ציפי חוטובלי לכיפה: לפיד אשם במתקפת הלהט"בים

בראיון ל"כיפה" מסבירה סגנית השר ציפי חוטובלי את עמדתה באשר לסוגיות דת ומדינה, בהם חוק הגיור וסערת הלהט"בים. לדבריה: לפיד היה סוס טרויאני בתוך הממשלה. הפיקציה של הגושים עלולה להביא לממשלה דומה לזו שיוצאת"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/02/15 20:00 ד באדר התשעה

ציפי חוטובלי לכיפה: לפיד אשם במתקפת הלהט"בים
ליטל פרי, לע"מ, צילום: ליטל פרי, לע"מ

"העובדה שסוגיית הלהט"בים נמצאת על סדר היום היא בגלל שיאיר לפיד ניצח", כך אומרת סגנית השר ציפי חוטובלי כשהיא מתייחסת בראיון ל'כיפה' לסוגיית הלהט"בים שתוקפים את הבית היהודי בחודש האחרון.

"זה לא מעניין את האזרח הישראלי. האזרחים לא רוצים להיכנס לסוגיות של נישואין, והדיון הוא פופוליזם טהור כי השיח של מרצ חדר לשיח הישראלי. לפיד היה סוס טרויאני בממשלה. בסופו של דבר מדינת ישראל היא מדינה יהודית, ואני רוצה שהילדים שלי יתחתנו כדת משה וישראל. מדינת ישראל נתנה לקהילה הגאה זכויות ובשורה התחתונה אנשים יכולים להקים בית היום. זה לא נושא שמאיים על שלום הציבור והוא בסדר היום רק ממניעים פופוליסטיים במקום לדון בנושאי ליבה", אומרת חוטובלי.

"הדתיים הלאומים חייבים להבין שמפלגת שלטון היא מפלגה שפונה לכל עם ישראל. סילבן שלום מביא אנשים לנגב, יולי אדלשטיין וזאב אלקין פועלים בקהל הרוסי ואני עובדת עם הדתיים ואנשי יהודה ושומרון", היא מסבירה את עבודתה האינטנסיבים מול הקהלים שבאופן טבעי מצביעים לבית היהודי, ומבהירה כי אין ניסיון לפגוע במפלגת הציונות הדתית.

"אם יש בן אדם שמגדיר את עצמו ימני ולא רוצה להתעורר לסיוט פוליטי שקוראים לו הרצוג ולבני בממשלת רוטציה חייבים להצביע לנתניהו. זו לא טקטיקה ליכודניקית. בסופו של דבר נמצא את עצמנו עם ליכוד שיורד לאופוזיציה או ליכוד שנאלץ להרכיב ממשלה חלשה כמו הממשלה היוצאת. זה הדבר הכי רע שיכול לקרות למדינת ישראל", היא אומרת.

חוטובלי טוענת כי ההתייחסות החוזרת לכך שהבית היהודי תהיה בממשלה הבאה אינה טקטיקה אלא רצון אמיתי, זאת בניגוד לטענות הבית היהודי כי בפעם שעברה הליכוד לא בא לבית היהודי בתחילה. “נתניהו הבין שהבית היהודי היא השותפה הנאמנה ביותר שלו. עם כל השאר הוא לא יכול להעביר רפורמות כלשהן".

"יש היום לגוש הימין כ-50 מנדטים. לליכוד יש בין 22 ל-25 מנדטים, לבית היהודי 12, ליחד 5 ולש"ס וליהדות התורה יש עוד כ-12 מנדטים. לשמאל יש את מפלגת כולנו, יש עתיד, ישראל ביתנו. הם לא אמרו שימליצו על נתניהו והם בהחלט יכולים להצביע למחנה הציוני, ואם ישלמו לש"ס וליהדות התורה הם יצטרפו לממשלת שמאל. לדרעי אין מחויבויות. הם רוצים תקציבים ומי שישלם יותר יקבל אותם".

"יש מפלגה ערבית שעלולה להגיע ל-15 מנדטים. מדינת ישראל יכולה להתעורר למצב בו הערבים יחליטו להצטרף לממשלה של השמאל ואנחנו נמצא את עצמנו באופוזיציה אחרי שהשמאל יבלום את הליכוד בעזרת גוש חוסם. בניגוד לטענות גוש הימין קטן".

בתשובה לשאלה בנוגע לטענות אורי אריאל כי הליכוד ביצעו הקפאה בפועל, עונה חוטובלי ואומרת, “העובדה היא שאורי לא בחר לפרוש מהממשלה. הוא הבין שנתניהו הוא היחיד שאיפשר בניה ביהודה ושומרון. בשבוע שעבר אמר נתניהו לכל עורכי האתרים המגזריים שהוא היה תחת לחצים משמעותיים, ובסופו של דבר כשאנחנו משווים בין הסכנה של עקירת ישובים לפחות או יותר 1000 יחידות דיור המשמעות ברורה. הימנים יכולים להפסיד יותר מכך שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה והאחריות היא עליהם".

בתשובה לשאלה מדוע על המצביע הדתי לאומי להצביע לליכוד, שכן הבית היהודי או מפלגת יחד ידאגו לאינטרסים של הדתיים יותר טוב מהליכוד, מבהירה חוטובלי כי אינה נגד הבית היהודי, אך מסבירה כי "המפלגות האחרות לא הביאו תוצרים טובים יותר. לא ראיתי שהרב הראשי הפך לציוני דתי ויש הרבה מאוד אנשים שיוצאים בביקורת על כך שנושאי הדת והמדינה נפגעו באופן מהותי בשנתיים האחרונות. ברית בנט לפיד השפיעה באופן קשה ביותר על החקיקה סביב נושאים של נישואין חד מיניים, זהות היהודית והגיור. הציבור חייב להבין שהאלטרנטיבה לממשלת ליכוד גדולה היא יאיר לפיד חזק".

"פנו אלי לאורך הקדנציה ראשי ישיבות שקבלו על כך שבשלושה מנדטים הם קיבלו יותר מאשר עם 12 של הבית היהודי. גם כשהבית היהודי היה חלק שפגוע ידע הליכוד להעביר תקציבים לישיבות ולסייע לתורת ישראל. המצביעים הדתיים חייבים לקחת אחריות. ביום שאחרי הבחירות אם תהיה קואליצית ימין יהיה פשוט לעסוק בנושאי דת ומדינה, אם הליכוד יהיה באופוזיציה כל סדר היום יהיה של מרצ. לפיד היה סוס טרויאני בממשלה ומכיוון שהממשלה הייתה חלשה היו בעיות של דת ומדינה".

חוטובלי התייחסה גם לנושא חוק הגיור השנוי במחלוקת, והבהירה כי לטעמה הבעיה אינה הקמת מותבי גיור כאלו ואחרים אלא טיפול בבעיה מהשורש. “צריך להבין שבתי הדין של הציונות הדתית ריקים ממתגיירים כי נוצר מצב בו הלא יהודיים מרגישים שאפשר ונוח להתחתן בנישואין אזרחיים ובית המשפט מעניק להם את כל התנאים. הפתרון לגיור הוא לא דרך הקמת מותבים מקלים אלא שמדינת ישראל צריכה לקחת על עצמה את הנושא כפרויקט לאומי. הדברים שמוצעים כרגע לא נותנים לצערי שום פתרון לבעיית הגיור".

בסוף הראיון מתייחסת חברת הכנסת חוטובלי לסוגיית סגירת המפעלים בדרום, ומבהירה כי מבחינתה בעוד מדובר בהחלט בבעיה אמיתית, בפועל כיום הנושא משמש לניגוח של נתניהו ללא שום רצון אמיתי לשנות או להביט במציאות. “כל בית הוא חשוב ומאוד קשה לראות שאנשים מאבדים את מקום העבודה שלהם. מדינת ישראל צריכה לדאוג לאנשים הללו", היא אומרת אך מדגישה כי "מנגד, כל יפי הנפש מנצלים היום סגירות מפעל לטובתם. אלו אנשים שהובילו את מדינת ישראל לעשרה אחוזי אבטלה. הליכוד הגיעו ל-5.6 אחוזי אבטלה, בין הנמוכים באירופה, ומזה הם מתעלמים. יש בעיות כלכליות אמיתיות במדינה וצריך לטפל בהם, אבל לנגח את מדיניות הממשלה דרך מפעלים זה לא לגיטימי. מפספסים את התמונה הגדולה ויועצי אחיטופל מציעים הצעות לא הגיוניות שמטרתן אחת - להפיל את הליכוד".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן