לכל איש יש שם - נזכור את חללי צוק איתן

"לחללי מערכות ישראל התווספו השנה 67 חיילים שלחמו בעוז בימים שאופיינו בישראליות קולקטיבית". חייה כהן נזכרת בחללי צוק איתן

חדשות כיפה חייה כהן 21/04/15 09:08 ב באייר התשעה

לכל איש יש שם - נזכור את חללי צוק איתן
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"ענפים רבים יבולו, יפלו מעלינו, אך גזענו חי וקיים לעד" (ב.ז. הרצל). לחללי מערכות ישראל התווספו השנה 67 חיילים שלחמו בעוז בימים שאופיינו בישראליות קולקטיבית, בהם בלטה רוח אחווה ונתינה, שחוללו אחדות מיוחדת בין כל חלקי העם. חללי 'צוק איתן' הבליטו פסיפס אנושי, הכי יפה והכי מגוון של החברה הישראלית; איש לחילו, כומתה לצבעה ולצבאות בני ישראל. יפי הבלורית והטוהר, דתיים, חילוניים, מתנחלים, קיבוצניקים, עולים, וותיקים, חיילים בודדים מכל הגלויות, הזרמים והדעות, רקמו יחדיו ברקמה אנושית, את הביטחון האישי ואת עתיד האומה על כל גוניה באחדות ובגאון. לכל חייל סיפור אישי ומיוחד ובני משפחתם שהפכו בעל כרחם לאבני הזיכרון, נושאים אותם על ליבם תמיד. גיבורים שלבשו בגדי צבא, ונשארו לתמיד, לשרת בקודש.

זן נדיר של ילדים גדולים מהחיים, עם יופי אינסופי חיצוני ופנימי, שתופס בלי להרפות. שגבורתם ועוז רוחם מאפשרים לכולנו את החיים. לכולם שמות נאים ומעשיהם נאים. לכולם פנים מלאי קסם, לוחמים צעירים, תוססים, ביניהם חתנים לפני חופתם, נשואים, אבות, אנשי משפחה. כולם מרשימים, כריזמתיים, כ"כ צעירים וכ"כ חזקים שמקרינים אנושיות ועומק, הדר וכבוד, הוד פנימי ותפארת חיצונית. שאהבת הארץ ובעיקר אהבת האדם ואהבת החיים ניבטת מהם מתוך גדלות ונאמנות לעם ולארץ. יפים בכל תווי הפנים, טהורים בכל הרהור ועוטפים ברגש עוצמתי מקרב לבבות ומעצים. 67 זוגות עיניים מישירות מבט ומשדרות רכות של חוסן, גדלות, גאווה ודרך ארץ מעוררי השראה. גיבורים חדורי תחושת שליחות בלי חת, עם לב גדול וממיס, וחיוך כובש שנכנס לעומק הלב. לב שמתמלא גאווה שאלה הם בנינו.

לוחמים שלחמו את ההווה כדי לאפשר לנו את העתיד. הלב הצעיר ההומה אלי חיים עליזים שהאירו את תקוותם, למען תחיה ישראל בארץ ישראל. הרצון לדבוק במשימה, החתירה העקשנות, לא לוותר. במסירת נפשם עבורנו, במערכה הזו-'צוק איתן', הם ראו אויב, הסתערו, נתקלו, חילצו, לחמו, טיהרו, פוצצו וגם חמלו.

"אל ארץ צבי שדמעותיה עצבונה וששונה הם שתי וערב בבגד יומה" ואלה הם בניה מלאים תעצומות, עוז, והדר שגבורתם יצקה אהבה וערבות הדדית בטוב לבב, וחוללה חיבור בין חלקי העם, התחברות לארץ, לעם ולתורת ישראל.הם הותירו לנו את החיבור שבעוז ובענווה, בגבורה ובעדינות בצוק איתן של ישראליות בימי העוז, ברוח הנתינה, ברוח האחווה, השלום הרעות והאהבה הם ניצחו והנציחו את ניצחון החיים לנצח נצחים.

לכל חייל יש שם. שם שאינו מקרי, ולעתים השם הפרטי וגם שם המשפחה מגלים לנו פרטים רבים ושונים על זהותם ומהותם. בלשונו של הרב קוק: "אף על פי שבמקרה יינתן שם לאדם, אבל אין המקרה ההוא חופשי, כי אם מתאים הוא אל העתיד" (עין אי"ה, ברכות א, עמ' 34) .יראי הרוח והמעש שמסרו נפשם על קדושת השם העם והארץ. ושמותיהם שמות בני ישראל, איש לחילו כל הזרועות, החילות והחטיבות, כומתה לצבעה ולצבאות בני ישראל. לכל איש יש שם שנתן לו אלוקיו ונתנו לו אביו ואמו [...] : איתן, אמוץ, אדר, הדר, רהב, עוז, אורון, בן, דולב, ארז, בר, אורן, יובל, שחר, שון-ניסים, לי, פז, טל, גל, גיא, נועם, נירן , דור, לכל איש יש שם שנתנו לו קומתו ואופן חיוכו [...] רועי, עמית, מידן, ברקאי, צפריר, לירן, ליעד, נירן, שי, עמרי, נדב, נתן, מתן, עדי, ליאל, צבי, הדר, בייניסיאן, מקס, דימיטרי, ג'ורדן, שון, רמי, עומר, לכל איש יש שם שנתנו לו אבותיו: אברהם, דניאל, בניה, אביתר, אוהד, אליאב, עודד, יאיר, נדב, ברק, גלעד, משה, כהן, לוי. "יש משמעות לשמות וכוח מגי בהם; אין הם שמות בעלמא, הברות מוסכמות, אלא ממשות בהם וכוח השפעה" (קרלו לוי).

האדם מראשית יצירתו הוא פעיל ויוצר תכלית חדשה. טמונים בו דורות קודמים, ובונה את אישיותו באמצעותם. הוא חוזר ונותן לעולם משורשיו ומצמיח את המיוחד לו ומוסיף משלו. בתלמוד ובמסורת הקבלית-חסידית, השם, טומן בחובו את הוויית האדם בכוליותה הן מצד מקורו של האדם והן מצד התכליות המיועדות לו. כך למשל כותב ה"שפת אמת": "כי באמת הנשמה היא אותיות מיוחדים לכל נפש ונפש, והוא שמו שעליו נברא [...] ואותן אותיות שחקק הקב"ה בו צריכין להתברר בכמה מיני צירופים ואופנים, עד שיוציא מהכח אל הפועל כח הנשמה ואותיות המיוחדים אליו".השם קשור במהותו של האדם, והוא נושא בחובו גם את עתידו של האדם.

חוסנם של הבנים חיבר בין כל חלקי העם, ניבט מתוך פנים מעוטרות נוי, חן וטוהר. רובנו התוודענו לשמות ולתמונות של הנופלים, חלקנו חלק את האבל עם מכרים אבל כולנו שכלנו כאבנו ביכינו וספדנו למיטב הבנים. כולנו צרבנו בתודעתנו את הציור האנושי שנובע מהתום, הרכות, החוסן, הטוהר, העוצמה, הגדלות והייחוד של כל לוחם שחירף נפשו בגבורה קדושה למעננו והוביל כל חי לחיים משותפים, עורר סולידריות לאומית של עם ישראל, באחדות שליכדה עם שלם יחדיו מנקודת הראשית ולקראת תכלית החיים שאליה כל אחד שואף. "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ",וכדברי הנביא:"עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי, תְּהִילָּתִי יְסַפֵּרוּ ". בעוז רוחם ובחוזקם הם מקדשים לנו את החיים ורוקמים עבורנו את תחיית דברי נביאנו בכל רוחבם ועומקם; צדק וחסד, אמת ויושר, שלום ורעות. יחדיו שלובים חוסנם וגבורתם בנחמת ישראל וגאולתם, שיבת ציון ובנין הר בית ד'. בשמם, בהווייתם, בחיותם, ובלכתם הם תמונת הקיום האנושי בשלמותה, חללי 'צוק איתן' הם חוליות יצוקות בשרשרת הדורות שלנו שעוררו מאה אחוז של אהבה, מסירות, נחישות, נתינה, תפילה, אחדות, אמונה. ובעוז גבורתם יוצרים את גאולת ישראל.

תחיינה העצמות האלה, "ודור יקום וחי, ישיר ליופי ולחיים, ועדנה בלי די, יינק מטל שמים ומהדר. כרמל ושרון, שִפעת רזי ההוויה, תקשיב אוזן: עם חי ומעדן שירה ויפי חיים אור קודש ימלא " (שירת הראי"ה). חללי מערכות ישראל, שערי השמים יהיו תמיד פתוחים בפניכם בנתיבות ובמשכנות מבטחים . תזכו לישב עם מלאכי מרום, כי מלחמת ד' נלחמתם. נזכה לראות עין בעין בנחמת ציון ובקיום חזון תחיית המתים שחזה לנו רועה ישראל הנביא יחזקאל בן בוזי הכהן, לאחרית הימים ככתוב: "כה אמר ד' אלוקים, הִנֵּה אֲנִי פֹתֵחַ אֶת-קִבְרוֹתֵיכֶם וְהַעֲלֵיתִי אֶתְכֶם מִקִּבְרוֹתֵיכֶם, עַמִּי; וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם, אֶל-אַדְמַת יִשְׂרָאֵל וִידַעְתֶּם, כִּי-אֲנִי ד': בְּפִתְחִי אֶת-קִבְרוֹתֵיכֶם, וּבְהַעֲלוֹתִי אֶתְכֶם מִקִּבְרוֹתֵיכֶם - עַמִּי. וְנָתַתִּי רוּחִי בָכֶם וִחְיִיתֶם, וְהִנַּחְתִּי אֶתְכֶם עַל-אַדְמַתְכֶם; וִידַעְתֶּם כִּי-אֲנִי ד', דִּבַּרְתִּי וְעָשִׂיתִי - נְאֻם-ד' ".

חייה כהן - אשת חינוך, אשת עסקים, ואמנית, מחברת הספר'הדרך לחופה'