הבריאות הציבורית בחגיגות ה-80 לישראל: התחזית של פרופסור יונתן הלוי

מנכ"ל בית החולים הירושלמי צופה צמצום פערים בין הפריפריה למרכז, שילוב נרחב של רובוטים בעולם הרפואה, אבל עדיין לא יהיה תחליף לחמלה של הרופאים האנושיים

חדשות כיפה פרופסור יונתן הלוי 18/04/18 23:14 ג באייר התשעח

הבריאות הציבורית בחגיגות ה-80 לישראל: התחזית של פרופסור יונתן הלוי
רפואה העתיד, צילום: shutterstock

יהא זה יומרני לנסות ולחזות כיצד תיראה הרפואה בישראל ביום הולדת השמונים למדינה.  עם זאת, ניתן להניח,  על בסיס התפתחות הרפואה בארץ ובעולם בשנים האחרונות, כי פני הרפואה יהיו שונים מהותית מפניה ביום הולדתה ה-70.

אני מעריך כי הפער הקיים היום בין שרותי הבריאות במרכז לפריפריה יצטמצם משמעותית בעקבות השקעת משאבים על ידי המדינה, בעקבות צמצום מרחקים עם השלמת כביש 6 ופיתוח רשת הרכבות, וגם עקב שימוש באמצעי טלה-רפואה (רפואה מרחוק) ורפואה דיגיטלית.

זו האחרונה, הרפואה הדיגיטלית, תשפיע לא רק על צמצום הפער בין הפריפריה למרכז מבחינת שרותי הרפואה, אלא גם על התנהלות הרפואה בכל אתר ואתר.  בעוד אני משוכנע שהרפואה הדיגיטלית לא תייתר את תפקידם של הרופא והאחות באשר המטופל יזדקק כתמיד לקשר בלתי אמצעי עם המטפלים בו, בכל זאת כוח המטופל יתעצם, המידע שיעמוד לרשותו למעקב אחר בריאותו ולשימורה יהיה גדול וזמין לאין ערוך מזה שעומד לרשותו כיום, הבינה המלאכותית שתושקע בתוכנות תואמות סמרטפון תביא לידיעת המטופל והצוות המטפל בו מידע יקר ערך שיאפשר הן למטופל והן לצוות לגלות מחלות באיבן, בשלבים מוקדמים בהרבה מאשר הן מתגלות כיום,  וכתוצאה מכך יכולת הטיפול היעיל תגבר בהרבה:  תוחלת החיים תתארך ואיכות החיים בסופם תשתפר.

אני מניח שחוק בטוח בריאות ממלכתי על יתרונותיו הרבים ועל הצדק הסוציאלי הטמון בו ימשיך להיות בתוקף ויסדיר את שרותי הרפואה הציבורית כפי שהוא עושה זאת כיום,  אך המדינה תהיה חייבת להשקיע יותר בבריאות,  והנחתי היא שההוצאה לבריאות כשיעור מן התוצר הלאומי הגולמי תגדל מכ-7.5.% ל-8.0% או אף ל-8.5%.  אינני בטוח שגם השקעה נוספת זו די בה כדי לספק את צרכי האוכלוסיה המזדקנת בישראל באשר שיעור הקשישים בעוד 10 שנים יהיה גבוה משמעותית משיעורו באוכלוסיה כיום.

רובוטים ימלאו תפקיד מרכזי יותר מאשר הם ממלאים היום במקצעות הכירורגים ובמערכות התומכות בשרותי הרפואה (מעבדות, בית מרקחת). אך, כאמור, הם לא ייתרו את תפקידם החשוב של אנשי הצוות הרפואי.  רמתו של הצוות הרפואי העובר הכשרה בארץ תמשיך להיות גבוהה יחסית למקובל ברוב ארצות העולם ואלה יחונכו על ברכי הרפואה המודרנית, עתירת המחשוב והרובוטיקה כאשר תפקיד החמלה והאמפתיה במערכת מודרנית זו יהא חשוב באותה מידה שהוא חשוב כיום ואף יותר.


פרופסור יונתן הלוי, משמש כמנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק

צפו בשאר התחזיות ליום העצמאות ה-80 של ישראל

פרופסור יונתן הלוי

פרופסור יונתן הלויצילום: יחצ