הלכות שביעי של פסח תשע"ט - שחל בערב שבת

מה צריך להכין לקראת החג, האם מותר לאכול בשבת קטניות ומתי אפשר כבר לאכול את החמץ שמכרנו? המדריך שיעשה לכם סדר

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 24/04/19 21:12 יט בניסן התשעט

הלכות שביעי של פסח תשע"ט - שחל בערב שבת
מצה עם שוקולד, צילום: shutterstock

עירוב תבשילין

  • יש להניח עירוב תבשילין בערב יום טוב (יום חמישי), בכדי שנוכל לבשל ביום טוב (יום שישי) לצורך השבת.
  • סדר עירוב תבשילין: לוקח שני תבשילים, נהגו שלוקח תבשיל (כגון ביצה קשה) ופת (מצה), ומברך: "ברוך... אשר קדשנו במצותיו וצונו על מצות עירוב". ואומר: "בערוב הזה יהיה מותר לנו לאפות, לבשל ולהטמין ולהדליק נר ולעשות כל צרכינו מיום טוב לשבת". 
  • גם מי שלא מעוניין לבשל – ראוי שיניח עירוב תבשילין, שכן לדעת חלק מהדעות העירוב נצרך גם להכנות אחרות לשבת, ובכלל זה הדלקת נרות. (אם יודע בוודאות שלא יבשל בחג לצורך השבת – עדיף שלא יברך על העירוב).
  • מי שמתארח אצל אדם אחר, יוצא ידי חובה בעירוב תבשילין שעשה בעל הבית עבורו. וטוב שיבקש מהמארח לזכות בעירוב קודם הנחתו.
  • מי שמתארח במלון, יניח עירוב תבשילין ויגיד "בעירוב זה יהיה מותר לנו להדליק את הנר מיו"ט לשבת, ולעשות שאר צרכים לשבת".
  • יש להקפיד שהמאכלים שמבשל ביום טוב לצורך השבת יהיו מוכנים כבר ביום טוב עצמו לפני כניסת השבת.
  • מותר לארגן את הבית בשביעי של פסח לצורך שבת (כגון עריכת השולחן, שטיפת כלים וכדומה).

הכנת נרות לשבת

  • לא לשכוח להכין נר דלוק מערב יו"ט (24 שעות), כדי להדליק אתו את נרות השבת.
  • יש לדאוג מראש שיהיו לו שתי מערכות של נרות, גם סט נרות ראויים להדלקה עבור שבת.
  • הדלקת נרות החג בשביעי של פסח – יש לברך "להדליק נר של יום טוב" ללא ברכת שהחיינו.

כלי חמץ

  • אין לבשל בשביעי של פסח בכלי החמץ (אף מבלי לאכול עמם), משום שהם צריכים להיות מוצנעים במשך כל החג (ויש הסוברים שהם מוקצים בשביעי של פסח). 
  • בשבת עצמה עדיף שלא להשתמש בכלי חמץ, כדי שלא יתערבו כלי פסח עמהם, וכן משום שיש הסוברים שהם מוקצה. אך לצורך גדול ניתן להשתמש בהם תוך כדי זהירות מעירוב בכלי הפסח. (שו"ת מנחת שלמה תנינא (ב-ג) סי' יז. הובא בפסקי תשובות תמח,כז הערה 118, ותקכז,כ הערה 73).

קטניות

  • מותר לכתחילה לאכול בשבת הקרובה קטניות / מצה שאינה שמורה / מצה "שרויה" / כל מה שיש שמתירים לאוכלו בפסח עצמו. 
  • בישול קטניות בכלי פסח – נחלקו פוסקי אשכנז האם מותר לבשל קטניות בכלי פסח. והמקל לבשל עבור שבת יש לו על מי לסמוך, שלא חוששים לבליעת קטניות בכלי פסח.
  • אורז - מי שלא ברר אורז לפני החג, ראוי שלא יקנה אורז בפסח ויברור, אלא אם כן קונה אורז ברור, ובורר אותו ג' פעמים.

מוצרים שנמכרו לגוי

  • מוצרים שנמכרו לגוי - אין להוציאם החוצה עד אחר צאת השבת מכמה סיבות (ייתכן שהם עדיין שייכים לגוי, לפי חלק מהפוסקים הם מוקצים, יש בכך גילוי מילתא שלא סמך על המכירה ועבר על "בל יראה ו"בל ימצא").
  • ניתן לאכול מהמוצרים שנמכרו לגוי כשעה בערך אחר צאת השבת.

הכותב הוא רב בית הכנסת המרכזי יד בנימין