במותם ציוו לנו את הדיבור הטוב

בימים בהם אנו זוכרים את תלמידי רבי עקיבא שמתו משום שלא נהגו כבוד זה בזה. מנסה הרב איתיאל בר לוי לברר כיצד חכמים כאלו גדולים לא ידעו לנהוג כבוד זה וזה

חדשות כיפה הרב איתיאל בר לוי 22/04/18 13:58 ז באייר התשעח

במותם ציוו לנו את הדיבור הטוב
איתיאל בר לב

בימים אלו אנחנו זוכרים את תלמידי ר' עקיבא שמתו משום שלא נהגו כבוד זה בזה. איך יתכן שחכמים כאלו גדולים לא ידעו לנהוג כבוד זה בזה?

התשובה היא שאפשר להיות חבר של מישהו, אבל לדבר עליו "סתם כך". אם נשים לב, כשאנחנו יושבים עם חברים, השיחה יכולה להתגלגל לרכילויות על חברים אחרים וכביכול אנחנו לא מרגישים שעשינו רע. במילים אחרות – המילים בהן אנו משתמשים בכל יום יכולות לפגוע, להרוס, להחריב ואף להמית – ויכולות לבנות, להגדיל, להיטיב. 

ר' עקיבא הוא דמות מרתקת של מי שמסוגל להתרומם ממצבים קשים ולהגיע לגבהים. הוא מתחיל ללמוד בגיל ארבעים ונהיה לאחד מגדולי החכמים שמצליח להעמיד עשרות אלפי תלמידים, אך אז מגיע שבר גדול והוא מאבד את כולם. למרות זאת מגיע השיקום והוא מצליח לחדש את עולם התורה כולנו מכירים את הסיפור הידוע שאל מול השועלים בבית המקדש רבי עקיבא צחק בעוד חבריו בוכים. הסיפור הזה מלמד אותנו את הנוסחא המנצחת: להסתכל על העתיד! לחיות עם העתיד פירושו לחיות כל הזמן עם המחשבה האחת - כל מה שעושה ה', הכל לטובה. 

החפץ חיים שחי לפני מאה שנה היה יהודי קטן וצנוע שזכיתי לשמוע עליו סיפורים מרתקים מסבי – סבא זאב שפגש בו, קיבל החלטה אמיצה לקחת את נושא הדיבור החיובי כמשימת חייו. הוא אמר כי כל המריבות והסכסוכים בעולם יפתרו אם רק נדע לשמור על פינו ולא לדבר על אחרים.

בספרו ה"חפץ חיים" חולל מהפכה בעם ישראל, הוא העלה את המודעות לחשיבות של שמירה על הלשון והדיבור, זהירות מפני דיבורים אסורים כמו לשון הרע ורכילות. מאז ימיו של החפץ חיים ועד ימינו, הקדישו את עצמם יהודים רבים ללימוד הלכות שמירת הלשון והפצתן, מתוך הכרה בכוחו העצום של הדיבור ובחשיבות ההקפדה עליו, אולם בדורנו, דור המדיה והאינטרנט, הוואטצאפ והפייסבוק, עולה החשיבות עשרת מונים. כוחה של המילה הנאמרת והכתובה גדול ומילים יכולות לשנות חיים, לטוב או להפך חלילה, וכמו כל כלי רב עוצמה, יש לדעת כיצד להשתמש בהן נכונה. 

כמה חשוב הפרויקט בו משתתפים בימים אלה עשרות אלפי תלמידים – "חמ"ד של דיבור". הנושא הזה חשוב לא רק בימי ספירת העומר, אלא בכל ימות השנה, אך יש לו חשיבות מיוחדת בימי ספירת העומר, בהם נוהגים כידוע מנהגי אבלות על תלמידי רבי עקיבא שמתו משום שלא נהגו כבוד זה בזה.

החמ"ד והאגף לתרבות יהודית הצטרפו למיזם העולמי של הקרן למורשת החפץ חיים, שבמהלכו מקפידים בבתי הספר בכל יום בשעה 10:00 על שמירת הלשון למשך שעה, ומקיימים לימוד יומי בהלכות הקשורות לנושא. כך מתחנכים ילדי ישראל לכבד איש את רעהו ולהימנע מדיבור שעלול לפגוע בזולת, ומתקנים בכך את חטאם של תלמידי רבי עקיבא.

הכותב הוא ראש האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך, שלוקח חלק במיזם העולמי של הקרן למורשת החפץ חיים על שמירת הלשון שנקרא בארץ - חמ"ד של דיבור