אורון שאול - ה' יקום דמו

מפעם לפעם מהרהר אני על אורון. יותר מכך, על הוריו היקרים שאין להם במה להיאחז, אין להם חלקת קבר. לאחרונה קראתי שהוריו של אורון ממאנים להשלים שבנם נהרג ונוכחתי לדעת עד כמה לא הבנתי את עומק התסכול של משפחה שבנה נעדר ומקום קבורתו אינו נודע

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 22/04/15 09:20 ג באייר התשעה

אורון שאול - ה' יקום דמו
דוברות בית הלל, צילום: דוברות בית הלל

הכל החל באותו יום קשה בסג'עיה חיילי חטיבת גולני הגיעו לשכונה בשיירה של כלי רכב משוריינים. במהלך הכניסה הושבתו חמישה טנקים כך שכאשר נכנסו אל תוך השכונה השיירה כללה רק שני טנקים ואחריהם שני נגמ"שים.

נגמ"ש הקדמי, שהוביל תשעה חיילים ממחלקת הסיור של גדוד 13, נתקע באחד הרחובות בשכונה כתוצאה מתקלה מכנית.‏ הטנקים שהובילו את השיירה המשיכו קדימה. הכוח פרק מהנגמ"ש והתקדם רגלית. זמן קצר לאחר מתן ההוראה הותקף הנגמ"ש התקוע בטילי נ"ט שפגע בו פגיעה ישירה, הנגמ"ש התלקח ובער במשך כמה שעות.‏

בתום הקרב התברר כי שישה מהחיילים שנמצאו בנגמ"ש נהרגו.‏ חייל נוסף, אורון שאול, הוכרז כנעדר. ראש אכ"א והרב הראשי לצה"ל הכריזו על אורון כחייל צה"ל, שמקום קבורתו אינו נודע. כל שכול קשה אולם חייל שנהרג ולא ניתן להביאו לקבורה קשה שבעתיים.

מפעם לפעם מהרהר אני על אורון. יותר מכך, על הוריו היקרים שאין להם במה להיאחז, אין להם חלקת קבר. לאחרונה קראתי שהוריו של אורון ממאנים להשלים שבנם נהרג ונוכחתי לדעת עד כמה לא הבנתי את עומק התסכול של משפחה שבנה נעדר ומקום קבורתו אינו נודע. המשפחה לא משלימה עם מותו כל זמן שאין קבר. חשבתי לעצמי במה אני אוכל להיאחז ונזכרתי בגדול הנביאים - משה רבנו שלא ידע איש את מקום קבורתו. ספר דברים פותח בנאומו של משה והתורה קובעת את המיקום המדויק של נאומו של משה. 'אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרֹת וְדִי זָהָב'. מצד שני, הספר מסתיים במותו של משה ודוקא שם המקום אינו ידוע: 'וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בַגַּיְ בְּאֶרֶץ מוֹאָב מוּל בֵּית פְּעוֹר וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת קְבֻרָתוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה'. (לד,ו) . פרוש מרתק ניתן למצוא בדבריו של הרש"ר הירש ודומה שכאילו כתב הספד לאורון שאול ז"ל:

'הן משה רבינו נפטר לעולמו, ובמותו לא השאיר אחריו לא מצבת זיכרון ולא עמוד של כבוד ולא שום מזכרת ארצית; אפילו קברו לא יזכיר אותו לדורות; כל מהותו הגופנית של משה רבינו נסתלקה בשעת מותו. רק המקום ששמע את דברו האחרון לעמו נמסר לזיכרון בכל הדיוק האפשרי; וכאשר יבוא לשם נין ונכד של דור המדבר, הוא יקלוט במקום זה את הד דברו של משה, וכך יתעורר לבו ללכת אחריו בנאמנות ולהמשיך את מפעלו בקרב עמו'.

כמה טראגי שאין למשה מקום קבורה או מצבת זיכרון. משה לא זכה למה שזכו האבות למקום קבורה ידוע וברור. אולם מנגד פירטה התורה את נקודת הציון המדויקת של נאומו על מנת שיהיה זה לזיכרון לדורות הבאים. הנורא מכל שאורון שאול לא זכה להיקבר בבית קברות אולם ידועה לנו נקודת הציון המדויקת של מותו. נקודת הציון המרכזית של אורון היא המקום של מסירות נפש שלו. משפחת אורון שאול היקרה מבקשים אנו לזכור את אורון כחייל שנלחם בגבורה תחת אש תופת. משה רבנו לא נזכר מקום קבורתו משום שהתבקשנו ללמוד שהעיקר הוא מקום חייו של האדם . חסר לנו קברו של אורון אולם מקום חייו של אורון חרוט היטב בזכרוננו בהיותו שליח ציבור המגן על עמו ומחרף נפשו למען תושבי מדינת ישראל בכלל והדרום בפרט. אני רוצה להאמין שכשם שהקב"ה עסק בקבורתו של משה שנאמר ויקבור אותו בגי. כך גם הקב"ה עסק בקבורתו של אורון שאול יהי זכרך ברוך.