לקראת עשרה בטבת - זיכרון מעשינו

בימים האחרונים התרחשו במדינת ישראל כמה וכמה אירועי דקירה. לקראת צום עשרה בטבת עלינו לערוך חשבון נפש נוקב בנוגע לאלימות הגואה בחברה הישראלית

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 31/12/14 18:57 ט בטבת התשעה

לקראת עשרה בטבת - זיכרון מעשינו
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בימים האחרונים צדו את עיניי ידיעות ודיווחים חדשותיים אחדים בעלי גוון וכיוון אחד: בני אדם אחדים במדינת ישראל נדקרו בידי זולתם. מה-26 לדצמבר ועד ה-30 לחודש בשעות הלילה המאוחרות היינו עדים למקרים שונים של אירועי דקירה.

בליל שבת, ה-26 בדצמבר, נדקר נער בפתח תקווה. לפי דיווחים בכלי התקשורת התפתח וויכוח בינו לבין אביו, שבמהלכו תקף הבן את אביו ואיים לדקור אותו. בשלב מסוים הוא הפיל את הסכין ארצה, האם נטלה אותו ודקרה בו את בנה בפלג גופו העליון. הוא פונה לביה"ח בילינסון בפתח תקווה, שם השתפר מצבו והוא הוגדר כפצוע בינוני, שם גם נחקר והודה בתקיפת אביו ובאיומים כלפיו. האם נעצרה להמשך החקירה וסיפרה שלא יכלה לעמוד מנגד בראותה את הבן תוקף את אביו.

מקרה דקירה נוסף אירע בפתח תקווה ביום שבת, ה-27 לדצמבר, לפנות בוקר סמוך למועדון ברחוב השחם. אדם בן 25 נדקר מספר רב של פעמים בפלג גופו העליון במהלך קטטה שהתפתחה בתוך המועדון. הצעיר, שהיה מוכר למשטרה, טופל במקום, ופונה לביה"ח בילינסון בעיר. המשטרה פתחה בחקירה.

בבוקרו של יום ראשון, ה-28 בדצמבר, עובד שפוטר שבוע מוקדם יותר דקר את מנהל מפעל עוף הנגב שבסמוך לאופקים. מצבו לאחר מעשה הדקירה הוגדר בינוני עד קשה, והוא פונה לביה"ח סורוקה בבאר שבע.

ביום שני בערב, ה-29 בדצמבר, הותקף ונדקר בראשון לציון שליח פיצה בן 20. הוא הוגדר תחילה כפצוע בינוני, פונה לביה"ח אסף הרופא בצריפין, שם התייצב מצבו. המשטרה פתחה בחקירה ועצרה כמה חשודים במעשה.

ביום שני בלילה נדקר בבטנו אדם כבן חמישים בקרית מוצקין, והוא נפצע באורח בינוני. הוא פונה לביה"ח רמב"ם בעיר, והמשטרה פתחה בבדיקת נסיבות האירוע.

באותו הלילה התרחש אירוע דקירה נוסף. תלמיד ישיבת מחנה ישראל בשכונת בית ישראל בירושלים נדקר ונפצע קל. חשוד במעשה נעצר.

ביום שלישי, ה-30 לדצמבר, דווח לאחר השעה ארבע וחצי אחרי הצהריים שאדם בן 32 נדקר באילת בסמוך ללשכת התעסוקה. מצבו הוגדר בינוני והוא פונה לביה"ח יוספטל בעיר. המשטרה פתחה בחקירת האירוע ובניסיונות לאתר ממצאים במקום.

ביום שלישי בשעת לילה מאוחרת נמצאה באילת אישה בשנות הארבעים לחייה דקורה ללא רוח חיים בביתה ברחוב לוס אנג'לס בעיר. סמוך לאחר מכן נעצר חשוד ברצח, ומעצרו הוארך בשבוע ביום רביעי, ה-31 בדצמבר.

* * *

ביום חמישי הקרוב יחול צום עשרה בטבת. הרמב"ם בהלכות תעניות (ה, א) כותב כי ימי הצום אינם נוגעים למעשי עם ישראל בעבר בלבד, כי אם אף למעשים ולמאורעות בני-זמננו המצריכים תיקון. וכה דבריו: "יש שם ימים שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהן כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי התשובה ויהיה זה זכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות. שבזכרון דברים אלו נשוב להיטיב שנאמר 'והתודו את עונם ואת עון אבותם' וגו'" (ויקרא כו, מ).

במקרה, או שלא במקרה, צום עשרה בטבת יחול השנה ביום הראשון של השנה האזרחית הבאה, שנת 2015. ביום צום זה ראוי שנכוון את תפילותינו על עניינים שונים, בין היתר על מיטוט אויבינו המבקשים לעמוד עלינו לכלותינו. אולם לצד זאת, מכוח הערבות ההדדית החלה עלינו, ראוי אף שנתפלל למיגור תופעות הקשורות לאלימות הגואה בחברה הישראלית, גם אם אינן רווחות במחוזותינו ובמגזר שלנו. דבר זה כוחו יפה לא רק לגבי נשיאת תחינות למיגור מקרי האלימות במשפחה, כגון מקרי רצח נשים בידי בני זוגן. אלא למרבה הצער, ראוי כי נפנה את תשומת הלב גם לתופעה שאנו עדים לה ביתר שאת לאחרונה ממש, של ריבוי מקרי דקירה, מקרים שככל הידוע לנו רובם המכריע אירע לא בידי אויבינו אלא בידי בני עמנו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן