"34% מבנות השירות הלאומי הוטרדו או הותקפו מינית"

כך טוענת יהודית סידיקמן, מנכ"לית 'אל הלב' בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה והוסיפה כי מתוכן 78% חשו שהכלים שהמערכת נתנה להם להתמודדות עם המצב לא היו מספיקים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/05/14 17:20 כז באייר התשעד

"34% מבנות השירות הלאומי הוטרדו או הותקפו מינית"
דוברות עליזה לביא, צילום: דוברות עליזה לביא

פרסום ראשון

"34% מבין בנות השירות הלאומי הוטרדו או הותקפו מינית ומתוכן 78% חשו שהכלים שהמערכת נתנה להן להתמודדות עם המצב לא היו מספיקים", אמרה יהודית סידיקמן, מנכ"לית "אל הלב" בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ עליזה לביא היום (ג'), על הטיפול בהטרדות מיניות בשירות הלאומי-אזרחי.

הוועדה לקידום מעמד האישה התכנסה היום (ג') על מנת לדון בתופעה אשר נחשפה ב'כיפה' לפיה אין הליך אחיד לכלל עמותות השירות הלאומי ביחסן להטרדות מיניות. יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא מתחה ביקורת על העמותות אשר לא הגיעו מוכנות לוועדה, זאת על אף שסוכם לפני מספר חודשים כי ישיבת הוועדה תתקיים. סמנכ"ל רשות השירות הלאומי אזרחי, יעקב עמר, טען כי הם מגבשים בימים אלה הנחיות והגופים המוכרים ייתנו את הטיפול. "לא רק מניעה והכשרה, נבנה מודל".

"היום כל סטודנט וכל מרצה באוניברסיטה צריך לעבור הדרכה. אצלכם כל עמותה מחליטה כמה שעות הדרכה יהיו אם בכלל", מתחה לביא ביקורת על השירות הלאומי. "אתם חייבים לקבוע נוהל אחיד. אתם חייבים למנות נציבת תלונות, שכל בת שירות לאומי תדע איך לפנות אליה? יש לכם אלפי בנות. צריך מישהי שתוודא שהעמותות מפנימות את ההנחיות.

"הועדה דרשה מכם לפני שלושה חודשים לגבש את הנוהל, חולפים שלושה חודשים ואנחנו מקבלים תשובות מגומגמות ולמנכ"ל הרשות יש דברים יותר חשובים מלהופיע לדיון. אנו ניזום גם חקיקה שתעביר עליכם את האחריות", תקפה לביא.

"אפשר לעשות הרבה יותר במניעת הטרדות - שבנות תדענה איך לדבר מול אדם עם סמכות ולומר לו אתה לא תדבר אלי כך ולא תיגע בי. מבדיקה שלנו עולה שבמקומות שבהן בנות קיבלו הדרכה טובה בעת כניסתן לשירות, אחוז ההטרדות ירד דרמטית, ובמקומות בהן הבנות לא קיבלו הדרכה ההטרדות נפוצות בהרבה. חלק גדול מהבעיה תקציבי. תוכניות ההכנה עולות כסף. סקרים עדכניים מארה"ב מראים שאחת מארבע צעירות מותקפת מינית, וש-98% ממקרי התקיפה מבוצעים על ידי 7% מהגברים. כלומר הרוב המכריע של הגברים בסדר גמור, אבל יש כמה שתוקפים שוב ושוב ושוב", הוסיפה.

איילת וידר כהן, פסיכולוגית קלינית מפורום קולך: "מתוך 100 בנות שפונות לטיפול, 65% סבלו מהטרדה מינית בזמן השירות הלאומי או קודם. הפוגעים הם המעביד או סמכות חינוכית או תורנית, לפעמים בן משפחה מאמצת, נהג או איש תחזוקה. על פני כל הספקטרום. בנות השירות הלאומי בסיכון גבוה לפגיעה מינית בשל גילן. המקרים מראים שבנות עד גיל 20 זו קבוצת הסיכון הכי גדולה. אם נוסיף לכך את יצאתן מחממה תרבותית מוגנת ואת המטיבציה האדירה שלהן להשתלב במקום חדש, אנו מקבלים בנות עם פגיעות גבוהה".

קרן בר יהודה, לשכת עורכי הדין: "היחס בין הגופים המוכרים המתפעלים את בנות השירות הלאומי לבין רשות השירות הלאומי דומה ליחס שבין האוניברסיטאות והמכללות לבין המל"ג. הרשות היא הרגולטור ועל פי חוק היום אין לה כלים. גם הגופים המוכרים אינם המעסיקים. כדי לטפל בפוגע אני צריך להיות המעסיק שלו. אם בת משרתת בפנימייה הפנימייה היא המעביד. היינו רוצים לראות את הרשות כמו המל"ג. תקנות המל"ג היום מחייבות את כל המוסדות האקדמיים לדווח ולהעביר הכשרות לכל העובדים ולכל הסטודנטים. יש היום חור גדול בחקיקה. בלי כלים הם לא מסוגלים לטפל וגם אי אפשר לתבוע. אי אפשר להטיל אחריות בלי כלים".

הוועדה דרשה מרשות השירות הלאומי להציג בפניה תוך חודש את הנוהל המחייב את כל הגופים המוכרים המתפעלים את בנות השירות הלאומי. המקביל הוועדה תקדם חקיקה שתכיל את החוק למניעת הטרדה מינית גם על בנות השירות הלאומי ועל הגופים המפעילים את השירות.

תגובת רשות השירות הלאומי אזרחי:

רשות השירות הלאומי-אזרחי יחד עם הגופים המוכרים, רואים חשיבות עליונה להסברה וטיפול בנושא ההטרדות המיניות בשירות. למרות שנוצרה אווירה, שאנו מקווים שאינה מכוונת מגורמים כאלה או אחרים כאילו הנושא מוזנח, יש להדגיש שהנושא מטופל, גם אם יש מקום לשיפור. בכל 'גוף מוכר' בשירות הלאומי-אזרחי קיימת אחראית על הטרדות מיניות, ולכל גוף מוכר נוהל מסודר לטיפול בנושא זה. הרשות הנחתה את הגופים המוכרים להעביר יחידות בנושא בהכשרות למתנדבות לפני תחילת השירות, ובחלק מהגופים אף מתקיימות הכשרות גם באמצע השנה.

הרשות לשירות לאומי-אזרחי מטפלת בהצלחה ב"ה במגוון עצום של נושאים בעלי חשיבות רבה בשירות הלאומי-אזרחי, שלא טופלו טרם הקמת הרשות, וכך גם בנושא זה. נכון שעדיין לא קיים נוהל אחיד של הרשות בנושא, והוא נמצא בשלבי סיום בימים אלה, אך מכאן ועד להגיד שהעניין מוזנח ואינו מטופל, הדרך ארוכה.

בעניין הנתונים שהוצגו בוועדה, יש לקחת אותם בערבון מוגבל בגלל דרך איסוף נתוני הסקר. כמו כן מתנדבות רבות ענו לשאלון על שירותן לפני 10 שנים, זמן רב לפני הקמת הרשות, כך שהדברים אינם אקטואליים. אך הנתונים אינם הדבר החשוב. החשוב הוא שכל מתנדבת תדע ויודעת כעת כי יש לה כתובת אליה היא יכולה לפנות במקרה של הטרדה מינית.

למרות היעדרו של מנכ"ל הרשות, שנאלץ שלא להגיע בשל קיום ישיבה חשובה אחרת במקביל, המנכ"ל הורה לסמנכ"ל הרשות, היועץ המשפטי, הממונה על ההטרדות המיניות וכן האחראי על פניות הציבור להגיע לישיבה זו.

לעצם העניין, כפי שציינה יו"ר הועדה ח"כ עליזה לביא, אין כאן עניין של 'אנחנו' ו'אתם', כולנו רוצים לפעול לטובת העניין, ובקרוב הרשות תסיים את העבודה על הנוהל האחיד.