האם מותר לקשט את הסוכה בפירות שביעית?

סוכות שבמוצאי שביעית: האם מותר לקשט את הסוכה בפירות הקדושים בקדושת שביעית?

חדשות כיפה הרב אהוד אחיטוב 24/09/15 18:51 יא בתשרי התשעו

האם מותר לקשט את הסוכה בפירות שביעית?
אילוסטרציה, shutterstock, צילום: אילוסטרציה, shutterstock

חג הסוכות שבמוצאי השביעית מביא כמה שאלות הלכתיות, ובהן קישוט הסוכה בפירות הקדושים בקדושת שביעית.

במאמר שפורסם בכתב העת 'אמונת עיתך' בהוצאת מכון התורה והארץ, מסביר הרב אהוד אחיטוב, רב חוקר במכון, את הדעות השונות בדבר השימוש בפירות שביעית כגון תמרים, רימונים וכד', לצורך קישוט הסוכה.

תחילה מציין הרב אחיטוב כי ישנם פוסקים כדוגמת ה'בן איש חי', אשר אוסרים את השימוש בפירות לצורך קישוט הסוכה בכל שנה, וזאת משום בל תשחית, אולם פוסקים אחרים מקילים ולדעתם אין איסור 'בל תשחית' לצרכים אסטטיים כמו שאין איסור כזה לצרכים רפואיים, וכל שכן אם הדבר נעשה לצורכי קישוט הסוכה.

אולם בנוגע לפירות שביעית מסביר הרב אחיטוב כי אין היתר לקשט בהם את הסוכה אם הם יתקלקלו בשל כך, כיוון שפירות שביעית הראויים למאכל אדם, אסורים לשימוש אפילו לצורכי רפואה, ולפיכך אין לתלות אותם כקישוט בסוכה.

הרב אחיטוב מסייג ואומר כי פירות שאין חשש שיתקלקלו במשך ימי החג, ואף אם ישתמשו בהם לקישוט ניתן יהיה לאוכלם לאחר החג, מותרים על פי חלק מהדעות בשימוש לצורך קישוט הסוכה.

חלק מהפוסקים מתירים להשתמש בהם לקישוט, מכיוון שניתן יהיה לאכול את הפירות לאחר החג, ולכן אין בכך הפסד פירות שביעית. אולם יש אוסרים לקשט את הסוכה גם בפירות הנשמרים ואינם נפסדים, מכיון שקישוטי הסוכה נאסרו בשימוש ובאכילה במשך כל ימי החג בגלל שהתייחדו למצוות סוכה ונאסרו בשימוש בימי החג.

אולם גם לדעת האוסרים, יש פתרון לקישוט הסוכה בפירות שביעית שאינם מתקלקלים. אם בשעת תלייתם בסוכה מתנים שיוכלו להשתמש בהם גם לשימושים נוספים, מותר יהיה לקשט עימם. "תנאי זה ניתן לעשות בשעת תליית הקישוטים או לפני השקיעה בערב החג הראשון", מסביר הרב אחיטוב ומביא את נוסח התנאי: 'איני בודל מהם כל בין השמשות של שמונת ימי החג', או לחילופין לומר: 'אני אשתמש בקישוטים לכל דבר שארצה'.

בנוסח זה האדם מתנה מראש שאינו מקצה את הפירות רק לצורך מצוותם, כי דעתו להשתמש בהם גם לשימושים נוספים, וכך ממילא לא חלה עליהם קדושת הסוכה, ומותר אפילו להסירם מן הסוכה לצורך שימוש".

הכותב הוא מרבני מכון התורה והארץ. המאמר הינו מתוך חוברת אמונת עיתך בהוצאת מכון התורה והארץ

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן