"רבים מניצולי השואה סובלים ממצוקה נפשית בשל זכרונות המלחמה"

לכבוד יום השואה, שוחחנו עם אביה ריין - רכזת התנדבות באזור המרכז בקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל, ושמענו על הקשיים איתם מתמודדים הניצולים בימינו ועל הדרכים בהן ניתן לסייע להם.

חדשות כיפה שרונה .ש. 12/04/18 09:50 כז בניסן התשעח

"רבים מניצולי השואה סובלים ממצוקה נפשית בשל זכרונות המלחמה"
אביה ריין - רכזת המתנדבים בקרן לרווחת ניצולי השואה, אזור מרכז, צילום: באדיבות המצולמת

במדינת ישראל חיים היום כ-220,000 ניצולי שואה, מהם כ-60,000 נמצאים מתחת לקו העוני וכשליש חיים לבדם בביתם. גילם הממוצע הוא 85, ולמעלה מ-40% מהם חיים בתחושה של בדידות, גם אצל מי שיש להם בני משפחה. בעיות מוכרות אשר מתמודד עימן כל קשיש הופכות אקוטיות יותר אצל הניצולים. בשל כך הם מתקשים לצאת מהבית, המפגשים שלהם עם הסביבה הם מועטים ומרבית שעות היום הם נמצאים לבד. מחקרים הצביעו על כך שאחוז ניצולי השואה הבודדים - שלא נישאו או הביאו ילדים לעולם, גבוה יותר ביחס לשאר אוכלוסיית הקשישים, בעיותיהם הרפואיות חמורות יותר והם סובלים מבעיות רפואיות ייחודיות, כמו בעיות שיניים, דמנציה, אוסטאופורוזיס וכו' בשל ההזנחה בבריאותם בשנות המלחמה. ככל שחולף הזמן, רבים מהם סובלים יותר ויותר ממצוקה נפשית עמוקה בשל המלחמה.

שוחחנו עם אביה ריין - רכזת התנדבות באזור מרכז בקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל, דור שלישי לשואה, על מצב הניצולים כיום כפי שמשתקף מתפקידה ומהעיסוק היומיומי בנושא.

"הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל" היא עמותה שהוקמה בשנת 1994 ע"י ניצולי שואה ולמען שיפור איכות החיים של הניצולים" היא מספרת, "הקרן מסייעת מדי שנה ללמעלה מ-50,000 ניצולי שואה החיים בדוחק כלכלי, בריאותי וחברתי. ומעניקה סיוע לניצולי שואה הודות לתמיכות מהרשות לזכויות ניצולי השואה שבמשרד האוצר, ומוועידת התביעות (גוף יציג של ממשלת גרמניה) במימון תוספת שעות סיעוד עבור ניצולי השואה. כמו כן, הניצולים מקבלים מערך של טיפול סוציאלי פרטני ולחצני מצוקה. אפיקי הסיוע הנוספים שלנו ממומנים כולם מכספי תרומות, וכוללים בין היתר: התאמה וקבלת משקפי ראייה, טיפולי שיניים באמצעות רופאים מתנדבים, הנגשה סיעודית של בתים, שירות לחצני מצוקה נוסף על הבסיסי, תווי קניה, סיוע כלכלי במקרים חריגים, ופרויקט התנדבות שבו אני שותפה. לצערנו הרב, היות והמשאבים מוגבלים אנחנו לא יכולים לעזור לכל מי שמבקש ולהיענות לכל הצרכים שעולים מקרב הניצולים".

צילום: הקרן לרווחת ניצולי השואה

צילום: הקרן לרווחת ניצולי השואה

צילום: הקרן לרווחת ניצולי השואה

 

מה הביא אותך לתפקיד?

ארבעת הסבים והסבתות שלי היו ניצולי שואה והיום אינם בין החיים, לצערי לא שמעתי מהם מספיק על אותה תקופה ועל מה שעבר עליהם. את הדרייב לעבוד עם מתנדבים קיבלתי לאחר שבמשך שש שנים ניהלתי בהתנדבות את סניף חלוקת המזון בתל אביב של עמותת "שכן טוב".

 

"הבדידות היא תופעה שהולכת ומתחזקת"

"הקושי הגדול שאני נחשפת אליו בתור רכזת מתנדבים הוא הבדידות. זו תופעה שהולכת ומתחזקת בשנים האחרונות עקב העליה בתוחלת החיים של הניצולים והזדקנותם בנוסף למצב הסיעודי והנפשי המורכב שאיתו הם מתמודדים. היות והבדידות היא תחושה סובייקטיבית שמשותפת לניצולים מכל שכבות האוכלוסייה; עריריים, בעלי משפחות, ניצולים ממצב סוציואקונומי נמוך וגם גבוה, כל ניצול שמרגיש בודד יכול לפנות ולקבל מאיתנו סיוע, בלי להידרש לעמוד בקריטריונים מיוחדים.

צילום: הקרן לרווחת ניצולי השואה

צילום: הקרן לרווחת ניצולי השואהי

צילום: הקרן לרווחת ניצולי השואה

 

פרוייקט ההתנדבות עם הניצולים תלוי בעיקר באנשים טובים שמוכנים לבוא ולעשות מה שצריך כדי לשמח מישהו אחר. זו זכות מאוד גדולה לעבוד כל היום במחיצת אנשים שמתנדבים עבור אנשים אחרים ומסייעים להם בכזו שמחה ומסירות. אני תמיד נדהמת לגלות עד כמה הקשרים האלה, הזמן המשותף הזה, חשובים ומשמעותיים לשני הצדדים ובעיקר לניצולים שיכולים לקצת זמן לשכוח מהצרות והדאגות שמלוות אותם ואני נחשפת כל הזמן לסיפורים מרגשים של קשרים בין מתנדבים לניצולים שלהם. מתנדבים שמארחים את הניצולים בסעודות שבת וחג, מתנדב שטס עם הניצול שלו למסע בפולין, חגיגות ימי הולדת לניצולים שכבר שנים לא היה מי שיחגוג להם, בישול יחד ותיעוד המתכונים בספר, לימוד משותף של שפה נוספת ויש עוד רבים ומרגשים".

מעוניינים להצטרף לפעילות? צרו קשר במייל: info@k-shoa.org, לתרומות ניתן להתקשר: 073-2670468.