הרב אפרתי על מחזור התפילה של התנועה הקונסרבטיבית: "לגנוז במקום רחוק, אך לא לשרוף"

"האפיקורסים בימינו כופרים ביסודות הדת אך לא כותבים לשם עבודה זרה ולכן רק גניזה מספיקה", הסביר הרב לשאלת גולש ב'כיפה' מדוע לדעתו אין לשרוף את המחזורים. מנכ"ל התנועה המסורתית: "בין כסה לעשור, אני מאחל לו שישוב בתשובה שלמה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 25/09/17 21:04 ה בתשרי התשעח

הרב אפרתי על מחזור התפילה של התנועה הקונסרבטיבית: "לגנוז במקום רחוק, אך לא לשרוף"
הרב אפרתי, צילום: באדיבות המצולם

בשבועות האחרונים נשמע מעל גלי האתר קולו של איש התקשורת ג'קי לוי המפרסם את מחזור התפילה החדש של התנועה המסורתית, היא התנועה הקונסרבטיבית. הרב ברוך אפרתי נדרש על ידי אחד הגבאים לשאלה מה לעשות במחזורים שהגיעו לבית הכנסת שלו, והתשובה שקיבל הייתה שיש לגונזם "במקום רחוק".

"קיבלנו תרומה שמישהו קנה", סיפר גבאי באחד מבתי הכנסת בירושלים בפורום 'שאל את הרב' ב'כיפה' והוסיף כי מדובר במספר "סידורים לימים נוראים בשם פותח שער".

לדברי הגבאי הוא עיין במחזור וגילה שינויים לא מוכרים בנוסח שלו. בהמשך הוא אמר שגילה כי מדובר בסידור קונסרבטיבי ושאל את הרב אפרתי "מה לעשות לפי ההלכה עם התרומה?"

הרב אפרתי קבע מייד כי מאחר שזהו "מחזור של התנועה הקונסרבטיבית, שהיא נושאת דגל הכפירה בסמכותם של גדולי הדורות ובמחוייבות כלפי פסיקת ההלכה הקדמונית", לכן על הגבאי, "לגנוז את כל המחזורים, במקום רחוק שבו אין סיכוי שמישהו ינבור ויוציא אותם ויכשל בזה".

הרב הסביר מדוע לא קבע בפסיקתו שיש לשרוף את המחזורים אלא לגונזם ואמר שלפי אחד הפוסקים "הכופרים בימינו אין דין ספריהם שריפה אלא גניזה, שכן טעם השריפה הוא משום שוודאי כתבו לשם ע"ז (עבודה זרה, מ"ו) והאפיקורסים בימינו כופרים ביסודות הדת אך לא כותבים לשם ע"ז. ולכן רק גניזה מספיקה".

מנכ"ל התנועה המסורתית, עו"ד יזהר הס, הגיב לדברים ואמר כי "הרב ברוך אפרתי הרים לנו להנחתה. הוא הרי הקיצון שבקיצונים, ולכן גם הרב היחיד שיצא נגד המחזור שלנו. מדובר על מחזור ישראלי-הלכתי-שוויוני, וככזה הוא נחטף בחנויות והגיע לבתי כנסת רבים, כולל בתי כנסת אורתודוקסים רבים".

הס הוסיף כי "רוב האנשים הרוכשים אותו אינם 'החשודים הצפויים', אלא חתך מאוד מפתיע שכולל חילונים אך גם אנשים רבים שביום-יום היו קוראים לעצמם אורתודוקסים". לדבריו, "המחזור החדש פשוט מתכתב היטב עם הקריאה לשוויונות גם בתוך האורתודוקסיה, והתגובות שאנחנו מקבלים הן ממש-ממש מצוינות. זה מחזור שמי שמכיר מחזור ירגיש בו 'בבית' בקלות, אבל מי שלא – מבין סוף סוף איך העסק עובד. יש בו הסברים הנחיות כה חשובות למי שלא חי-בית-כנסת (מתי קמים, מתי יושבים, היכן קדים)".

לסיום הוא אמר בציניות כי "אם הרב אפרתי קרא לי 'מין' אז כנראה שעשיתי דבר טוב. ברוח הימים האלה, בין כסה לעשור, אני מאחל לו שישוב בתשובה שלמה".