חדשות כיפה

צרור עצות- לצום בריא וחכם

מה כדאי לאכול? מה כדאי לא לשתות, במה כדאי להמעיט ואיך שוברים את הצום. ד"ר יצחק גליק בלקט עצות לצום בריא וקל

shutterstock

צילום: shutterstock

הצום ביום הכיפורים הינו אתגר משמעותי לרוב האנשים ולחלק מהאוכלוסייה אף יש קושי ניכר לצום, אך נוכל לעבור את הצום ביתר קלות אם נדע להקפיד על הכללים.

מה כדאי לאכול ביום שלפני הצום?

טוב לאכול פחמימות מורכבות כגון לחם מלא, אורז מלא, פסטה, בורגול, קוסקוס או קוואקר. הפחמימות המלאות עשירות בסיבים תזונתיים והסוכר שבהם משתחרר בהדרגה.

כדאי להרבות בירקות שהינם עשירים בסיבים תזונתיים ומאטים את ספיגת הסוכר מהפחמימות.

כדאי להמעיט בסוכר ובמלח ולהימנע משתיית קפאין הנמצא בתה רגיל, קפה ונס קפה, קולה ומשקאות אנרגיה. קפאין הינו חומר משתן ומייבש ועל כן מקשה על ההכנה לצום.

יש לשתות לפחות 12-15 כוסות מים ביום לפני הצום ולחלקן לאורך כל היום ולא בבת אחת.

כדאי להמעיט באכילת חלבונים אך להעדיף שומנים טובים כגון טחינה, אבוקדו, שקדים ועוד

יש להימנע מאכילת חריף ומתובל.

יש להעדיף לאכול דגים ולא בשר כיוון שדגים מתעכלים מהר יותר ולא משאירים תחושת מלאות.

בסעודה מפסקת לא לאכול עד כדי מלאות אלא עד לשובע עדין. אכילה רעבתנית תגרום לנו לצמא ולרעב אחרי זמן קצר. יש להימנע מאכילת קינוחים מתוקים.

במקרה של אנשים חלשים, נשים בהריון, נשים מניקות וחולים הנוטלים תרופות, יש להתייעץ עם רופא המשפחה לפני הצום.

בעת שבירת הצום - רצוי לשתות כוס מים פושרים עם מעט סוכר ולימון, ולאחר מס' דקות לשתות חליטת תה ללא קפאין או קפה דל קפאין עם עוגה או פרוסת לחם וממרח.

הימנעות מקפאין מיד לאחר הצום תמנע סחרחורות ודפיקות לב!

לא מומלץ לאכול ארוחה כבדה לאחר הצום כ"פיצוי" על הזמן האבוד...

גמר חתימה טובה ושנה טובה, בריאה ומתוקה.

הכותב הוא המנהל רפואי של מרכז החירום הרפואי אפרת - גוש עציון

עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר