להתארח עם האושפיזין: על מיזם 'סוכה על הדרך'

כשמארחים אושפיזין גם מחזקים את העובדה שאנו בעלי הבית ובמקביל, מדגישים את עובדת היותנו אורחים. הרב דוב זינגר, משתתף במיזם 'כיפה' ואיגוד רבני קהילות "סוכה על הדרך במאמר מיוחד לחג

חדשות כיפה הרב דוב זינגר 19/10/16 11:48 יז בתשרי התשעז

להתארח עם האושפיזין: על מיזם 'סוכה על הדרך'
יחצ, צילום: יחצ

חג הסוכות בעיצומו. את ההכנות לחג התחלנו בבניית הסוכה, בבחירת אתרוג מהודר, וסיימנו בבישולים ובהכנת קוישיקלך, והכל בכדי שנזכה לקיים כראוי את מצוות החג. לאחר כל העשייה וההכנות הרבות של בניית הסוכה וקישוטה, ומתוך הרצון 'לישב בסוכה' ולהרגיש 'והיית אך שמח', התיישבנו בערב החג והזמנו לסוכתנו אושפיזין. כך ערב אחר ערב אנו מתכבדים בנוכחותו של אחד מאבותינו ומנהיגינו.


מהי המשמעות העומדת מאחורי הזמנה זו?
הסוכה מזמינה אותנו לצאת מדירת הקבע שלנו לדירת ארעי. לא מדובר בסתם דירת ארעי, זו דירה שיסודה במבנה המשכן ומבנה בית המקדש, ומהם גם לומדים הרבה מהלכותיה; כך למשל דיני הסכך, נלמדים מהכתוב בפרשת תרומה אודות הכרובים שהיו "סוככים בכנפיהם על הכפורת".


היציאה מדירת הקבע שלנו - שבה אנו כביכול בעלי הבית - אל דירה ארעית, מהווה בעצם מעין יציאה אל דירת ה'. אחרי העבודה הקשה של התשובה והניקיון שעברנו במערכת הימים הנוראים, מזמין אותנו הקב"ה להיות עטופים ב'צילא דמהימנותא' - בצל האמונה, ובעצם לשהות בביתו. זו משמעות היציאה שלנו מן הבית אל הסוכה, היענות להזמנתו של ה' לבוא אל דירתו.


אחת הדרכים שאנו יכולים להרגיש בזה יותר מכל היא בהזמנת האושפיזין. בהזמנתנו את האבות הקדושים להשתתף איתנו בסוכה ולהתארח עימנו, אנו הופכים בעצמנו להיות האורחים. לפעמים הכנסת אורחים עשויה דווקא לחזק את עובדת היותנו בעלי הבית. אולם ככל שהאורחים גדולים יותר, במיוחד בהזמנת אברהם יצחק ויעקב ושאר אבות האומה, הדבר ממחיש לנו שאנחנו לא רק מארחים אותם אלא מתארחים יחד איתם בדירתו של הקב"ה; בכך הופכים גם אנחנו להיות האושפיזין שבסוכה.


זהו הרעיון המשמעותי שבחג הסוכות, שילווה אותנו גם כשנחזור לביתנו בימים שאחרי החג: לזכור שבסופו של דבר אנחנו אורחים המתארחים בעולמו של הקב"ה. אדם שמסתובב בעולם בתחושה כזו של היותו אורח ולא בעל הבית, צועד בוודאי על קצות אצבעותיו ומשתדל שלא לפגוע בעולמו של הקב"ה. גם יחסו לאורחים הנוספים האחרים הוא בענווה וביתר כבוד, שכן הזמנת האורחים ממחישה לו שגם הוא בעצמו רק אורח בעולם הזה.


לסיום אבקש לברך את האתר כיפה ואיגוד רבני קהילות על המיזם 'סוכה על הדרך', שזיכו אותנו - יחד עם מאות משפחות ברחבי הארץ - לארח אושפיזין בסוכתנו, לכבודם של המטיילים במהלך חול המועד. יהי רצון שנזכה כולנו מארחים ומטיילים כאחד להיות אורחים בסוכתו של ה'.


הכותב הוא ראש ישיבת מקור חיים, שמשתתף גם הוא במיזם 'סוכה על הדרך' של אתר כיפה ואיגוד רבני קהילות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן