מה למדתי מרופא מגמגם וכיצד זה קשור לחנוכה?

חודש כסלו ושיאו חג החנוכה מסמל את השלכת ההתייוונות החיצונית לטובת היהדות הצנועה והיפה. ד"ר חנה קטן מתרגשת למשמע הרצאה מתוכננת של אשה מגמגת ומנסה להסביר לעצמה ולאחרים שהיופי והגבורה הפנימית הם אלה שחשובים

חדשות כיפה ד"ר חנה קטן 26/11/17 16:41 ח בכסלו התשעח

מה למדתי מרופא מגמגם וכיצד זה קשור לחנוכה?
ד"ר חנה קטן, צילום: באדיבות המצולמת

יש חוויות שנחרטות עמוק בלב. היה זה כנס רפואי בנושא מיילדות באולם ענק בבית מלון בתל-אביב. נכחו בו כ-300 רופאים, רובם גינקולוגים ישראליים, חלקם אורחים מכובדים מחו"ל.

היו הרצאות  מעניינות, אך חלקן היו משמימות כל כך שהן העניקו לי בטובן הזדמנות לכמה דקות של התבודדות מול הים הכחול. אבל את ההרצאה המבריקה ביותר העביר רופא שמגמגם קשות. זה לא הפריע לו להעביר את הדברים ברהיטות ובבהירות. הוא לא וויתר לעצמו, וכש'נתקע' עצר שנייה והמשיך  הלאה.

כמה גדול הוא האיש הזה. כמה למדתי ממנו. הוא יכל בקלות לשחק תפקיד ראשי בתסריט של 'נאום המלך'. אך לא כך אצל רוב המגמגמים. הם מונעים מעצמם ביטוי עצמי הולם. והנה, ישנם בתי חולים שפיתחו מערכת לטיפול מרחוק בבעיות גמגום - כך יכולים המטופלים לעבור את כל התהליך, הכולל אבחון, תרגול, קבלת משוב מקצועי ממוחשב וליווי של קלינאית תקשורת, כשהם יושבים מול המחשב  בנוחיות של ביתם.

והנה שמעתי כי במכללת "אורות ישראל" באלקנה תתקיים השבוע צעדת הגבורה – עשר נשים, עשרה סיפורי חיים מרתקים עטורי גבורה. ביניהן תצעד אישה אחת מיוחדת, הודיה ארליך המתוקה, שמצטיינת בכישורי עמידה מול קהל על אף הגמגום המלווה את דיבורה. והרי הדיבור הוא המראה של הנפש... ה'רוח ממללא' שהוטבעה באדם.

כל מפרש השם משמואל, בפרשת נח, את ברכת ה' ליפת. 'וכל יופי מתייחס לנפש שהיא מתפעלת מיופי המראה'. על אמותינו הקדושות מוזכר פעם אחר פעם שהן היו יפות, יופי של שלמות, שפנים וחוץ נעים בהרמוניה. שלמות החיים באה לידי ביטוי ברוחב דעת, הכולל בתוכו גם יופי, אבל 

לא הוא העיקר.

ישנם מרחבים בהם ניתן להתחבר בשמחה לנשיות, אבל ממבט פנימה, להיכלל בו הנשמה מאירה. יש עוצמות נשיות, הבוקעות מהנפש שהן הן אותה שלמות ויופי, יופי של עשייה, של אמונה, של פריצה קדימה ונסיקה אל-על למרחבים על-טבעיים. את היופי הזה ראוי להאדיר.

נדמה כי אירוע שכזה, בו נשים שאינן כליל השלמות והיופי צועדות על במה אחת ומספרות על התמודדויותיהן המורכבות בחייהן – מראה בדיוק את העוצמה הנשית, את היצירתיות ואת היופי הפנימי, אליו אנו שואפים.

האם אנו שואפים להיות רק כלי יפה? או מה שחשוב הוא היופי הפנימי? כל אחת ועולמה הפנימי, כל אחת והמסר שהיא מבקשת להביא, כל אחת עם סיפור חיים מרתק עטור גבורה. כי זה שיאו של חנוכה וחודש כסליו. הנר שנמצא בתוך הבית הפנימי מאיר אל החוץ ומפיץ טוב. ההתייוונות החיצונית מושלכת ואת מקומה תופסת היהדות הצנועה והיפה.

הכותבת היא רופאת נשים ונשיאת המרכז למשפחה במכללת אורות ישראל

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן