רגעי ההכרעה: בעוד כשעה ייבחרו שני רבנים ראשיים לירושלים

לאחר עשור ללא רבנים ראשיים בירושלים, בעוד שעה בלבד יוכרע מי יהיו שני הרבנים הראשיים לירושלים. עדכונים שוטפים ב'כיפה' לאורך כל היום

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/10/14 15:40 כז בתשרי התשעה

רגעי ההכרעה: בעוד כשעה ייבחרו שני רבנים ראשיים לירושלים
אולם המליאה. צילום: דוברות, צילום: אולם המליאה. צילום: דוברות

19:00

רגעי ההכרעה. כל 48 חברי הגוף הבוחר הצביעו על שני המועמדים שלהם לרבנות ירושלים. קרוב לשעה 20:00 יכריזו ראש העיר ניר ברקת וסגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן על שני הרבנים הראשיים החדשים לירושלים.

18:30

עד עתה הצביעו 40 מתוך 48 חברי הגוף הבוחר. בשעה 19:00 תיגמר ההצבעה על זהותם של הרבנים הראשיים לירושלים ובשעה 20:00 יכריזו ראש העיר ניר ברקת וסגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן על שני הרבנים הראשיים החדשים לירושלים.

17:20

עד כה הצביעו 20 חברים מהגוף הבוחר. מדובר על כמחצית מהחברים בגוף הבוחר. כזכור, בשעה 19:00 תגמר ההצבעה ולקראת השעה 20:00 יוודעו התוצאות

16:55

שעה לאחר תחילת ההצבעה לרבנות עיריית ירושלים, רק עשרה מקרב חברי הגוף הבוחר הצביעו. כזכור, בסך הכל אמורים 48 חברי הגוף הבוחר להצביע על זהות שני הרבנים הראשיים הבאים בירושלים.

16:20

כיכר ספרא סוערת. הפגנות נגד מועמדותו של הרב שמואל אליהו ברחבת כיכר ספרא בירושלים רגע לפני תחילת הצבעות הגוף הבוחר. המפגינים מחזיקים שלטים עליהם כתובים התבטאויותיו של הרב אליהו בעבר. מולם החלו תלמידים של הרב שהגיעו במיוחד מצפת לרקוד ולשיר לאות תמיכה ברב אליהו.

צפו:

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=xQHWFrNlbvc[/embed]

15:30

חצי שעה לבחירות, תנועת התעוררות הודיעה כי היא מסירה תמיכתה ברב חיים אמסלם ומעבירה אותה לרב שלמה עמאר.

בסטטוס בפייסבוק שלו כתב עופר ברקוביץ', סגן ראש העיר ויו"ר התעוררות: "בימים האחרונים פעלנו ועשינו מאמצים גדולים מאוד להביא לבחירתו של הרב אמסלם, המועמד המתאים ביותר לתפקיד הרב הראשי הספרדי בירושלים, איש של יהדות מתונה, המוכן להתמודדות עם אתגרי השחיתות בממסד הרבני, ומוכן להסתכלות רחבה ולא מגזרית.

"לצערנו, השותפים במחנה הציוני שהיו אמורים להצטרף לתמיכה כזו, בחרו שלא לתמוך ברב אמסלם, בעינינו מטעמים לא ערכיים. במקום לייצג את הציבור שלהם נאמנה, בחרו אותם גורמים פלורליסטיים בשיח תבוסתני שמנע מהלך חשוב לפנים טובות יותר לירושלים.

אנחנו אנשים חולמים, אנשים עם אמת ערכית, אבל גם מחוברים לקרקע ולמציאות. לאור היעדר השותפות, אנחנו נאלצים לבחור בחירה אסטרטגית, כדי למנוע את הסכנה של בחירת הרב אליהו, מועמד שעלול לסכן את היציבות בירושלים ואת החיים המשותפים בעיר.

"אנחנו נבחר ברב עמאר, נמשיך לפעול ולחולל שינויים עם או בלי הממסד הרבני, נמשיך לפעול בניקיון כפיים ובאומץ, נקווה שהכוח הערכי יגדל, כדי שפעם הבאה ירושלים באמת תבחר את מי שראוי ונכון להיבחר".

14:46

בניגוד לתמיכה הרשמית של ש"ס ברב שלמה עמאר, מתחת לפני השטח נראה כי הרב שמואל אליהו מקבל תמיכה לא מעטה מצד גורמים המזוהים עם המפלגה. ראש ישיבת הדגל הספרדית של עולם הצורה החרדי ׳פורת יוסף׳ הרב משה צדקה התקשר בשעה האחרונה לרב שמואל אליהו המועמד לרבנות ירושלים והודיע לו על תמיכתו בו לתפקיד רבה הראשי של ירושלים.

בשיחה שנערכה בין השניים בירך הרב צדקה את הרב אליהו להצלחתו בבחירות ואיחל לו שייבחר הערב לתפקיד רבה הראשי של ירושלים.הרב צדקה הוסיף כי לרב אליהו יש זכות אבות אשר תעמוד לימינו על מנת שלא תצא תקלה תחת ידו.

ברכתו של הרב צדקה מצטרפת לשורה של רבנים מבכירי העולם החרדי והדתי לאומי ביניהם הרב אהרן לייב שטיינמן, הרב חיים קנייבסקי, הרב אביחי רונצקי, הרב אליקים לבנון, הרב אלישע וישליצקי, הרב ישראל רוזן ושורה ארוכה של רבנים נוספים.

14:22

הרב אריה שטרן הגיע בשעה האחרונה לתפילה בכותל לקראת הבחירות שיתחילו בעוד שעה וחצי (16:00)

13:58

הרב יהודה דרעי הסיר מועמדותו באופן רשמי. כעת יש בסך הכל תשעה מועמדים: שלושה לתפקיד רב העיר האשכנזי ושישה לתפקיד רב העיר הספרדי.

13:40

הרב אריה שטרן, מועמד הציונות הדתית לרבנות ירושלים, עולה בשעה זו להר הזיתים לתפילה בקברו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, מייסד הרבנות הראשית ורבה של ירושלים לפני 95 שנה.

11:20

הרב שלמה עמאר, המועמד לתפקיד רב העיר הספרדי לירושלים הגיע לפני שעה קלה לציונו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל בבית החיים שבשכונת סנהדריה בירושלים. הרב עמאר העתיר בתפילה וביקש כי יזכה להיות ציר נאמן לשולחיו וגשר בין כלל האוכלוסיות בעיר הקודש והמקדש.

לאחר מכן עלה לציונו של הרב שלום משאש זצ"ל אשר כיהן כרבה הספרדי האחרון של ירושלים במשך חצי יובל שנים. בציון זה, שם נערכה תפילת הרש"ש במזמור 'לעולם ה' דברך ניצב בשמים' לישועת הכלל והפרט.

בהמשך היום יעלה הרב עמאר לקברו של הרב יעקב ניסן רוזנטל זצ"ל בחיפה ולציונו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי במירון. בדומה למערכות בחירות קודמות בהם נבחר הרב הוא שרוי בתענית במהלך כל היום.

הרב עמאר ציין כי רצונו להמשיך את מסורת הרבנים הראשיים לירושלים להרבות באהבת ישראל, בקירוב לבבות ובאחדות בעם.

(צילום: לשכת הרב עמאר)

10:00

הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב, הסיר את מועמדותו לתפקיד רב העיר ירושלים. בכך הציונות הדתית מתאחדת סביב מועמד אחד לרב ראשי האשכנזי לירושלים, הרב אריה שטרן

8:30

הרב מנשה מלכה והרב אליהו שלזינגר הסירו את מועמדותם לתפקיד רב העיר ירושלים

סוף הסאגה. למרות הסקפטיות והתנגדויות נחרצות, היום סוף סוף, לאחר עשר שנים ללא רבנים לירושלים, ייבחרו שני רבנים חדשים לתפקיד רב העיר הספרדי ורב העיר האשכנזי של העיר.

החל מהשעה 16:00 ועד השעה 19:00 יצביעו 48 חברי הגוף הבוחר על המועמד הרצוי מבחינתם לכל אחד מהתפקידים, כשעל שני התפקידים יחד מתמודדים 12 מועמדים, חלקם משמעותיים יותר וחלקם משמעותיים פחות.

כתבות נוספות בנושא:

- הרב דרוקמן: נעשה הכל למען בחירתו של הרב עמאר לרבנות ירושלים

- הרב ישראל רוזן: הרב עמאר לא מתאים לתפקיד רב העיר ירושלים

- רבנים נוספים הודיעו כי הם תומכים ברב אליהו

- לחץ על חברי הגוף הבוחר: קבלו ברכה מהרב קנייבסקי והסירו תמיכתכם ברב שטרן

בגזרה הספרדית הרוחות סוערות. על תפקיד רב העיר הספרדי מתמודדים כרגע שבעה רבנים. המועמדים המרכזיים הינם הרב שלמה עמאר, הרב הראשי לשעבר, והרב שמואל אליהו אשר כרגע ניצבים ראש בראש עם תמיכה כמעט זהה בגוף הבוחר. מועמד נוסף אשר נושף בעורפיהם אך פחות סביר שיזכה הוא הרב חיים אמסלם, אשר זוכה לתמיכה מסוימת אך כאמור, לא מספיקה לנצח במרוץ. בנוסף לשלושה המרכזיים מתמודדים על התפקיד הרב מנשה מלכה, הרב מרדכי טולדנו, הרב יהודה חייק והרב מרדכי מלכה מאשדוד. אתמול פרשו מהמרוץ הרב יהודה דרעי והרב מרדכי ענתבי, ובנוסף אליהם הודיע הרב מרדכי מלכא מאלעד על פרישה אך לא פרש באופן רשמי עד עתה.

גם בצד האשכנזי התחרות קשה. על תפקיד רב העיר האשכנזי מתמודדים כרגע שני מועמדים בולטים - הרב אריה שטרן הנחשב כמועמד הציונות הדתית והרב משה חיים לאו, אחיו של הרב הראשי דוד לאו, אשר נחשב כמועמד חרדי ונהנה מתמיכת המפלגות החרדיות וכן מנהיגי הציבור החרדי וש"ס. בנוסף אליהם מתמודד הרב יהושע זנד, והרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב, הצפוי להודיע על פרישה. שני מועמדים נוספים, הרב אליהו רוזנטל והרב אליהו שלזינגר הודיעו על פרישה מהמרוץ.

בשעות הקרובות צפויים כל המתמודדים לעשות מאמצים לגייס לטובתם את תמיכת חברי הגוף הבוחר. על פי הידוע כרגע, הרב שמואל אליהו נהנה מתמיכת החרדים האשכנזים וחלק מחברי הגוף הבוחר מטעם הבית היהודי, ואילו הרב שלמה עמאר נהנה מתמיכת ש"ס וגם מתמיכת חלק מחברי הגוף הבוחר מטעם הבית היהודי. בצד האשכנזי, נהנה הרב אריה שטרן מתמיכה רחבה יחסית בכל הקשור לנציגי הבית היהודי וכן מחברי הגוף הבוחר מטעם מועצת העיר ובתי הכנסת. הרב משה חיים לאו נתמך על ידי החרדים והקרב צפוי להיות מותח.

בעוד שבגזרה האשכנזית ברור שמועמד הציונות הדתית הוא הרב אריה שטרן, בגזרה הספרדית הדברים לא ברורים. אתמול פרסם הרב חיים דרוקמן מכתב תמיכה ברב שלמה עמאר, זאת לאחר שהוא עמד מאחורי המגעים להרצתו לתפקיד. גם הרב שלמה אבינר הודיע כי הוא תומך ברב עמאר לצד הרב שטרן. מנגד, רבנים כגון הרב אליקים לבנון, הרב ישראל רוזן, הרב אליעזר מלמד ואחרים הודיעו על תמיכה ברב שמואל אליהו לתפקיד רב העיר הספרדי לירושלים.

בתוך כך, הרב חיים אמסלם הגיע בנץ החמה לתפילת שחרית בקברו של רבו הקודם של ירושלים הגאון רבי שלום משאש זצ"ל, ורבו הגאון רבי משה כלפון הכהן זצ"ל ולאחר מכן עלה לציון אביו הגאון רבי דוד אמסלם זצ"ל. הרב, ישהה במהלך היום בלשכתו יחד עם מקורביו, אם ינצח לאחר הכרזת התוצאות יעלה לתפילת הודייה ברחבת הכותל המערבי.

הערב כאמור יצביעו 48 חברי הגוף הבוחר בעד מועמד ספרדי ומועמד אשכנזי לתפקידי רב העיר ירושלים. בשעה 16:00 תחל ההצבעה, בשעה 19:00 היא תסתיים ולקראת השעה 20:00 נגלה מי יהיו שני הרבנים הראשיים לירושלים. 'כיפה' ידווח לאורך כל היום על האירועים השונים בכתבה מתעדכנת על פי שעות, והחל מהשעה 16:00 בדיווחים מאולם מועצת העיר ירושלים בכיכר ספרא שם יתקיימו הבחירות.

חברי הגוף הבוחר:

נציגי מועצת העיר

גרוני ציבין - התעוררות

אורלי ג'קסון כהן - התעוררות

עינב בר - התעוררות

יעל ענתבי -פ"ז

תמר טננבוים הבית היהודי

תהילה יוסף - ירושלים מאוחדת

שושנה כהן- ירושלמים

מירי שליסל - ירושלמים + ירושלים מאוחדת

לורה ורטון - מרץ

בתיה ברם כנעני - ירושלים תצליח

הדס קרני ירושלים תצליח

עינב בר - התעוררות

דידי הרשקוביץ - הליכוד ביתנו

מיכאל מלכיאלי ש"ס

נחמיאל סבן - ש"ס

ארז מלול ש"ס

אברהם בצלאל ש"ס

יעקב הלפרין - שלמי אמונים וחבדניק

מיכל הלברשטאם - בעלזא

יוחנן וייצמן - גור

אלי ויינמן דגל

אברהם וובר דגל

משה גורא דגל

יהושוע פולק בני תורה

בתי כנסת

דתי לאומי הר נוף - הרב רפי פויירשטיין

ניצנים - אלי קדוש

רמב"ן - אריאל אלבוים

בית יצחק - דוד בן אולעל

בית שלמה - יונתן נעים

נעם שיח - הרב שבת

משכן גבריאל - כדורי גבאי

נר יוסף יצחק אנג'ל

חוט של חסד - אברהם ברזילי

גור - הרב יצחק מאיר טאומן

נציג משערי תבונה

נציגי השר

דוד הדרי

הרב יוסף שרעבי

הרב יצחק דור

הרב אורי שרקי

פרופסור אסנת קורח

ד"ר יוכי פישר

אלישבע מזי"א

הרצל מור

אשר אוחנה

הרב חיים שלמה רוזנטל

הרב יהושע ריינמן

הרב יוסף בושראיין