אחרי שנים של התנגדות: הרב מלמד תומך בכרטיס אדי

בעקבות הסכמות שהושגו בין הרבנות הראשית לישראל לבין המרכז הארצי להשתלות על אופי הכרטיס, החליט ראש ישיבת הר ברכה להביע את תמיכתו. "מצווה לחתום, וכבר בכך שאדם חותם זה הרי הוא נחשב כמי שהשתתף בהצלת חיים", כתב

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/12/17 10:49 י בטבת התשעח

אחרי שנים של התנגדות: הרב מלמד תומך בכרטיס אדי
הרב מלמד, צילום: פלאש 90. מרקו

שינה את דעתו: אחרי שנים רבות שבהן התנגד לכך, ראש ישיבת הר ברכה, הרב אליעזר מלמד, קורא לציבור לחתום על כרטיס אדי. קריאתו של הרב לחתום על הכרטיס, שדרכו מביעים אנשים את נכונותם לתרום איברים לאחר מותם, הגיעה בעקבות הסכמות שהושגו בין הרבנות הראשית לישראל לבין המרכז הארצי להשתלות על אופי הכרטיס.

בפתח מאמרו בנושא עסק הרב מלמד בשאלה ההלכתית העקרונית בנוגע לדינו של אדם שמת מוות מוחי אך ליבו עדיין פועם: אם הוא נחשב חי, הרי שנטילת איבריו היא רצח; ואם הוא נחשב מת, הרי שמצווה על בני משפחתו לתרום את איבריו כדי להציל חיים.

לאחר שהציג את הצדדים בסוגיה, כתב הרב מלמד כי "בעת כהונת הרב הגאון אברהם שפירא זצ"ל והרב הגאון מרדכי אליהו זצ"ל כרבנים ראשיים, עלתה בפניהם שאלה זו. יחד עם עמיתם הגאון הרב שאול ישראלי זצ"ל ושאר חברי מועצת הרבנות, נכנסו לעובי הקורה, ובשנת תשמ"ז הכריעו כי המוות נקבע לפי המוח, וממילא מותר ליטול איברים להשתלה ממי שמת מוות מוחי". בהמשך הדגיש הרב מלמד את הזהירות שיש לנקוט בווידוא מוות המוח, נקודה שנחשבת לרגישה ביותר לעניין השתלות איברים.

לאחר שמתח ביקורת על הממסד הרפואי ש"התעקש שלא לשתף רבנים מומחים בפיקוח על תהליך אישור רגע המוות", טען הרב מלמד כי "במשך הזמן הממסד הרפואי התרכך והואיל להסכים להוסיף בכרטיס התרומה אדי סעיף שיאפשר לדתיים לציין כי התרומה מותנית בהסכמת 'איש דת' המקובל על המשפחה".

לדבריו, "נדמה היה כי הוספת סעיף זה תפתור את הבעיה", אלא שבפועל התברר שהיא לא נפתרה, "מפני שיותר מתשעים ותשעה אחוזים מ'אנשי הדת' אינם מכירים את המכשירים שאמורים לבדוק את מצב המוח, וממילא אינם יכולים להתיר לנתק אדם ממכשירי ההחייאה, וכך אבדה האפשרות ליטול איברים להשתלה. רק כאשר מצאו דרך להגיע לאחד הרבנים שבקיאים בנושא, נמצאה הדרך להתיר השתלת איברים על פי פסק רבותינו".

הרב מלמד סיפר כי "בתקופה האחרונה נמצא הפתרון הסביר. הרבנות הראשית בשיתוף המרכז הלאומי להשתלות הכשירה בתחום זה עשרות רבנים מכל רחבי הארץ, וכן הוכנס בכרטיס אדי הנוסח שמתאים לדרישת הרבנות: 'אני מבקש שמשפחתי תתייעץ עם רב שהוכשר והוסמך על ידי הרבנות הראשית ומשרד הבריאות בהיבטים ההלכתיים של תרומת האיברים'.

"על כרטיס עם סעיף זה מצווה לחתום", קבע הרב מלמד, "וכבר בכך שאדם חותם על כרטיס זה הרי הוא נחשב כמי שהשתתף בהצלת חיים, שכן אמרו חכמים: 'חשב אדם לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה - מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה' (ברכות ו, א). יהי רצון שנזכה כולנו לחיים טובים וארוכים'.

המאמר המלא של הרב אליעזר מלמד יפורסם בסוף השבוע בעיתון "בשבע"