פסיקת בג"ץ על גבעת תפוח מערב: "בומרנג לשמאל"

בג"ץ פסק על הריסת 17 מבנים ביישוב, אך דחה את הדרישה להרוס את השכונה כולה. בימין הביעו ביקורת על עיתוי ההחלטה, אך מנגד טענו כי מדובר ב"בשורה גדולה להתיישבות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/02/17 13:29 יא בשבט התשעז

פסיקת בג"ץ על גבעת תפוח מערב: "בומרנג לשמאל"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בתנועת 'יש דין' עתרו לבג"ץ בנוגע לגבעה הסמוכה ליישוב תפוח שלטענתם שייכת לאזרח פלסטיני שאותו הם ייצגו. בג"ץ דחה את מרבית העתירה ובימין הצליחו במקביל גם להעביר ביקורת וגם לברך על ההחלטה.

העתירה הוגשה כבר תקופה ארוכה, במסגרתה ביקשו העותרים בשם תושב הכפר יאסוף, להרוס את השכונה כולה. המדינה בתגובה הצהירה שבכוונתה להכשיר את השכונה כחלק מהיישוב כולו. מדובר בקראוונים הנמצאים בשכונת תפוח מערב ובעקבות עמדת המדינה, בג"ץ דחה את הדרישה להרס השכונה, אך פסק כי יש להעתיק 17 מהמבנים למקום אחר עד אפריל 2018.

יש לציין כי מדובר בכ-7 משפחות שיידרשו לעבור למקום אחר באותו תא שטח ובאותה שכונה. בנוסף לכך ראוי להדגיש כי להבדיל מפעמים קודמות, המדינה התחייבה בפני בית המשפט שהיא מתכוונת להכשיר את השטח המדובר.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי תקף את פסיקת בג"ץ והתמקד בעיקר בעיתוי מתן ההחלטה, "פסק הדין שניתן הבוקר הוא פשוט מחטף", הוא אומר ל'כיפה', "בבוקר שלמחרת שהכנסת מחוקקת את חוק ההסדרה וימים ספורים לפני שהחוק מפורסם ברשומות ונכנס לתוקף בית המשפט מנצל את חלון הזמנים הזה ומורה שוב על הריסת 17 מבנים בהתיישבות".

סמוטריץ' הוסיף כי "מדובר במבנים שחוק ההסדרה אמור היה להסדיר ובעוד כמה ימים כשהחוק ייכנס לתוקף פסק דין כזה לא יוכל להינתן. צר לי על חוסר הכבוד שבית המשפט מפגין כלפי הכנסת. במשטר כמו שלנו שמבוסס על הפרדת רשויות אחד העקרונות הבסיסיים ביותר הוא 'עקרון הכיבוד' שמכתיב יחס מכבד של רשויות השלטון אחת כלפי חברתה".

לדבריו, "בית משפט במדינה מתוקנת היה ער להחלטתו של המחוקק לשנות את החוק ואת המדיניות, מכבד אותה, ממתין לכניסת החוק לתוקף ומאפשר למחוקק להוציא לפועל את מדיניותו. בית משפט שרומס את עקרון הכיבוד ובז לרשות המחוקקת לא יכול לצפות שהיא תכבד אותו. חבל שהתנהלות חסרת אחריות שכזו מדרדרת את בית המשפט, פוגעת באמון שהציבור רוחש לו ומאלצת אותנו לפעול כדי להחזיר את האיזון הנכון בין הרשויות ואת יכולת המשילות לדמוקרטיה".

ראש המועצה אזורית שומרון יוסי דגן, בחר להתמקד בעצם ההחלטה ובבשורה שלטענתו היא מביאה. לדבריו, "מדובר בבומרנג אדיר כלפי ארגון השמל הקיצוני 'יש דין', כשאפילו בג"ץ בהרכבו הנוכחי מקבל הסדרת מאות דונם של אדמות מדינה בכפר תפוח". דגן בטוח שיש בהחלטה "בשורה גדולה להתיישבות וליישוב כפר תפוח בכך שמאות דונמים של אדמות מדינה הוכשרו לבנייה ויאפשרו את ההתפתחות של תפוח שהוא חלק בלתי נפרד מהשומרון ומצביונה של מדינת ישראל".

דגן הוסיף כי "לראשונה מזה זמן רב בית המשפט דוחה עתירה של ארגון שמאל קיצוני ואנחנו רואים בהחלטה משב רוח מרענן. יחד עם זאת יש מספר בתים שטרם ניתן הפתרון המלא אליהם. ההחלטה להעתיק משפחות מביתן למטרה זו היא הזויה ומפלה ואנו נפעל למען תושבינו. אנו נשוחח עם המשפחות ויחד ייבחנו הצעדים הציבוריים המשפטיים והפוליטים, בכדי שיתאפשר מענה מלא לכל המשפחות".