שקד ומועלם מקדמות: סיוע משפטי לנפגעי עבירות מין

גם הנפגעים זקוקים לליוי משפטי: הצעת חוק שתגיע לוועדת שרים בתחילת שבוע הבא תעניק סיוע משפטי חינמי לנפגעי עבירות מין. שרת המשפטים אילת שקד שתומכת בהצעה: "יינתן ייצוג וליווי משפטי, כך שיאפשר להם למצות את זכויותיהם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/01/17 13:03 כ בטבת התשעז

שקד ומועלם מקדמות: סיוע משפטי לנפגעי עבירות מין
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביום ראשון הקרוב תעלה לוועדת שרים לענייני חקיקה, הצעת חוק "הסיוע המשפטי (תיקון- נפגעי עבירות מין)" של ח"כ שולי מועלם. ההצעה זוכה לתמיכתה של שרת המשפטים, איילת שקד.

עיקרה של הצעת החוק מתן ייעוץ וסיוע משפטי במימוש זכויותיהם של נפגעי עבירות מין. על פי הצעת החוק קורבנות עבירות מין בתוך המשפחה יהיו זכאים לליווי משפטי מטעם האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים בכל הנוגע להליך הפלילי .

על פי החוק היום ישנן סוגיות בהן יש לנפגע העבירה זכות להשמיע את עמדתו (למשל כאשר על הפרק עומדת עסקת הטיעון, בשאלת גובה העונש לפני מתן גזר הדין, בשאלת חנינה, בשאלת וועדת שחרורים, שאלת מגבלות אחרי השחרור ועוד). על פי הצעת החוק האגף לסיוע משפטי יעמיד לרשות נפגע/ת העבירה עורך דין שיעזור לו/ה להביע את עמדתו/ה בנושאים אלו.

שרת המשפטים איילת שקד: "נפגעי עבירות בתוך המשפחה נמצאים במצב נפשי נוראי ובמלכוד בו פעמים רבות אין להם למי לפנות. המשפחה, שאמורה להיות העוגן שלהם, הפכה למרחב בלתי מוגן. מתוך שלמרבית נפגעי העבירה, אין היכרות עם ההליך הפלילי, מוצע כי יינתן ייצוג וליווי משפטי, כך שיאפשר להם למצות את זכויותיהם, ולצמצם את התחושה כי ההליך הפלילי אינו בשליטתם וכי אין להם יכולת להשפיע על תהליך מיצוי הדין עם הפוגע. מתן סיוע משפטי חינמי יהיה בבחינת מעטפת הגנתית עבורם. אני שמחה שח"כ שולי מועלם רפאלי מובילה את החוק בכנסת".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי: "החוק כיום מאפשר לנפגעי תקיפה מינית מעורבות בשלבים שונים בהליך המשפטי. יחד עם זאת, כאשר מדבור על פגיעות בתוך המשפחה ופגיעות בחסרי ישע, מדובר על פי רוב בקורבנות ללא יכולת כלכלית למימון עורך דין שילווה אותם לאורך התהליך".

"ההליך המשפטי כשלעצמו אינו קל מבחינה נפשית עבור הקורבנות", מסבירה מועלם, "וחוסר התמצאותם בזכויותיהם המשפטיות רק מעצים את הטראומה. אני מודה לשרת המשפטים איילת שקד על הסיוע בקידום החוק המאפשר לנפגעי עבירות מין במשפחה לממש את זכויותיהם".

החוק הנ"ל מצטרף לחבילה רחבה של פעולות שמקדמת שרת המשפטים עבור נפגעי עבירות מין מאז כניסתה לתפקיד; בינהם תזכיר חוק תיקון לחוק בתי המשפט שקובע כי נפגעי עבירות מין התובעים פיצויים לאחר הרשעה בהליך פלילי יהיו זכאים לעד מומחה מטעם בית המשפט ושכר הטרחה ישולם על ידי הפוגע.

כמו גם תיקון לחוק סיוע משפטי לקורבנות עבירות מין הקובע להעמיד לרשותם של נפגעי עבירה מינית סיוע מקצועי משפטי של עורכי דין מהאגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים אשר יוכלו לספק ייצוג וסיוע משפטי לנפגעי ונפגעות עבירה מינית ללא תמורה וללא קשר לעמידה בתנאי מבחני הכנסה רגילים בכל הנוגע להליך האזרחי של הרחקת הנאשם מסביבת העבודה או ממקום המגורים של הנתקף.