אין מה לחשוש מלימודי תורת האבולוציה בבתי הספר

הרב ד"ר דרור פיקסלר סבור כי תורת האבולוציה אינה מהווה בעיה עקרונית לכל מאמין בתורה ובוודאי שאין כל עניין לאסור ללמד אותה. דעה

חדשות כיפה הרב ד"ר דרור פיקסלר 30/11/12 12:09 טז בכסלו התשעג

אין מה לחשוש מלימודי תורת האבולוציה בבתי הספר
בית הלל, צילום: בית הלל

במאות השנים האחרונות פקדו את העולם שלוש מהפכות - המהפכה המדעית, המהפכה התעשייתית, והמהפכה הפוליטית - החילון וזכויות הפרט. ההתפוררות המשמעותית של היהדות באירופה שלפני השואה הייתה תוצאה ישירה של כישלון גובר והולך של ההתמודדות עם מערכת הכוחות התרבותיים, הרוחניים והחברתיים בעת החדשה. אותם הכוחות מאיימים עלינו בארץ ישראל כיום, ולא ניתן לדחות את העימות עימהם. שגשוג המדע ותגליות הדורות האחרונים הדהימו את ההמונים ומשכו רבים להשכלה ולחילוניות, וכך נוצר משבר אמוני שפגע במגזר רחב. השאלות הנפוצות עוסקות בפרטים, כגון גילו של העולם כטענת הגיאולוגים מול המניין המקובל שלנו, אולם שאלות פרטיות כאלה הובילו להתמודדות עם בעיות חריפות ומקיפות יותר, כגון נכונות הנחת האבולוציה מול המסופר בספר בראשית.

כאשר נתקלים בבעיה, בכל תחום שהוא, ניתן להתמודד עמה בשתי דרכים: למצוא דרך להיפטר מהבעיה, או לנסות ולפתור אותה. האחים ניסו להיפטר מיוסף במקום לפתור את בעיית האח המועדף וחולם החלומות, ויש כיום אנשים החושבים להיפטר מחלקי ארץ ישראל כדי לפתור את בעיותינו עם הערבים. גם בהתמודדות עם משבר האמונה של הדורות האחרונים העדיפו רוב היהודים לנסות להיפטר מהבעיה במקום לפתור אותה. היו כאלה שפנו עורף לכל ההתפתחויות המפתיעות של המדע, וניסו להסתגר בתוך מבצר מדומה שבו ישמרו על המסורת העתיקה בלי להתחשב בעולם החדש. מאידך היו רבים שברחו מהמקלט בחושבם שהאמת היא בחוץ, ואי אפשר למדע החדש לדור בכפיפה אחת עם התורה הישנה. הללו - ניתקו את עצמם מן המדע; והללו - מן היהדות, ושניהם טעו טעות מרה. גורל שאלת ההתמודדות בין הנחת האבולוציה לבין מה שאנו מכירים מהמסופר בספר בראשית אינה שונה מגורל השאלות העקרוניות שבין תורה ומדע. יש כאלו הטוענים שאסור בכלל ללמד את תורת האבולוציה בגלל הכפירה שיש בה, ויש כאלו המוכיחים כי התורה אינה משמים שהרי אינה מתאימה לממצאים המדעיים של התורות החדשות וביניהם האבולוציה.

ישנם מדענים רבים שהרבו לדון בחוסר המדעיות של תורת האבולוציה, כאשר טרחו והציגו לצידה כמה שיטות מדעיות אחרות השוללות אותה מן היסוד (ראה בהרחבה בספר 'אמונה בעידן המדע' מאת פרופ' נתן אביעזר, רמת גן תשס"ט). מדובר בויכוח בין מדענים. אולם אין זה מענייננו לנסות להכריע כשיטה זו או אחרת, לא על פי פירוש הכתובים ולא על פי חקר הטבע. חשוב להבחין בעקרונות: מבחינה עקרונית אין הבדל אם ההתפתחות חלה בתקופה קצרה או ארוכה, שהרי תנועת הזמן היא יחסית מעצם הגדרתה. בשורות הבאות נראה כי יש כמה מחכמי ישראל שהעלו אפשרויות דומות לתורת האבולוציה, ומצד האמת היא אינה מהווה בעיה עקרונית לכל מאמין בתורה ובוודאי שאין כל עניין לאסור ללמד אותה.

בימי הביניים נטושה הייתה מחלוקת עצומה בין המאמינים בבריאה יש מאין ובין הפילוסופים הדוגלים בשיטת קדמות העולם. רבי יהודה הלוי (ריה"ל) מקדיש לדיון בנושא זה עיון רב וזוהי מסקנתו: "ושאלת החדוש והקדמות עמוקה, וראיות שתי הטענות שוות... ואם היה מצטרך בעל תורה להאמין ולהודות בחומר קדמון ועולמים רבים קודם העולם הזה לא היה בזה פגם באמונתו, כי היה מאמין כי העולם הזה הוא חדש מזמן ידוע ותחלת האדם אשר היו בו אדם וחוה" (ספר הכוזרי א, סז). אמנם לריה"ל נראתה זאת רק כאפשרות רחוקה אילו יצטרך בעל תורה להאמין בהשתלשלות עולמות (=אבולוציה) בגלל הוכחות וטענות אשר עדיין לא נתגלו. ברם בעלי הסוד תמכו יתדותם במדרשים קדומים שמדובר בהם על עולמות שבנה הקב"ה והחריבן עד שבנה עולמנו זה (ראה תורה שלמה לרמ"מ כשר ז"ל לפרשת בראשית אותיות כט, עג). וקרוב לזמננו יותר, כאשר התחילו מדעי הגיאולוגיה ופליאונטולוגיה להתפתח, עמד על כך בעל תפארת ישראל (בחלקו השלישי של "דרוש אור החיים" הנספח לפירושו למשנה סדר נזיקין): "מכל האמור נראה ברור שכל מה שמסרו לנו המקובלים זה כמה מאות שנים שכבר היה עולם פעם אחת ושוב נחרב וחזר ונתקומם זה ארבע פעמים, ושבכל פעם העולם התגלה בשלימות יתירה יותר מבתחילה - הכל התברר עכשיו בזמננו באמת וצדק... השגיחו הב' הגדולה שעמה מתחלת התורה, והשקיפו על ארבעת התגין שעל הב' הזאת, ונמסר לנו מהמקובלים שארבעת התגין מרמזין שכבר ישנו העולם פה הפעם הרביעית עם כל צבאיה, והב' הגדולה תודיענו שהגדול שביצירה, הוא נפש האדם השכליי, כבר ישנו פה פעם שנית". על כך שכלל אין סתירה בין תורת האבולוציה והיהדות ניתן למצוא בספרו של מו"ר הרב נחום אליעזר רבינוביץ 'דרכה של תורה, תורה ומדע - שותפות או ניגוד', עמ' 156-134.

התועלת המעשית שיש להפיק מיישום המדע לפתרון בעיות החיים השוטפים, היא המאפשרת כינון החברה על הרמה הרצויה. הטכנולוגיה היא הכלי המתוקן אשר נתן לנו הבורא יתברך שאם נשתמש בו כדי לעשות הכתוב בתורה יתקיים בנו "שיסיר ממנו כל הדברים המונעים אותנו מלעשותה, כגון חולי ומלחמה ורעב וכיוצא בהן, וישפיע לנו כל הטובות המחזיקות את ידינו לעשות התורה כגון שובע ושלום... כדי שלא נעסוק כל ימינו בדברים שהגוף צריך להן אלא נשב פנויים ללמוד בחכמה ולעשות המצוה" (רמב"ם הלכות תשובה ט, א). התורה- היא תורת אמת. היא גדולה יותר מכל תיאוריה מדעית. אין מה לחשוש מאף מחקר או תגלית, ואת הכל אפשר וחייבים ללמד על מנת לדעת להשתמש בכלים שנתן לנו הבורא.

הכותב הינו חבר ארגון רבני בית הלל - הנהגה תורנית קשובה.