הסיפור הנזנח במגילה

כולם מכירים את הסיפור על עליית המן לגדולה והריגתו בסופו של דבר, אבל במגילה עצמה מסתתר סיפור נוסף, חשוב לא פחות

חדשות כיפה הרב שמעון פרץ 13/03/16 11:22 ג באדר ב'

הסיפור הנזנח במגילה
shutterstock, צילום: shutterstock

התבוננות במגילת אסתר מעלה שסיפור המגילה מורכב משני סיפורים שמתרחשים בו זמנית ולכל אחד מטרה אחרת. הסיפור הידוע והחשוב הוא עליית המן לגדולה והריגתו בסופו של דבר. הסיפור הזה כולל: עליית המן למלוכה, גזירת השמד שלו על עם ישראל, הפחד של עם ישראל ממנה, החזרה בתשובה שלהם בעקבותיה והריגת המן ובניו. אסתר המלכה הייתה שותפה בנפילתו של המן וממילא כל עליית אסתר לשלטון קשורה אף היא לנפילת המן.

הסיפור הנזנח הוא סיפור עלייתו של מרדכי לגדולה. אנחנו לא מייחסים לסיפור הזה את החשיבות הראויה לו. על מנת להבין אותה עלינו להבין תחילה מה כלול בסיפור הזה: מזימתם של בגתן ותרש להרוג את אחשוורוש, חשיפת המזימה על ידי מרדכי, כתיבת החשיפה בספר הזיכרונות ללא נתינת שכר למרדכי, נדודי השינה של המלך, קריאה בספר הזיכרונות על חשיפת המזימה על ידי מרדכי, הציווי להמן להוליך את מרדכי ברחובות העיר על סוס המלך עם בגדי מלכות, נתינת טבעת המלך למרדכי והשמתו על בית המן.

על פניו, לעליית מרדכי אין חשיבות אמתית אלא רק כבוד מדומה ועושר חולף. הרווח היחיד שיצא מחשיפת מזימת בגתן ותרש על ידי מרדכי וכן מנדידת שנת המלך ומציאת הצלת מרדכי בספר הזכרונות היא לכאורה רק הסיבוב שעשה המן למרדכי ברחובות שושן. איזו תועלת יש בכך?! וכן צריך להבין מהי החשיבות של שימת מרדכי על בית המן וקבלת טבעת המלך הרי לכאורה בהריגת המן התבטלה הגזירה?

התבוננות במגילה מעלה, שמלבד שעליית מרדכי סייעה בעקיפין לכעסו של אחשורוש על המן ותלייתו של המן על עץ גבוהה, היא גם סייעה באופן ישיר להצלתו של עם ישראל מגזירת המן.

גם לאחר מותו של המן ריחפה על עם ישראל סכנת כליון. אסתר התחננה ובכתה לאחשורוש שיבטל את אגרותיו של המן אך אחשורוש סירב באומרו שלפי חוקי פרס לא ניתן לבטל גזירה של המלך. מרדכי קיבל את טבעת המלך ושלח אגרות חדשות לכל מאה עשרים ושבע מלכי העולם שבהם המלך מרשה ליהודים להקהל, להתכונן למלחמה באויביהם ושונאיהם ואפילו לבוז את ממונם. זה הדבר היחיד שהוא יכול לעשות. בוודאי שזה לא מספיק. אילו אותם מלכים היו מחליטים להפעיל את הצבאות הסדירים נגד היהודים כמו האגרות של המן אזי לא היה נשאר מהיהודים שריד ופליט ח"ו. המטרה היא לגרום לאותם מלכים להשאיר את הצבא בבסיסיו ולא לערב אותו במלחמה שבין היהודים לבין שונאיהם.

המטרה הזאת הושגה בסופו של דבר, והאמצעי העיקרי היה עלייתו של מרדכי לשלטון. כל מלכי העולם ידעו שהאדם החזק בממלכה הוא מרדכי היהודי. התפרסם בעולם שמרדכי הוא אהובו של המלך שהרי המן סובב אותו ברחובות שושן על סוס אשר רכב עליו המלך לבוש בגדי מלכות והמן הולך לפניו ומכריז שהמלך חפץ ביקרו. מרדכי קיבל את המעמד המיוחד שהיה להמן, מעל כל השרים, או בעברית של ימינו את תפקיד ראש הממשלה. זו כוונת המגילה באומרה שמרדכי קיבל את בית המן והיינו את בית ראש הממשלה. היה בית מיוחד לראשי הממשלה המתחלפים בשושן, שכל מי שהתמנה לתפקיד קיבל אותו.

מרדכי גם קיבל את טבעת המלך, דהיינו את היכולת להוציא גזירות מלכותיות בשם המלך. כיצד יתכן שאחשורוש מינה לתפקיד כל כך עצמתי ורגיש אדם שלא מכבר עלה לגדולה? מנין לאחשורוש שהאדם הזה נאמן? התשובה ברורה. ראשית, מרדכי היה דודה של אסתר המלכה, ושנית הוא הוכיח נאמנות מוחלטת למלך בהצילו ממזימת בגתן ותרש ללא תמורה, מבלי לבקש שכר. ראינו אם כן, שחלקים גדולים מאד מהמגילה קשורים לא רק לנפילת המן אלא גם לעליית מרדכי לשלטון. אילולא עלייתו לשלטון של מרדכי, מלכי העולם היו מקיימים את ציווי המן והורגים את היהודים ח"ו.

מרדכי דאג לפרסם את שמו ואת מעמדו בקרב העולם ובפרט בקרב המלכים, הן על ידי שהוציא מטבע והן על ידי מלחמות שערך באיי הים המתוארים בפרק י', ובהם התפרסמה גבורתו, וזאת על מנת להפיל פחדו על מלכי העמים באופן שבי"ג באדר, במלחמה שתהיה בין היהודים לבין שונאיהם העמלקים, לא תהיה התערבות של הצבאות הסדירים ועל ידי כך ינצחו היהודים. ואף יותר מכך, מלכי העמים יעודדו את היהודים, יתנו להם נשק, לא יציקו להם ולא יפריעו להם להיאסף ולהתאמן.

הדברים הללו מקופלים במילים מעטות במגילה: "וכל שרי המדינות והאחשדרפנים והפחות ועושי המלאכה אשר למלך מנשאים את היהודים כי נפל פחד מרדכי עליהם. כי גדול מרדכי בבית המלך ושמעו הולך בכל המדינות כי האיש מרדכי הולך וגדול" (ט,ג-ד).

עליית מרדכי לגדולה סייעה איפוא להצלת היהודים מגזירת המן, אך לא רק לכך. מתוך הכרת ההיסטוריה היהודית לפי חז"ל, מסתבר, שהיה לה רווח גדול ונשגב נוסף. העלייה לגדולה עוררה תנועה לאומית בקרב ישראל שזמן קצר לאחר גזירת המן והמלחמה בעמלק חזרו לעלות לארץ בהמוניהם. לפני הסיפור של המן ועליית מרדכי רק ארבעים ושניים אלף יהודים עלו לארץ ישראל לאחר הצהרת כורש. אך לאחר עלייתו למלוכה, נזכרו היהודים בממלכה הקדומה שהייתה להם, בעוצמה האדירה שהייתה ואבדה לעם היהודי, והיא עוררה בהם געגוע לאותה גדולה. היא הזכירה להם את ההבדל בין להיות עבדים כנועים תחת אומות העולם לבין מציאות של חירות ושל שלטון יהודי בארץ ישראל. הגעגוע דחף אותם לעלות לארץ ולבנות את בית המקדש שנבנה שלוש שנים בלבד לאחר הסיפור של המגילה. כן יהי רצון במהרה בימינו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן