חדשות כיפה

האם על פי התורה יש דמוקרטיה?

האם מותר לחצות באור אדום בלילה? כיצד לנהוג עם פריצות באינטרנט והאם מותר להגביר עצמת נורת לד בשבת? הרב אבינר בשו"ת SMS

צילום:

פריצות באינטרנט

ש: כשאני חוזר הביתה מהישיבה, אני מסתכל על פריצות באינטרנט. מה לעשות?

ת: לך לבית הכנסת ולבית המדרש.

עלבונות

ש: איך אני מתגבר על עלבונות?

ת: ראה בתהילים כמה דוד המלך ספג עלבונות, והשתמש בהם כדי להתקרב לד'. רבי חיים ויטל כותב בשערי קדושה שלו אדם ידע איזו התעלות באה לו מעלבונות היה מתפלל שיהיו לו.

חיזוק זרם של נורת לד

ש: מותר בשבת להוריד או לחזק זרם של נורת לד שכבר פועלת?

ת: לא. פס"ת רעז 36.

שיכור ושמע על המיטה

ש: האם מותר לשיכור לקרוא שמע על המיטה?

ת: אם מצליח לקרוא באופן הגון. אך בכלל, אין להיות שיכור (עיין ביאור הלכה סי' תרצה - מ"צ).

מעבר באור אדום

ש: מותר לחצות את הכביש כאשר יש אור אדום להולכי רגל בשעות מאוחרות בלילה כשאין אף רכב?

ת: ודאי אסור. א. פיקוח נפש. ממתחכמים כאלה היו תאונות רבות. אם גם בשעה מאוחרת הרמזור פועל, יש סיבה הגיונית לכך, על פי אמות מידה בינלאומיות. ב. עיקרון ההכללה, בארמית: לא פלוג (והג"ר אברהם גנחובסקי, ראש ישיבת טשעבין בירושלים, הקפיד וזירז מאוד שלא לעבור ברמזור אדום אפי' בשעת לילה מאוחרת כשאף אחד לא נמצא ברחוב, מחשש שמא מהחלון יראה איזה ילד וילמד מזה. וטעם נוסף אמר בזה כדי שהאדם יתחנך שלא לעבור גבולות ודברים קבועים. ופעם אחת התבטא שזה מדה של "כוחי ועוצם ידי" לעבור מתי שרוצה ולא להתחשב בגבולות. והמליץ על זה הג"ר גנחובסקי את הפסוק בפרשת חוקת: "וימאן אדום נתון את ישראל עבור בגבולו". במדבר כ כא. וידוע שהגרי"ש אלישיב ראה פעם אדם עובר באדום, ואמר לו: רשע. וההוא נבהל מאוד, ושאל מדוע מכנהו כך, ואמר לו כי יש בזה שפיכות דמים, שילדים יראוהו וילמדו ממנו. והג"ר גנחובסקי היה מוסיף לספר שהאדמו"ר מגור, הבית ישראל, ראה אדם שעבר באדום, ואמר לו שבפסוק כתוב: "ויאמר אדום אל תעבור בי". במדבר כא ד. והוסיף הג"ר גנחובסקי שהבית ישראל לא היה אומר בדיחות, אלא שידע שכולם ידברו על הווארט שלו וילמדו מזה שלא לעבור באדום. אגן הסהר 456 - מ"צ).

אינטרנט

ש: איך רבנים שוללים אינטרנט והרי יש אתר קול הלשון עם שיעורים של מאות רבנים גדולי הדור?

ת: זה בשביל מי שממילא יש לו אינטרנט. כיכך לפחות הוא לומד תורה.

דמוקרטיה

ש: האם יש מקום מסויים לדמוקרטיה על פי תורה?

ת: "אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן נמלכים בצבור". ברכות נה א. וכן החת"ס היה נגד רב שהתמנה בלי הסכמת הצבור (שו"ת חת"ס חו"מ יט). וכן החלטות הציבור על פי הרוב. שו"ת הרא"ש (כלל ו סימן ה) וכן שו"ת הרשב"א (ז תצ. ומיוחסות רפ). נפסקו בשו"ע (חו"מ קסג א - מ"צ). אבל כמובן בתנאי שאין עוול למיעוט.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר