יוצר "היהודים באים": אנחנו יהודים מאמינים

אחרי המחאה שנערכה אתמול נגד תכנית הסאטירה של התאגיד, התייחס הערב לסערה אסף בייזר, אחד מיוצריה של התכנית. "אנחנו מאמינים שהתנ"ך הוא מתנה והוא של כולנו", כך כתב בחשבון הפייסבוק שלו| הפוסט המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/08/20 22:09 כח באב התשפ

יוצר "היהודים באים": אנחנו יהודים מאמינים
ההפגנה אתמול נגד 'היהודים באים', צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אנחנו יהודים מאמינים.
אנחנו מאמינים שהתנ"ך הוא של כולנו: דתיים, חילוניים, אשכנזים, ספרדים, אורתודוקסים, רפורמים, חכמים וטיפשים. לכולנו הזכות לקרוא בו, להגות בו, לאהוב אותו ולכעוס עליו. יותר מזה – התנ"ך הוא מתנת העם היהודי לאנושות כולה. הרשות לקרוא בו ולקיים איתו דיאלוג נתונה לכל אדם.

אנחנו יהודים מאמינים.
אנחנו מאמינים שביקורת חילונית על התנ"ך היא לא ביקורת "חיצונית" על מורשתו של האחר, אלא חלק מדיאלוג פנימי. את סיפורי המקרא שמענו מהורינו עוד לפני שידענו לדבר, את התנ"ך למדנו עשר שנים בבית הספר, את חגי ישראל חגגנו עוד לפני יום הולדתנו הראשון (וכל זאת מבלי להזכיר את "דמי החבר" ששילמנו בגיל 8 ימים). גיבורי המקרא הם חלק בסיסי בזהות שלנו, בעצם הגדרתנו, והדיאלוג שאנו מקיימים איתם כיום הוא דיאלוג שלנו עם אבותינו ועם זהותנו. הם לא פרות קדושות של מישהו אחר. הם בשר מבשרנו ואנחנו בשר מבשרם.

אנחנו יהודים מאמינים.
אנחנו מאמינים שמותר לצחוק על התנ"ך. הצחוק פורק מתחים, מאפשר התמודדות עם פחדים ויוצר מכנה משותף ותחושת שייכות. הצחוק עדיף על עלבון, על התנשאות, על תוכחה וכמובן – על אלימות. גם בתנ"ך עצמו ניתן למצוא הומור (אם כי לא מספיק, לטעמנו), ואפילו רבי עקיבא נהג להעיר את תלמידיו המנומנמים באמצעות בדיחות על משה רבנו ויוכבד אימו.

אנחנו יהודים מאמינים.
אנחנו מאמינים שאבותינו המוקדמים היו בני אדם, כמונו וכמוכם, ולא דמויות מושלמות ונקיות מפגמים וחולשות. הם זכו באלמוות ובתהילת עולם דווקא בזכות אנושיותם ודמיונם הרב לנו. אנחנו מאמינים שביקורת כלפי מנהיגי העבר של העם היהודי, נביאיו ומלכיו, ואפילו כלפי אלוהים - היא לא חילול הקודש או ביזוי. להפך – ניהול דיאלוג ביקורתי איתם, בהתאם לערכים בהם אנו אוחזים היום, היא הדרך שלנו לשמור עליהם רלוונטיים לחיינו, ולהמשיך לקיים איתם מערכת יחסים, גם 3,000 שנה אחרי מותם.

אנחנו יהודים מאמינים.
אנחנו מאמינים שיש הרבה יותר מדרך אחת להיות יהודי. אין דבר כזה "יותר יהודי" או "פחות יהודי" . אנחנו יהודים חילוניים, מקיימים אורח חיים יהודי חילוני. אנחנו לא פחות יהודים וגם לא יותר יהודים מהרב הראשי. הספרדי או האשכנזי.

אנחנו יהודים מאמינים.
אנחנו מאמינים לאלו שאומרים שהם נפגעים מהתכנית, ומצרים על כך. זו דרכה של סאטירה – לעיתים היא מערבלת את הבטן, דוקרת את העין ומרעידה את הלב. מטרתנו אינה לפגוע. מטרתנו היא להצחיק, לבדר, ומדי פעם גם לעורר מחשבה.

אנחנו יהודים מאמינים.
אנחנו מאמינים ב"אנחנו", ולא ב"אנחנו והם". אנחנו מרגישים בני משפחה של כל יהודי באשר הוא – חילוני, דתי, אורתודוקסי, רפורמי או קונסרבטיבי. בארץ ובחו"ל. אפילו לשולחי הודעות הנאצה והאיומים לשחקני "היהודים באים" אנחנו חשים סנטימנט משפחתי, כי ישראל, אף על פי שחטא, ישראל הוא.

אנחנו יהודים מאמינים. ואנחנו באים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן