הלכות פורים מבלבלות אתכם? עשינו לכם סדר

זכר למחצית השקל? משלוח מנות ומתנות לאביונים? קריאת מגילה וסעודת מצווה? הרב מאיר נהוראי בא לעזרתכם ומסביר כיצד צריך להיראות חג פורים כהלכתו

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 28/02/18 09:49 יג באדר התשעח

הלכות פורים מבלבלות אתכם? עשינו לכם סדר
חוגגים פורים כהלכתו. שומעים מגילה, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

הלכות פורים תשע"ח

 זכר למחצית השקל 

1.    מנהג ישראל לתת כסף "זכר למחצית השקל". למנהג אשכנז נותנים מחצית מן המטבע הנהוג באותו מקום ובאותו זמן, דהיינו שלש מחציות של חצי שקל. מנהג ספרד מדובר בערך של 10 ג' כסף (22 ₪ לערך). 
2.     המנהג לתת עבור כל אדם מעל גיל מצוות ויש הנוהגים לתת עבור כל נפשות הבית.

 קריאת מגילה 

1.    יש לשמוע את קריאת המגילה מתחילתה ועד סופה. שונה קריאת מגילה מקריאת התורה בשבת שכן מי שהחסיר אפילו מילה אחת לא יצא ידי חובה. מי שלא שמע מילה או משפט, שיקרא לעצמו אפילו ללא טעמים ואפילו מתוך חומש וימשיך להשתלב בקריאתו של 'בעל הקורא' (שליח ציבור). חשוב לשמור על השקט בעת הקריאה על מנת שיישמע קולו של בעל הקורא.

2.    טעויות בקריאת המגילה - אין מדקדקים בטעויות מקרא מגילה כשאין הבדל במשמעות המילה. כגון אם קרא יהודיים במקום יהודים או להפך – יצא, שהכול עניין אחד. אבל טעות אחרת כגון שאמר "ומרדכי ישב" במקום "ומרדכי יושב", וכגון שאמר "והמן נפל" במקום "והמן נופל" – לא יצא, שהרי יש כאן משמעות שונה. וצריך לחזור למקום הטעות ולקרוא כראוי משם ואילך, מפני שהדבר נחשב כאילו דילג על אותה מילה שטעה בה.

3.    חובת נשים במגילה - נשים חייבות בקריאת מגילה. רצוי שיקרא לפניהן מי שאינו יצא ידי חובה עדיין בקריאת מגילה ויברך עבורן את ברכות המגילה. או שתתארגנה לקריאה בעצמן. 

4.    ברכות על קריאת המגילה – בקריאת המגילה מברכים שלוש ברכות לפני קריאת מגילה. לאחר הקריאה מברכים את הברכה האחרונה "הרב את ריבנו". אין מברכים ברכה אחרונה בסוף המגילה אלא אם כן יש מניין, היינו: כשיש 10 אנשים בין גברים ובין נשים. ולכן אדם הקורא את המגילה לבד או במסגרת משפחתית מצומצמת ללא עשרה נוכחים לא יברך ברכה אחרונה. בקריאת נשים כאשר יש עשר נשים, צריך לברך ברכה אחרונה. 

5.    קריאת המגילה ביום – למנהג אשכנז – מברך שלוש ברכות ומכוון בברכת שהחיינו להוציא ידי חובה את שאר המצוות הנוהגות ביום. למנהג עדות המזרח – אין מברכים שהחיינו.

 משלוח מנות

יש לשלוח לפחות לאדם אחד שתי מנות. שני מיני אוכלים (ראויים למאכל מידיי) או אוכל ומשקה. זוג נשוי לפחות שני משלוחי מנות לשני אנשים כמובן שיש לדאוג שכל בני המשפחה ישלחו אף הם משלוחי מנות. 

 מתנות לאביונים

'מוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים מלהרבות בסעודתו ובמשלוח מנות לרעיו שאין שמחה גדולה ומפוארת אלא לשמח לב עניים ויתומים" (רמב"ם הל' מגילה פרק ב'). יש לתת בפורים שתי מתנות לשני עניים. עדיף לתת את המתנות דווקא בפורים, אבל ניתן גם לתת לפני פורים על מנת שיחלקו אותם בפורים עצמו. 

 דגשים לחיילים
-    משלוח מנות - חייל יביא ממטעמיו שהביא מהבית לחברו. חיילים הנמצאים בפעילות מבצעית יכולים להחליף אחד עם השני את המנות הקרביות וכך יוצאים ידי חובת משלוח מנות.

-    מתנות לאביונים - שתי מתנות לשני עניים. מי שנמצא במקום רחוק ואין ביכולתו לתת מתנות לאביונים שימנה את בני משפחתו להיות שלוחיו למתן מתנות לאביונים. מינימום למתנות לאביונים 20 ₪. 

 סעודת פורים

מצוותה דוקא ביום. יש להתפלל מנחה ורק לאחר מכן לערוך את הסעודה הגדולה.

 הנוסע לתל אביב או לירושלים והפוך 

כל האמור כאן ביחס לקריאת מגילה כוחו יפה גם לשאר מצוות היום. דהיינו מי שחייב בקריאת מגילה, חייב אף בשאר מצוות וכן להיפך. כל האמור כדלקמן מבוסס על סוגית פרוז בן יומו ומוקף בן יומו (מגילה יט ע"א) פירושו: שהחיוב נקבע על פי נוכחותו של האדם ביום הקריאה ולאו דווקא לפי מקום מגוריו. 

1.    בן כרך (ירושלמי) שהגיע לקריאת מגילה לפרזיים (תל אביב) ודעתו להישאר בלילה ולחזור לביתו ביום חמישי בבקר, חייב כדין פרוזים וקורא את המגילה בלילה וביום בי"ד. לגבי הקריאה בירושלים יש לעיין בסעיף 4. 

2.    אם היה דעתו לחזור ביום רביעי בלילה, אלא מסיבות שונות חזר רק ביום חמישי - אינו חייב מעיקר הדין בקריאת המגילה ביום חמישי בבקר, אולם רצוי להחמיר ולשמוע מגילה. אם נוסע לירושלים ביום חמישי ינהג לפי האמור בסעיף 4.

3.    ירושלמי שמבקר את בני משפחתו הנמצאים בפרזיים במהלך יום חמישי (י"ד אדר) פטור ממצוות הפורים של פרזיים, וכשיחזור לירושלים יקיים את מצוות הפורים. יש להימנע מהמציאות הבאה: ירושלמי שהגיע ביום חמישי בבקר לפרזיים וחוזר לירושלים ביום שישי (טו בבקר) לחלק גדול מהשיטות פטור לגמרי .

4.    ירושלמי שחוגג פורים בתל אביב - אם בדעתו היה להגיע לירושלים בי"ד אחר הצהרים, או בערב (חמישי בלילה) והגיע לירושלים, רוב הפוסקים סבורים שחייב במצוות החג פעם נוספת בירושלים. 

5.    מי שלא מתגורר בירושלים וחוגג פורים בי"ד ומעוניין להשתתף במסיבות לילה בירושלים: אם יחזור בזהירות מירושלים לפני עלות השחר לא יתחייב פעם נוספת. אם יישאר ביום שישי בירושלים, נכון שיקיים פעם נוספת את מצוות החג בירושלים. 

6.    מי שחגג פורים פרזים והגיע לירושלים במהלך יום שישי – פטור ממצוות פורים בירושלים. 

הכותב הוא יו"ר ארגון רבני ורבניות בית הלל ורב מושב משואות יצח