האם אני חושב על המלחמה ביום כיפור? אין יום בו אני לא חושב על המלחמה

הרב חיים סבתו מספר בראיון ל´כיפה´ על הספר החדש, על היום הקדוש המתקרב ועל מלחמת יום הכיפורים. "מי שזכה לעמוד לפני ה´ בתפילה כפי שעמדנו במלחמה לא ישכח זאת לעולם"

חדשות כיפה יוסף ארנפלד, כיפה 02/10/14 18:41 ח בתשרי התשעה

האם אני חושב על המלחמה ביום כיפור? אין יום בו אני לא חושב על המלחמה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

41 שנה חלפו מאז פרצה מלחמת יום כיפור, אך החללים הרבים והצלקות הרבות שהותירה בחברה הישראלית גורמים לזיכרונות לצוף כל פעם מחדש. אחד הספרים המזוהים יותר מכל עם המלחמה, ובמיוחדת בציבור הדתי, בוגרי ישיבות ההסדר הוא 'תיאום כוונות'של הרב סבתו, שהפך לנכס צאן ברזל, מכר עשרות אלפי עותקים ואף הופק עליו סרט.

ערב יום כיפור, כמו גם ספר חדש וחמישי במספר שרואה אור בימים אלה -בשפריר חביון, הוא הזדמנות מצוינת לתפוס לשיחה את הרב חיים סבתו, שבימים כתיקונם משמש כר"מ בישיבת ההסדר במעלה אדומים.

שעת בין הערביים, סדר צהרים בישיבה בדיוק הסתיים לו, הרב סבתו מצליח לפנות קצת זמן מסדר יומו העמוס לטובת ראיון מיוחד עם כתב 'כיפה'. לפני שאני ניגש לעצם העניין שלשמו התכנסנו, אני תוהה באוזניו איך הוא בכלל מצליח לשלב בין עיסוקו כר"מ בישיבה לבין היותו סופר מצליח, "בניגוד למה שרבים חושבים, חשוב לי להדגיש שאני כל היום משמש ר"מ בישיבה ורק מידי פעם יש התפרצויות של ספרות", הוא עונה נחרצות. "בוודאי שהאחד משפיע על השני, כי הרי האדם מושפע מכל חלקי הווייתו,הוא אישיות אחת בלימודו ובכתיבתו ובעבודת החינוך שלו.אני מניח שזה מורגש גם אצל התלמידים שלי בישיבה, אישיותו של אדם איננה ניתנת לחלוקה ולי אין שני עולמות".

שבע שנים אחרי הספר 'בואי הרוח' שהיה לרב מכר מצליח, רואה אור הספר השביעי 'בשפריר חביון'. אתה בטח מתרגש, אני אומר. "מטבע הדברים, כל יצירה מחוללת התרגשות, מעצם היצירה. אבל שעת ההוצאה לאור דווקא לא ממש מרגשת אותי" הוא מפתיע.

הספרים הקודמים ובמיוחד 'תיאום כוונות' ו'כעפעפי שחר' עסקו כל אחד בנושא ותקופה אחת. לעומתם, הספר החדש 'בשפריר חביון' שוזר בתוכו מספר תקופות מחייו של סבתו, החל מקהיר בה נולד, שנות הילדות בבית מזמיל הירושלמית, דרך הלימודים בישיבה התיכונית 'נתיב מאיר' עם הרב אריה בינה וכמובן ישיבת הכותל ומלחמת יום כיפור. אליהם מצטרפים מפעם לפעם סיפוריהם של חברו אלברטו מישיבת הכותל שברח עם חבר מחלאב שבסוריה, הזיכרונות של ציון מהרב נריה וכפר הרוא"ה, סיפורו של הרב אריה בינה בבריגדה הבריטית בימי מלחמת העולם השניה ועוד.

"הרגע הכי קשה בכתיבה ספר הוא רגע ההשראה והלידה של הרעיון, היות וכל הספרות אצלי בנויה על אמת ודמיון, זה לא ביוגרפיה או ספר עיתונאי והוא בא לבטא את רגשי הלב של הכותב. כתיבת ספר אומנותי אינה דומה לכתיבת מאמר מחקרי. כל ספר עוסק בהבעה אומנותית מסוימת וכאשר הבעה של ספר דורשת סיפור הוא נכתב. כיוון שאינני מתכנן את ספריי אינני יכול לומר מראש על איזו תקופה בחיי יספר הספר, כך יצא שהספר החדש משלב מספר תקופות מחיי" - הוא אומר. ומה לגבי התגובות, אני מתעניין - "תגובות אני מאוד אוהב לקבל, אך הכתיבה שלי לא תלויה בהם, אלא באה מבפנים, מנביעה פנימית".

נקודה מעניינת שבולטת מאוד בספר, שהוא גם סיפור חייך הוא המעבר בין הילדות הספרדית ולבגרות האשכנזית, אני אומר. נולדת במצרים, גדלת בבית מזמיל, אבל אחר כך התחנכת בישיבת נתיב מאיר ובישיבת הכותל. מדובר בנוסחה מומלצת? אני שואל בזהירות."הוי לומד מכל אדם. אינני חושב שצריך לקבע עדתיות וגם לא לשכוח מסורות אלא להעמיק במסורת שלך ולקלוט גם מחכמתם של אחרים,וכך אני נוהג" -הוא מיישב את דעתם של הספקנים.

בין הנושאים הבולטים שהובאו בספר החדש הינו תופעת הצעירים שברחו לארץ ישראל, לבד, במסירות נפש, תוך כשפעמים רבות ההורים אפילו אינם יודעים לאן נעלמו ילדיהם ויושבים עליהם שבעה. בתור אדם שנולד במצרים ועלה לארץ, מאיפה שואבים כוחות לדבר כזה?

"ארץ ישראל הייתה עמוק מאוד בתודעה היהודית וכל ילד למד עליה, התפלל עליה,התאבל עליה וציפה לראותה. ברור שהדבר תלוי בחינוך עמוק למקרא לדברי חז"ל ולמסורת היהודית בכלל. גם היום אנו רואים במישורים אחרים תופעות של מסירות לארץ ישראל בלי גבול".

'ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, בוודאי גם שם נמצא ה' יתברך', אלה הם מילים של רבי נחמן מברסלב שהולחנו אך לאחרונה, ותוך זמן קצר זכו לפרסום נרחב ותפסו חזק. גם בספר החדש, הפיוט 'א-ל מסתתר בשפריר חביון' אותו חיבר ריבי אברהם מימין, אותו נוהגים לזמר בסעודה שלישית, מהווה החוט המקשר בין שלל הסיפורים.

"טבעי "לגמרי שהנושא הזה של הסתר פנים יתבטא גם בביטויים אמנותיים בדור הזה.הדור שלנו חווה את חווית השואה שהיא שיא הסתר פנים בהיסטוריה היהודית ואת חוויית התקומה והשיבה לציון שהיא שיא הארת פנים בהיסטוריה מאז הגלות" -הוא מסביר.

כצפוי, ערב יום הכיפור, אני לא מתאפק ושואל על הקשר בין מלחמת יום כיפור דרך עיני אחד הסופרים המזוהים ביותר עם המלחמה ההיא, לבין ימינו אנו.

חלק גדול הציבור הדתי-לאומי ובמיוחד הדור הצעיר מכיר את מלחמת יום כיפור דרך הספר 'תיאום כוונות' שהפך לנכס צאן ברזל, מכר עשרות אלפי עותקים ואף הופק עליו סרט. בימים אלה של ערב יום הכיפורים, 41 שנה אחרי המלחמה, איך זה תופס אותך?

"כל חוויה חזקה שאדם חווה,הולכת ונחלשת עם השנים אבל חוויה חזקה משאירה חותם לשנים מרובות. חווית יום הכיפורים הייתה משמעותית לעולמי הפנימי ולכן בכול יום כיפור חותמה ניכר בי.יש לזה השפעה גדולה על התפילות; מי שזכה לעמוד לפני ה' בתפילה אפילו רגע אחד ללא מחיצות וחציצות, כמו שאנחנו עברנו במלחמה,לא ישכח זאת וברור שבכול תפילה ישאף לשוב לעמידה הזאת.בלי ספק שהיא מטביעה את חותמה על אישיותי בכל השנה כולה בעיקר בתחומי התפילה ואהבת ישראל".

יש משהו ממלחמת יום כיפור שאתה מתגעגע אליו?

"חס וחלילה. מלחמה זה דבר נורא, מתגעגעים לשלום ולא למלחמה. מה שכן, זכור לי שבמלחמה עצמה, הרגשות של יום כיפור השפיעו עלינו. הוידוי, הסליחות, הניגונים, והיציאה מתוך טהרת יום הכיפורים מאוד השפיעו על הלוחמים, כפי שציינתי לא אחת ב'תיאום כוונות'. למרות כל שיום כיפור מרגש אותי מחדש, מתחילה ועד הסוף, לא הייתי רוצה לשחזר את אותה חוויה. כך גם עם החברים מהמלחמה, אנחנו נפגשים מידי פעם ומשוחחים נרגשות,אבל פעם אחת בלבד התפללנו כולנו יחדיו בהר שיפון, וגם זה היה בחול המועד סוכות, ולא ביום הכיפורים".

בכל זאת, נראה שהמלחמה לא משה מזיכרונך התמידי. גם בספר חדש, לא התאפקת מלהזכיר את חברך למלחמה ציון צדוק וה'אפטר' הקסום והמשותף אותו ביליתם בצפת.

"ציון צדוק זכרונו לברכה זה משהו מיוחד. הוא ליווה אותי שנים רבות בצבא ובישיבה כאיש צוות טנק.שוחחנו יחד שעות רבות ולכן אך טבעי שדמותו צפה גם בסיפור זה,בביקורנו הערפילי בצפת הקסומה".

מבין כל חמשת ספריך, בינתיים הספר 'תיאום כוונות' הכי תפס, למה לדעתך?

"לכל ספר העוצמה הפנימית שלו. הספר תיאום כוונות עוסק בחוויה שהחברה הישראלית כולה עברה יחדיו ויש להניח שלכן הוא עניין אנשים רבים”.

לסיום, כמה מילים לקראת יום הכיפורים הבא עלינו לטובה?

"יום כיפור הוא הזדמנות של האדם לעמוד לפני ה' בטהרה, צריך לעשות כל מאמץ כדי לא להחמיץ אותו”.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן