האם הדלקת נרות בפתח הבניין מוציאה ידי חובה?

שאלה מעניינת הגיעה לפתחו של הרב אפרים קורנגוט, שמעניק דרך האגודה לתרבות הדיור ייעוץ הלכתי בכל הנוגע לחיים המשותפים בבניין והיחסים בין השכנים. התשובה? מסקרנת

חדשות כיפה הרב אפרים קורנגוט 13/12/17 13:12 כה בכסלו התשעח

האם הדלקת נרות בפתח הבניין מוציאה ידי חובה?
הדלקת נרות, צילום: פלאש 90

שאלה:

חג החנוכה נחוג על ידי המוני בית ישראל. זה גם 'זמן איכות' לא רק לבני הבית אלא גם לדיירי הבית המשותף, שמוצאים זמן לראות גם את הטוב שיש בשכנים. אחד מהרעיונות שהועלו בבניין הוא לעשות את הדלקת נרות חנוכה בלובי של הבניין, ובכך גם להרוויח את מצוות החג וגם לקיים בו זמנית את מצוות השלום שכה חשובה בין שכנים.

יחד עם זאת ברור שאם החנוכייה עלולה לגרום לשריפה  או שקיימת התנגדות שכנים לחוג עם שכיני הבניין בלובי של הבניין, הרי שאלו טענות שיש להביאם בחשבון.

תשובה:

מהותה של מצוות חנוכה הוא פרסום הנס, הן על ניצחון על היונים, הן על כך ששמן שהיה שיכול לדלוק  יום אחד דלק שמונה ימים. פרסום נס זה הוא עיקרו ומהותו של חג זה.  

עם זאת, עיקר מצוות הדלקת הנר תלויה בביתו של האדם, כלומר עיקר הגורם המחייב הוא הבית עצמו. עד כדי כך שיש שיטות שאם אין לאדם בית בשום צורה שהיא, לא בשכירות ואפילו לא משהוא ארעי   כמו נסיעה במטוס, "הומלס" למהדרין. הרי שיש מקום לומר שאינו חייב בקיום מצוות נרות חנוכה. 

כלומר, זה שיש לו בית יוצר גם את החיוב האישי של נרות חנוכה שיש להדליק בבית. ולכן בית  כהגדרתו נועד הן לשינה והן לאכילה ולכן גם הפוסקים שדנו במקום הדלקת הנרות יש שנתנו משקל יתר  למקום השינה ושם להדליק את הנרות ויש שנתנו משקל יתר למקום האכילה. שם סברו שיש להדליק   את הנרות, ולכן כל מקום שאינו משמש כפונקציה כזאת לדיירי הבית אינו בבחינת מקום של הדלקת נרות.

יוצא מהכלל, לצורך הגדרת עניין זה הוא הבית כנסת שם מדליקים נרות, עבור אלו שיש להם בית אלא  שנמצאים במקום רחוק, ואין להם נרות חנוכה בנמצא מסיבות שונות, ועל מנת להוציאם ידי חובה  מדליקים להם נרות בבית כנסת. אבל ייחודו של בית הכנסת, שהוא בבחינת פתרון בדיעבד, ומה גם  שהוא משמש מקום התכנסות קבוע במשך כל השנה. ולכן גם בית כנסת 'עראי' הרי שיש שיסברו שאין בו  משום גדרי בית כנסת ואז יהיה פטור מקיום מצווה זו.

הלובי של הבניין, אינו משמש כאחת מפונקציות אלו ולכן אינו יכול לשמש כמקום הדלקת הנרות כמוקם מחייב. לכן אי אפשר לצאת ידי חובה בהדלקת נרות שם. אבל אם בכל אופן אין מקום אחר ורוצים לזכות  את הדיירים בקיום המצווה מצד 'פרסום הנס' הרי שישתדלו לקיים במקום זה סעודת מזונות וגם אז יברך  על הנרות אדם שבין כה וכה לא יברך עליהם בביתו.

בכל מקרה התכנסות סביב נרות חנוכה, ללא אמירת ברכות וודאי שיש בה תועלת גדולה ולו מצד קיום  מצוות השלום שבין הדיירים.

להפניית שאלה לייעוץ ההלכתי באגודה לתרבות הדיור ניתן להתקשר למוקד הארצי בטלפון 8484*