רבני בית הלל: חובה עלינו לקבל את האפיפיור בסבר פנים יפות

על רקע התבטאויות של רבנים שונים בגנות האפיפיור אומרים הרבנים כי נעשו צעדים חיוביים ע"י הכנסייה ביחסה ליהדות. הרב בזק: הנטייה החרד"לית מקצינה לעיתים הרבה מעבר למקובל גם בעולם החרדי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/05/14 10:56 כה באייר התשעד

רבני בית הלל: חובה עלינו לקבל את האפיפיור בסבר פנים יפות
giulio napolitano / Shutterstock.com, צילום: giulio napolitano / Shutterstock.com

"היסטוריה ארוכה, וברובה כואבת, יש לעם ישראל עם הכנסייה, ולא כל הפצעים הגלידו. עם זאת, בעשרות השנים האחרונות, נעשו צעדים חיובים רבים על ידי הכנסייה ביחסה ליהדות בכלל ולמדינת ישראל בפרט. אישיותו של האפיפיור פרנסיסקוס מבטיחה המשך בכיוון זה, ברוח הדברים שנשא בקיץ האחרון: 'נוצרי אינו יכול להיות אנטישמי כיוון שבליבו של כל נוצרי שוכן יהודי'", כך קובעים הבוקר (א') רבני בית הלל בהתייחסם לתופעה בה מספר רבנים המזוהים עם הזרם החרד"לי אמרו כי אין להסתכל על האפיפיור ואף כי יש לכנותו טמא.

היום (א') ומחר יבקר האפיפיור פרנציסקוס בישראל והדעות בציבור הדתי לאומי חלוקות ביחסם לראש הנצרות העולמי. רבנים שונים התייחסו לביקורו כאל ביקור של אדם טמא ואמרו אף כי אין להסתכל בפניו אך מנגד רבנים אחרים הציגו עמדה האומרת כי יחד עם ההיסטוריה הכאובה של היהודים עם הנצרות, נעשו צעדים בוני אמון בשנים האחרונות. "אנחנו מצפים ליום בו האפיפיור יבקש סליחה על חטאי הכנסייה כלפי היהודים במהלך ההיסטוריה, ישעה את הקדשת פיוס השנים עשר, ויוביל את הוותיקן לאימוץ מדיניות דיפלומטית מאוזנת יותר כלפי מדינת ישראל", הבהירו בארגון רבני בית הלל. "ברם, כל זה אינו מונע במאומה את חובתנו לנהוג כלפי האפיפיור פרנסיסקוס המגיע לארצנו בדרך ארץ ובדרכי שלום. עלינו לקבלו בסבר פנים יפות".

"יש להיזהר מאמירות בלתי אחראיות, אשר בעולם המתוקשר שלנו עשויות להבעיר אש דרך הרשתות החברתיות ברחבי העולם, ולסכן קהילות יהודיות בתפוצות", הבהירו הרבנים ואף הביאו מספר ציטוטים של גדולי היהדות דוגמת הרמב"ם, הרב יהודה הלוי והרב קוק. "

"בדור של גאולה בו זכינו להיות עם חופשי בארצנו ואיננו נתונים יותר תחת שליטת דתות אחרות והשפעתן, יש להדגיש את הפן הזה של עולם התורה ביחס לדתות האחרות 'וצרות העין הגורמת לראות בכל מה שחוץ לגבול האומה המיוחדת, אפילו אם הוא חוץ לגבול ישראל, רק כיעור וטומאה, היא מהמחשכים הנוראים שגורמים הריסה כללית לכל בנין הטוב הרוחני, שכל נפש עדינה מצפה לאורו'. (הרב קוק, מידות הראי"ה, אהבה)", ציטטו הרבנים.

הרב אמנון בזק מישיבת הר עציון תקף בחריפות את הרב אפרתי אשר אמר כי אין להסתכל על האפיפיור ויש לכנותו טמא. "הפסק של יו"ר רבני 'דרך אמונה' לפיו אסור להסתכל בפניו של האפיפיור או לספר בשבחו, ויש לכנותו בכינויי גנאי ולקרוא לו "להתבייש להגיע לאומה הישראלית", מצער ומדאיג. אכן, יש ליהדות חשבון ארוך עם הנצרות האנטישמית לאורך ההיסטוריה. אולם, הנצרות הממסדית עשתה בדור האחרון פניית פרסה תאולוגית חדה בכל הנוגע ליחסה ליהדות, ואין זה הוגן וראוי להתעלם מכך ולהעמיס את המטען ההיסטורי הכבד על אלו הממשיכים בדרך של תיקון חשוב בנושא זה".

הרב בזק קישר את הנושא ליחסם של רבני 'דרך אמונה' לרבנות הראשית. "אני מתקשה לראות עקביות בדרכם של רבני 'דרך אמונה' בכל הנוגע ליחסם לרבנות הראשית. כשרבני הזרם המרכזי בציונות הדתית משקיעים מאמצים לערוך שיפורים מתבקשים בענייני דת ומדינה, רבנים מן המגזר החרד"לי מתנגדים בתוקף ומכריזים שאין לעשות דבר בלי הסכמת הרבנות הראשית".

"כיצד אפוא יוצא יו"ר 'דרך אמונה' בפסק הסותר באופן בוטה כל כך את דרכם של הרבנים הראשיים לדורותיהם, שנפגשו וייפגשו עם אפיפיורים בכבוד, וכמובן תוך הסתכלות בפניהם קשה להשתחרר מן הרושם, שהעלאת קרנה של הרבנות הראשית נעשית רק ככלי ניגוח, הנעלם לפתע במקרים שבהם הנטייה החרד"לית מקצינה הרבה מעבר למקובל גם בעולם החרדי".