קריאת מגילה על ידי נשים: "עלול להוביל לטשטוש בתפקידים של הגבר והאישה בעולם"

הרב בראלי, מתנגד לקריאת מגילה על ידי נשים: "אמא היא מחבקת, אמא לא פוסקת הלכה"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 20/03/16 09:50 י באדר ב'

קריאת מגילה על ידי נשים: "עלול להוביל לטשטוש בתפקידים של הגבר והאישה בעולם"
Miriam Alster, פלאש 90, צילום: Miriam Alster, פלאש 90

"אמא היא מחבקת, אמא לא פוסקת הלכה" כך אמר הבוקר (א') הרב אריאל בראלי מפורום חותם ל'כיפה' בהתייחסו לסוגיית קריאת מגילה על ידי נשים בחג פורים.

בשנים האחרונות מתרחב מנהג קריאת המגילה לנשים בלבד, וכיום ניתן למצוא קריאות כאלו בבתי כנסת רבים. לדבריו של הרב בראלי, אין בעיה הלכתית עם קריאת מגילה לנשים על ידי נשים, אך היא עלולה להוביל לטשטוש זהויות התפקידים של הגבר והאישה בעולם ההלכה: "אני חושב שצריך לבדוק את המניע של הנשים, מאיפה זה בא. מה שאני שואל, מה הצורך הזה? מה הבעיה שיש בעל קורא? למה צריך אישה שתקרא? למה צריך לשנות?".

הרב בראלי אומר שישנן מצוות רבות שאין בעיה שנשים יקיימו, אך המניע לעיתים, מגיע מתוך צורך להגיע לשינוי מאסיבי וכוללני, שהרב אינו מוכן לקבל : "כל דבר שצריך לשנות, צריך לבדוק לאן הוא מוביל. נגיד ואותן נשים רוצות לקרוא מגילה, אז בנותיהן של אותן נשים מבינות שאנחנו משנים כל דבר. עכשיו אפשר שאישה תיתן דרשה בבית הכנסת ואפשר שהיא תרקוד עם ספר תורה, ואפשר להניח תפילין כי אין בעיה הלכתית, אבל זה עלול להוביל לטשטוש בתפקידים של הגבר והאישה בעולם".

עוד מוסיף הרב כי "הסכנה היא, שנשים במקום להתמקד בכישורים הטבעיים שלהן, נכנסות למקומות בעייתים. אם הן רוצות לעשות את רצונו של הקב"ה, הן כאילו מפספסות את השליחות שמיועדת להן". השליחות העיקרית של הנשים, לדבריו של בראלי היא בעיקר להיות האישה בבית: "לאו דווקא בתוך הבית, אלא אישה שנותנת את הטון ואת הקישור הטבעי לערכי היהדות והמסורת. אמא מחבקת, אמא לא פוסקת הלכה בבית".

הרב בראלי אומר כי הוא עצמו אינו מעודד נשים להשתתף בקריאת מגילה נפרדת: "לטענתי, יש לא מעט מקומות שזה מתחדש, ומי שיזם זה נשים שרוצות להגיע למקום רחוק יותר ומרחיק לכת. אני למשל לא מעודד את זה בבית כנסת. אני עצמי קורא לנשים, הן יושבות בתוך בית הכנסת בצורה מכובדת ולא רואה בעיה בקריאה שלי".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן