צעירי ישראל: ימניים יותר, מסורתיים יותר ופחות מאמינים במוסדות המדינה

סקר חדש מלמד כי הצעירים ובני הנוער הישראלים לא מאמינים ב-'שסע העדתי', אך סוברים שהמחלוקת בין היהודים לערבים מסוכנת לחברה. כמה מהם מאמין באופן מוחלט בצה"ל?

חדשות כיפה 11/05/17 10:29 טו באייר התשעז

צעירי ישראל: ימניים יותר, מסורתיים יותר ופחות מאמינים במוסדות המדינה
יותר מסורתיים, צילום: יוסי זליגר/פלאש 90

צעיר ישראלי ממוצע מצביע לאחת ממפלגות הימין, מניח תפילין כל בוקר, לא חושב שיש באמת שסע עדתי בישראל, אך חושש שלא יצליח להגשים את חלומותיו במדינה. כך עולה מסקר מקיף ומיוחד שנערך בקרב צעירי ישראל ופורסם הבוקר (חמישי) בידיעות אחרונות.

מהסקר, שנערך  על ידי מרכז מאקרו לכלכלה מדינית וקרן פרידריך אברט בישראל, עולה כי שני שליש מהם מחזיקים בדעות ימניות וקר 16% מגדירים עצמם כאנשי שמאל. מאז 1998 נערכים סקרים דומים אחת לשש שנים וזהו הסקר הרביעי במספר.

ממצאים נוספים מהמחקר, שנערך בקרב בני נוער בני 15-18 וצעירים בני 21-24, מלמדים כי 40% מהנשאלים מגדרים עצמם כחילוניים ו-15% כחרדים. לעומת זאת, בשנת 1998 כ-50% הצהירו כי הם חילוניים ורק 9% שייכו עצמם למגזר החרדי.

בקרב הצעירים היהודים ה-'חילוניים', חלה ירידה תלולה במידת האופטימיות שלהם לגבי עתידם. בעוד שבשנת 2010, 85% חשבו שיצליחו למלא את שאיפותיהם בארץ, כיום הנתון עומד על 56% בלבד. לעומתם, כל מי שטוען לאפליית המגזר הערבי לא יכול לבסס זאת על סמך תחושות בני הנוער מהמגזר, מאחר ו-74% מהם אופטימיים ביחס ליכולתם להגשים את מטרותיהם בארץ.

בעיני כ-74% מהצעירים היהודים, היעד המרכזי שממשלת ישראל צריכה לטפל בו הוא יוקר המחיה. 82% מהם יעדיפו במידת הצורך, את צורכי הביטחון על פני ערכים דמוקרטים.

הצעירים גם נשאלו מה המחלוקות שעלולת לפורר את החברה הישראלית מבין יחסי יהודים וערבים, ימין ושמאל, חילונים ודתיים, עשירים ועניים ומזחים ואשכנזים. מרבית המשיבים סברו כי היחסים בין הציבור היהודי לערבי הם המסוכנים ביותר ואילו המחלוקות העדתיות נותרו הרחק מאחור.

מתשובות בני הנוער גם עולה כי מוסדות הממלכתיים, כגון בתי המשפט, המשטרה והכנסת, מאבדים את אמונם של הצעירים. צה"ל אמנם ממשיך לעמוד בראש הרשימה, אך גם באמון בו חלה שחיקה וכיום רק כ-40% מצעירי האוכלוסייה היהודית מביעים בו אמון מוחלט.