ראשי הסיעות הדתיות התחייבו בפני הרבנים הראשיים: מתווה הכותל יבוטל

מתווה הכותל לרפורמים יבוטל: כך התחייבו השרים מהמפלגות החרדיות ואורי אריאל בפני הרבנים הראשיים לישראל. אריאל: "המתווה הממשלתי להכרה בכותל הרפורמי הוא בעייתי וחשוב לתקן את זה בהקדם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/01/17 16:59 ב בשבט התשעז

ראשי הסיעות הדתיות התחייבו בפני הרבנים הראשיים: מתווה הכותל יבוטל
באדיבות המצלם, צילום: באדיבות המצלם

במהלך הישיבה דרשו הרבנים הראשיים מהפוליטיקאים שלא להסתפק במתווה חדש, אלא להעביר החלטת ממשלה שתבטל את מתווה הכותל הישן המכיר ברפורמים. שלושת הנציגים הפוליטיים החרדים - דרעי, ליצמן וגפני, התחייבו בפני הרבנים להוביל החלטת ממשלה כזו.

ראשי המפלגות אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני הגיעו בצהריים (ראשון) יחד עם השרים דוד אזולאי ואורי אריאל לפגישה עם הרבנים הראשיים לישראל הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו בכדי לדון על 'מתווה הכותל'. בפגישה השתתפו גם רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ והרב אביגדור נבנצאל.

בסוף הישיבה פורסמה החלטת הרבנים: "בישיבה של ראשי הסיעות הדתיות והחרדיות ביחד עם הרבנים הראשים לישראל בהשתתפות הרב אביגדור נבנצאל שליט"א הוחלט להודיע לראש הממשלה כי הם דורשים לבטל את מה שנקרא "מתווה הכותל", שאינה תואמת את החלטת מועצת הרבנות הראשית לישראל.

כמו כן הוחלט, יש לעמוד על כך שיינתן לרבנות הראשית ייצוג עצמאי - חיצוני כדי שעמדתה של הרבנות הראשית תובא בפני בית המשפט".

השר אורי אריאל מסר כי ״לא נוותר על ביטול המתווה הממשלתי המתיר כותל רפורמי. המתווה הממשלתי להכרה בכותל הרפורמי הוא בעייתי וחשוב לתקן את זה בהקדם. יחד עם ההחלטה לביטול המתווה הממשלתי חשוב גם שיוחלט שלרבנות הראשית יהיה ייצוג עצמאי מול בג״צ. כך עמדת התורה תישמע בצורה מלאה וברורה״.

נכון להיום, מעמדו ההלכתי והשיפוטי של הכותל המערבי לא מוסדר בחוק, כך שכל גורם רשאי להתנהל במקום על פי השקפתו, מה שהוביל לא פעם למחלוקות ומהומות רבות. הצעת החוק מבית מדרשה של ש"ס, נועדה להסדיר באופןן חקיקתי את הפעולות שמותר ואסור לעשות במתחם.

בהצעת החוק נכתב בין היתר: "מוצע בזה לקבל חוק שיסדיר הן שמירת סדרי התפילה ברחבת התפילה של הכותל המערבי וכן את שמירת מעמדה וקדושתה של רחבת הכותל כולה". החוק גם מפרט אילו מעשים ייאסרו על מבקרי הכותל, מעשים כמו חילולי שבת ואי הצבת מחיצות בין מתפללים למתפללות. בנוסף לכך החוק נוגע בנוהל הטקסים שנערכים במקום, "עריכת טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום, הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום".

התייחסות נוספת של החוק מדברת על האיסור לבצע "בכל שטח רחבת הכותל המערבי - מעשה העלול להפריע את המתפללים בתפילתם, תפילה מעורבת של גברים ונשים". בנוסף לכך, החוק יסדיר את ההתנהלות בעזרת נשים ויאסור "טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעת שופרות, לבישת טליתות או תפילין". מי שיעבור עלל הנאמר בחוק צפוי להסתכם בבעונש מאסר של "ששה חדשים או קנס 10,0000 שקלים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן