פתרון למצוקת המקום בבתי העלמין: העברת גופת הנפטרים לתיבות

בגוש עציון מציעים פתרון יצירתי למצוקת הקבורה: הוצאת שרידי הנפטר מהקבר לאחר שנה וקבורתם מחדש בתיבה שתוצב במערה. הערכה: לא רבים יסכימו לשיטה שהושאלה מנוהג מימי התלמוד

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/12/14 17:05 ט בכסלו התשעה

פתרון למצוקת המקום בבתי העלמין: העברת גופת הנפטרים לתיבות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

קבורה בקומות? במנהרות? בגוש עציון מציעים דרך חדשה ויצירתית לפתרון מצוקת הקבורה: הוצאת השרידים מהקבר שנה לאחר הלוויה וקבורתם מחדש בתיבה שתוצב במערה, כך התפרסם הבוקר (ב') בגלי צה"ל.

על פי יוזמה של ראש המועצה הדתית בגוש עציון, הרב רפאל אוסטרוף, יוחזר נוהג מקובל לקבורת יהודים מלפני 1500 שנה, בתקופת התלמוד, לפיו שרידי הנפטר יועברו לאחר שנה על מנת לפנות את מקומו לנפטרים נוספים.

“כרגע קוברים בשיטות שלא היו נהוגות בארץ בזמן המשנה והתלמוד, אלא כנראה למדנו את זה כנראה מארצות שבתקופת הגלות היינו בהם. עכשיו כשחזרנו לארץ אחת האפשרויות לקבורה זה משהו שנקרא 'ליקוט עצמות'. קוברים אדם כמו כיום בקבר רגיל למשך שנה, ואחרי שנה מלקטים את העצמות שנשארו ושמים אותה בגלוסקמה", הוא אומר.

על פי היוזמה המוצעת התיבה הקטנה עם שרידי הנפטר תונח עם תיבות רבות במערה מיוחדת, והקבר באדמה יתפנה לשימוש מחדש. עם זאת, על פי ההערכה גם אם השיטה תזכה לאישור המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית לא רבים יסכימו לשתף פעולה עם יוזמת הקבורה החדשה/ישנה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן