הר המור ´מקובעים´? הר המור משתנים כל הזמן

כולם מדברים עליהם, מתארים אותם, שופכים עליהם הררי מילים בלי להכיר יסודות עיקריים בישיבה. בניימין שיינברג, הר המורניק מנסה לעשות סדר בסטיגמות

חדשות כיפה בנימין שיינברג 28/07/16 17:46 כב בתמוז התשעו

הר המור ´מקובעים´? הר המור משתנים כל הזמן
נטעאל בנדל, צילום: נטעאל בנדל

איש חכם אמר פעם שהמון אנשים מתעסקים בספורט - צופים בו, כותבים עליו, מתעניינים בו - אבל מעטים מאוד עושים ספורט.

כך אני חש ביחס למה שמכונה "ישיבות הקו". המושג הזה, חצי-מאגי חצי-דמוני, מעורר כל כך הרבה תגובות במעגלים נרחבים, הררי מילים נשפכו עליו, ורובם מפי אנשים שלא חוו אותו בגוף ראשון.

אז הנה סקופ, רושם של אדם שממש היה שם.

4 שנים זכיתי ללמוד בישיבת 'הר המור', שם עוצב העולם הרוחני שלי. אחד העקרונות החינוכיים המשמעותיים ביותר בישיבה, והפחות מדוברים בציבור הרחב, הוא הנכונות להשתנות.

אדגים זאת דווקא מצורת לימוד הגמרא. בתחילת לימודיי בישיבה לימדו אותנו איך ניגשים לסוגיא - קרא את קושיית הגמרא ואז תעצור. תחשוב מה אתה היית עונה, ואז תראה את תשובת הגמרא. אם היא שונה - תנסה להבין למה, במה שונה הבנת חז"ל מההבנה הראשונית שלך.

יש בכך עקרון חינוכי יסודי. הנחת העבודה היא שהשכל שלי הוא אנושי ואילו התורה היא אלוקית. יש פער עצום בין האלוקי לאנושי, ולימוד התורה הוא תהליך שנועד לאט לאט לגשר על הפער הזה, לרומם את השכל האנושי שלי למדרגת השכל האלוקי. איך עושים את זה? בהרבה עמל ובהדרגה. בכל סוגיא שפוגשים מסמנים את הפער ומנסים להתעלות מעליו, לאמץ אל תוכי את המחשבה האלוקית.

לצערנו, רבים ניגשים אל התורה בגישה הפוכה. הם מגיעים עם סט ערכים 'מהבית' ואז בוחנים את התורה על פיו: מה מתאים ומה לא, מה הומאני ומה פרימיטיבי. כביכול השכל האנושי מחלק ציונים למוסר האלוקי. בישיבה למדנו בדיוק את ההפך. האדם הוא העומד למבחן מול התורה, רואה מה בתוכו מכוון ומה צריך עוד להתיישר. כך באדם הפרטי וכך באנושות כולה.

הציפייה שהתורה תתאים לחלוטין למוסר המערבי היא לא רק נאיבית; היא חוטאת למטרתה של התורה. מגמת התורה האלוקית היא לרומם אותנו מעבר למוסר האנושי אל מוסר אלוקי עליון יותר. הגישה התרבותית הרווחת לפיה כל תכונה או נטייה היא לגיטימית, שומטת את הקרקע מתחת לכל עבודת המוסר שלנו. איזה מקום יש ל"מסילת ישרים" אם מניחים שהאדם יכול לחיות את חייו כפי נטייתו הבוסרית, ללא כל עבודה?

בעיניי, זו השאלה שעלינו לשאול את עצמנו בכנות: מתי בפעם האחרונה פגשתי בתורה משהו שלא הכרתי קודם - הלכה או מחשבה - משהו מפתיע ושונה, והחלטתי להשתנות ולאמץ אותו אל חיי? כמו באימון של הגוף כך גם באימון של הנפש, במקום שבו קשה לך - שם אתה מתקדם.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן