פרויקט 929 ברדיו 'גלי ישראל' שילב פסוקים מ"הברית החדשה"

בפינה על הפרק היומי בתהילים בהגשתו של קובי אוז במסגרת מיזם 929, שולב פסוק מספר 'מתי' בברית החדשה. מהמיזם נמסר: "כוחו של המיזם הוא מהאפשרות של כולם להרגיש בבית עם התנ"ך"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 27/03/17 18:01 כט באדר התשעז

פרויקט 929 ברדיו 'גלי ישראל' שילב פסוקים מ"הברית החדשה"
לוגו, צילום: לוגו

כחלק מהפרסומות ברדיו גלי ישראל, משולבים מדי יום קטעים בני דקה המפרשים פסוק או מושג מתוך הפרק היומי הנלמד לפי הסדר של מיזם 929.

מאזין של התחנה שלח ל'כיפה' במייל האדום תהייה כיצד ייתכן שברדיו המזוהה עם המגזר הדתי מצוטטים פסוקים מהברית החדשה: " כמאזין נאמן לגלי ישראל הופתעתי מאוד מתוכן הפינה ולמעשה גם נפגעתי ממנה. לשמוע ציטוטים ופירושים מהברית החדשה במסווה של פינת התנ"ך לא מתאים לרדיו יהודי ישראלי ובוודאי לא לגלי ישראל".

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/327201712568.mp3[/embed]

המאזין התייחס לפינה ששודרה בסוף שבוע שעבר ועסקה בפרק כ"ב בתהילים בפסוק "אלי אלי למה עזבתני". הפינה, בהגשתו של הזמר קובי אוז שילבה בפירוש הקבלה לפסוק דומה בספר מתי בברית החדשה: "'אלי אלי למה עזבתני' מילים אלו מיוחדות בכך שהן כנראה המילים היחידות שאמר ישו שהשתמרו בצורתן המקורית", הסביר אוז והוסיף: "ישו, יהודי גלילי, דיבר ארמית, וכשנצלב לא זעק לאלוהיו בעברית אלא בארמית. כנאמר בספר מתי ' ויזעק ישוע בקול גדול, אלי אלי למה שבקתני'. ותרגומו: אלי אלי למה עזבתני'. השורש ש.ב.ק חדר לעברית בביטוי 'שבק חיים לכל חי'".

באתר הפרויקט 929 מובא קטע קולי נוסף של הרבה דליה מרקס, המקשרת גם כן בין הפסוק בתהילים לברית החדשה: " הברית החדשה עושה שימוש ניכר בפסוקים מהתנ"ך. הלוא התנ"ך שלנו הוא הברית הישנה של הנוצרים, "אומרת הרבה מרקס, " רבים מן הפסוקים הללו עושים שימוש תיאולוגי שאינו עולה בקנה אחד עם רעיונות היהדות וערכיה אבל לא תמיד. כך למשל בדוגמא הבאה: כאשר הוא תלוי על הצלב, ומתענה בכאבים גדולים וצמא, הוא מצפה להצלה מעם האל ישו מבין שהוא ננטש, שהאל נטש אותו. וכך ב'בשורה של מתי' פרק כ"ז "וכעת השעה התשיעית ויזעק ישוע בקול גדול אלי אלי למה שבקתני". ולאחר צעקה נוספת הוא נופח את נשמתו על הצלב".

בהמשך מקשרת הרבה מרקס בין הפסוק הזה לבין המשורר נתן זך שעשה שימוש בסיפור אחר בברית החדשה שבו ישו מצליח לרפא ילדה נכה ובה הוא אומר לה 'טליתא קומי' כלומר 'ילדה קומי'.

מדוברות מיזם 929 נמסר בתגובה: " מיזם 929 הפועל כבר למעלה משנתיים מביא למאות אלפי משתמשים במדיות שונות את התנ"ך פרק אחר פרק מכל הכיוונים ומכל הפרשנויות. החל מהפירוש הרבני האורתודוכסי המגיע מרבנים מרכזיים ועד לביקורת המקרא האקדמית המגיעה מאנשי רוח ומקרא .

לעיתים חלק מהדברים עלולים להיות לא מקובלים על ציבור אחד ולעיתים על ציבור אחר. זהו כוחו של המיזם הנותן לכלל המשתמשים שלו את האפשרות להרגיש בבית יחד עם התנ"ך".

מרדיו 'גלי ישראל' לא נמסרה תגובה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן