הזהות היהודית של ישראל בחגיגות ה-80: התחזית של הרב דוד סתיו

מי יהיה הרוב בעוד עשר שנים, הדתיים או החילוניים? הרב דוד סתיו מנתח את המאבק הגדול של מדינת ישראל, על זהות היהודית, ומשוכנע שלא פחות חשוב לדאוג שלמרות מלחמת התרבות נמשיך לחיות יחד ולא נוותר על אף יהודי

חדשות כיפה יו"ר ארגון צהר הרב דוד סתיו 18/04/18 19:55 ג באייר התשעח

הזהות היהודית של ישראל בחגיגות ה-80: התחזית של הרב דוד סתיו
התחזית של הרב דוד סתיו, צילום: shutterstock

החברה הישראלית מורכבת משבטים שונים ומגוונים בהגדרת זיקתם ליהדות. היו שנים בהן חלם שבט אחד שחיסול השבט השני הוא רק עניין של זמן.

כך חשבו חלק מבני השבט החילוני על חרדים והיום זה הפוך. השאלה המרתקת בעיניי היא מה יהיה יחסו של השבט החילוני (שהיום הוא הגדול ביותר) ליהדותו. אם לשפוט על פי המתרחש היום ניתן להצביע על שתי מגמות הפוכות המשמשות בערבוביה. 

האחת חשה בניכור מוחלט מכל דבר שריח יהדות נודף ממנו אפילו ממרחקים ואילו השנייה מבקשת לגמוע בצמא כל חכמה וכל דבר בעל ערך שיעניק משמעות לקיומה. האחת הייתה רוצה לראות כאן מדינת כל אזרחיה ואינה מעניקה משמעות כלשהי ליהדותה. בעוד השנייה רוצה עוד ועוד חיזוקים לערכי המשפחה והאומה עליהם הם גדלו בבית היהודי החילוני בו נולדו.

כמובן שתיאור זה מוקצן ודיכוטומי משני צדדיו ויש גם הרבה גווני אפור בתווך אבל זה מהות המאבק הרוחני הפנימי שמתרחש בשבט האח שלנו.  קשה להפריז בחשיבות תוצאות מאבק זה לעתידנו כאן בארץ.

האם נעמוד מנגד בבחינת ישחקו הנערים לפנינו או שמא נרצה לסייע לשבט האחד להתמודד עם שאלות אלו באומץ?

האם נחפוץ לסייע לו לשמר את יהדותו גם אם אינה זהה לשלנו. או שמא נחכוך ידיים בהנאה על כל יורד נוסף לברלין, כאומרים לעצמנו "הנה עוד הוכחה שאין ציונות בלי יהדות".

ספר תורה בלי אות אחת פסול. עם ישראל אינו יכול להרשות לעצמו לוותר גם על יהודי אחד. אני מקווה שבעוד עשר שנים נהיה בוגרים מספיק להבין כי שבט אחד לא יוכל להכניע את חברו והדרך היחידה לאפשר לנו להתקיים היא רק ביחד.

צפו בשאר התחזיות ליום העצמאות ה-80 של ישראל

הרב דוד סתיו

הרב דוד סתיוצילום: יחצ