קולות במערכת הפוליטית בתגובה לגזר דינו של אזריה: "חנינה מיידית"

סנגוריו של אלאור אזריה מתכוונים להגיש ערעור, אך במערכת הפוליטית מושכים יותר לכיוון חנינה. השר בנט: "ביטחון אזרחי ישראל מחייב חנינה מיידית". השר גלנט: "עלינו לגלות גם שכל ישר ומידת רחמים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/02/17 13:08 כה בשבט התשעז

קולות במערכת הפוליטית בתגובה לגזר דינו של אזריה: "חנינה מיידית"
פלאש 90. גים הולנדר, צילום: פלאש 90. גים הולנדר

במערכת הפולטית מגיבים לגזר דינו של החייל אלאור אזריה. בדומה לההרשעתו, גם לאחר שנגזרו עליו 18 חודשי מאסר, מרבית הדוברים מתייחסים לצורך לחון אותו באופן מיידי.

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, אמר כי "ביטחון אזרחי ישראל מחייב חנינה מיידית. אזריה נשלח להגן על אזרחים בעיצומו של גל טרור, החקירה זוהמה מיסודה". גם חברו לסיעה השר אורי אריאל, צייץ בטוויטר ברוח דומה וכתב כי "גזר הדין מאחורינו, הגיע זמן חנינה".

שרת התרבות והספורט, מירי רגב ציינה כי מדובק ב-"יום עצוב. גזר הדין קשה. אלאור לא היה צריך לשבת יום אחד בכלא בנוסף למה שכבר ריצה. זהו לצערי המשך ישיר למשפט השדה שנעשה לו. כפי שאמרתי לפני הכרעת הדין וכפי שהעידו אלופים בצה"ל, האירוע הזה לא היה צריך כלל וכלל להגיע לפתחו של בית המשפט כהליך פלילי. הוא היה אמור להיות מטופל בדין משמעתי במסגרת היחידה. כיוון שהגענו לצערי ליום הקשה הזה, אני שבה ומבקשת מהרמטכ"ל להמליץ לחון את הלוחם אלאור אזריה על פי סעיף 55 לפקודות ההגנה".

ח"כ יהודה גליק אמר כי הוא "מברך את מערכת המשפט הצבאית על גזר דין מאוזן ובעד לחון את אלאור אזריה באם יודה ששגה ויקח אחריות".

(צילום: פלאש 90. מרים אלסטר)

שר הבינוי והשיכון האלוף (מיל') יואב גלנט שלח לשר הביטחוןן ולרמטכ"ל איזנקוט בקשת חנינה לאזריה. בפניה הרשמית נאמר כי "רשת הירי של אלאור אזריה גבתה מחיר כבד מצה״ל ומהחברה הישראלית כולה. היא החריפה שסעים קיימים ויצרה קרעים חדשים ומיותרים". לדבריו, "כל אזרחי המדינה, מימין ומשמאל, נפגעו מאותו הרגע בו בוצע הירי השגוי בחברון על ידי החייל אלאור אזריה, לפני כמעט שנה''.

האלוף לשעבר לא חסך את ביקורתו מהחייל ואמר כי ''על מפקדי צה"ל בעתיד ללמד את הלוחמים אודות האירוע ולהדגיש את המשמעויות החמורות שלו. כל חייל צריך להכיר את עצמת הכוח שיש בידיו, לדעת כיצד להשתמש בו למשימותיו החשובות והראויות ובהתאם לעקרונות המוסריים של צה"ל".

'עם זאת, הוא הוסיף: "עלינו לזכור, גם חייל שטעה הוא חייל שלנו. כפי שאנו דואגים להשיב חייל שנפצע וכפי שאנו חייבים לחלץ כל חייל שנפל בשבי, עלינו לדאוג לחייל ששגה, גם כאשר השגיאה היא חמורה ודרמטית. לקחים צריכים להיות מופקים מהאירוע הזה, אך כתפיו של חייל אחד צרות מכדי להטיל עליהם את כל כובד האירוע".

''צה"ל חייב להגן על ישראל", הוא המשיך במכתבו, "ולהתנהל על פי אמות המידה הפיקודיות והמוסריות הגבוהות ביותר, ומערכת המשפט חייבת לפעול ללא שיקול פוליטי. אנחנו יכולים להיות גאים כי אכן אלו המערכות המופקדות על בטחון ישראל ועל עשיית הצדק''.

לסיום כתב גלנט כי ''לאור העונש שהחייל ריצה עד כה במעצר, ולאור הצורך באיחוי הקרעים המחריפים בין חלקי העם, עלינו לגלות גם שכל ישר ומידת רחמים''.

ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה כי "סוגיית אלאור אזריה הייתה אמורה לידון במסגרת תחקיר מבצעי ולהישאר בשורות צה"ל כמקובל. כל ההליך המשפטי זוהם בהתערבות של גורמים מבחוץ, כך שלמרות שהעונש נחשב יחסית קל, אלאור לא אמור לשבת בכלא אף לא יום אחד". לדבריה, "אלאור חייל צה"ל ועל מפקדיו למצוא את הדרך לחון אותו ולתמוך בחייל ובמשפחתו בתהליך הריפוי שצפוי להם , לצה"ל ולחברה הישראלית כולה".

ח"כ עפר שלח, מיש עתיד, תקף את מי שלדעתו ניסה להשתמש באזריה לצרכיו הפוליטיים, "גזר הדין במשפט אלאור אזריה צריך להיות נקודת הסיום של הפרשה הכאובה הזו. צריך לומר די לפוליטיקאים שניסו לקושש פופולריות זולה על גבם של אלאור ומשפחתו, תוך איום על ערכיו של צהל ויכולת מפקדיו להוביל אותו".