הרב אבינר עונה: כמה אחוז צניעות יש במגזר הדתי וכמה בחרדי?

האם אפשר להכינס לשמורת טבע בלי לשלם והאם מותר לברך על הים כשרואים אותו ממשקפת? הרב אבינר בשו"ת סמס

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 20/07/17 11:05 כו בתמוז התשעז

הרב אבינר עונה: כמה אחוז צניעות יש במגזר הדתי וכמה בחרדי?
הרב אבינר, צילום: באדיבות המצלם

מאבק נגד הזנות
ש: אני שואלת.  ראיתי קריאה של רבניות להיאבק בזנות.  אבל האם אותן נשים פרוצות אינן האשמות?
ת: לא לגמרי.  שלושת רבעי היו רוצות לצאת מזה אם היו מקבלות עזרה, אך הן לכודות שם.  הן גם סובלות ממכות, השפלות, מחלות ומוות יותר מוקדם.  גם רובן עברו פגיעה בילדותן.  וגם אם יש להן חלק באשמה, אין זה פוטר מן המצווה הגדולה להצילן.
 
ברכה על הים דרך משקפת
ש: הרואה את הים דרך משקפת האם מברך?
ת: יש אומרים לברך אם זו ראיה ברורה.  הגר"נ קרליץ.  הגר"ח קניבסקי.  אך זה חידוש (חוט השני שבת ח"ג קובץ עניינים אות ו.  שער העין עמ' תלג – מ"צ).
 
רב שטועה
ש: יש רב שנותן לגיטימציה לזרם רפורמי, לזרם קונסרבטיבי, ולזרם של נישואים גבר עם גבר, אבל סוף סוף הוא רב, לכן השאלה היא האם אני יכול לקבל את דעתו וללכת בדרכו?
ת: ודאי שלא.  הוא טועה.  בדברים כאלה, העושה על פי הוראת חכם, הוא אחראי ויתן את הדין.  רמב"ם שגגות יב ב.  וזאת גם אם הוא רב גדול.  וכתב הרא"ש: "מי לנו גדול כרש"י זצ"ל שהאיר עיני הגולה בפירושו, ונחלקו עליו בהרבה מקומות יוצאי יריכו ר"ת ור"י וסתרו דבריו כי תורת אמת היא ואין מחניפין לשום אדם".  כלל נה סי' ט.  וקל וחומר אם הוא רב קטן.  לכן כל רב שמשנה מן הפסיקה של כל הדורות, הרי הוא בטל ומבוטל, וד' ירחם עליו.
 
צניעות
ש: שמעתי רב חרדי גדול שאמר שרק 10% של הנשים החרדיות לבושות בצניעות כהלכה.  איך יתכן?!
ת: לצערנו הכל מלא פריצות.  ובציבור הלאומי דתי 3%.  צריך תשובה גדולה.
 
גומי לעיסה
ש: האם מברכים על גומי לעיסה?
ת: כן.  כי ברכה ראשונה אין לה שיעור (מ"ב או"ח רי סק"א) ונהנה מן המתיקות וגם מגיעה למעיו (שו"ת יביע אומר ז לג ב.  אמנם מסופר בס' בקדושתו של אהרן [ח"א עמ' קסב, קפו] שכשהחפץ חיים והאדמו"ר מבעלז - הג"ר אהרן רוקח - היו באסיפה בווארשא, מזג האדמו"ר מבעלז להח"ח מיינו, ואמר האדמו"ר: הנה, הגיע לשיעור.  החפץ חיים תיכף הבין לענין ברכה ראשונה, והביע תמיהתו ע"כ, ואמר הכלבו [הוא דברי הכל בו המובא בב"י או"ח ס' רי שפחות מכשיעור חשיב תמיד כמטעמת שאי"צ ברכה], והתנצל החפץ חיים כי אילו ידע כי יש נוהגים בזה היה מביא שיטה זו במשנה ברורה!  וה"עולם" לא נהגו כן, אלא רק יחידי יחידים – מ"צ).
 
בעיות בדירה
ש: האם מותר לי לספר על הבעיות בדירה בשכונה שלי למי שמגלה עניין בשכירות?
ת: בוודאי.  לשון הרע לתועלת.  כמובן, תמונה שלמה.
 
תשלום בשמורת טבע
ש: האם אפשר להיכנס לשמורת טבע בלי לשלם?
ת: לא.  הם משקיעים ויש לשלם.
ש: אבל זה ארץ ישראל?
ת: גם ביתך הוא ארץ ישראל, אבל כיוון ששילמת עליו, אתה קובע את הכללים.
 
מוזיקה מפריעה
ש: לפעמים בצבא כשאני מתפלל, אחרים משמיעים מוזיקה.  האם לבקש להנמיך?
ת: לא.  אם ירצו, יעשו מעצמם.
 
שילשים ורבעים
ש: כתוב פוקד עון אבות על בנים על שלשים ועל רבעים (שמות כ ד.  במדבר יד יח.  דברים ה ח), כלומר שילש הוא נכד.  אבל בפרשת כי תשא כתוב פוקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שלשים ועל רבעים (שמות לד ז), כלומר שילש הוא בן של נכד?
ת: בני בנים הוא כותרת לשילשים ולרבעים.  רמב"ן.  ועיין כלי יקר (רמב"ן שמות כ ד.  כלי יקר שמות לד ז – מ"צ).
 
אישה בקביעת מזוזה
ש: האם מותר לאישה לקבוע מזוזה בכניסה לבית הספר?
ת: כן.  אם אינה חשופה למבטי גברים.