"פיקוד מרכז דואג לשב"חים לפני המתיישבים"

כך אמר ח"כ מוטי יוגב בישיבת בנושא התחבורה הציבורית המשותפת לישראל ולפלסטינים בשומרון . ח"כ פייגלין: "חייבים להפריד בין האוכלוסיות. הדמגוגיה והיללות על האפרטהייד של הכושים באפריקה הביאו לביטול הקווים הנפרדים

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/01/14 16:43 כ בשבט התשעד

"פיקוד מרכז דואג לשב"חים לפני המתיישבים"
דוברות חכ מוטי יוגב, צילום: דוברות חכ מוטי יוגב

היום (ג') התקיימה ישיבת מעקב של ועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון בוועדת חוץ וביטחון בנושא התחבורה הציבורית המשותפת לישראלים ולפלסטינים בשומרון.

מזה כ-8 חודשים בעקבות צו שהוצא על ידי פיקוד המרכז והמנהל האזרחי שאפשר לפועלים פלסטינים ולשב"חים לשוב לבתיהם בשומרון בתחבורה הציבורית של ההתיישבות היהודית, אלפי פועלים פלסטינים מציפים את האוטובוסים מדי יום ביומו בשעות אחה"צ ואינם מאפשרים לאוכלוסייה היהודית לשוב לביתה בתחבורה הציבורית.

יו"ר הוועדה ח"כ מוטי יוגב (אל"מ במיל') התייחס להחלטה זו ואמר: "העובדה שהאלוף לא פתר את הבעיה, מראה על חוסר יחס מצד פיקוד המרכז שדואגים לפועלים הפלסטינים ולשב"חים לפני הדאגה לחזרתם לביתם של התושבים. אלוף פיקוד המרכז וראש המנהל האזרחי האחראים למרקם החיים של כלל האוכלוסיות ביו"ש התעלמו משך חודשים מבעיה זו אותה יצרו ועדיין לא הביאו לפתרונה תוך פגיעה באלפי אזרחים, מבוגרים, נוער וילדים ואוכלוסיות מוחלשות להן אין רכב פרטי."

ראש עריית אריאל, אלי שבירו, שהשתתף בדיון סיפר על מקרה ש"באחד האוטובוסים, מספר פלסטינים דנו בערבית ביניהם על חטיפת אחת היהודיות באוטובוס, למזלה ישב שם בחור שהבין ערבית והזעיק משטרה שעצרה את אותם פלסטינים"

שבירו הוסיף: "מה היה קורה אם אותו אדם באוטובוס לא היה מבין ערבית? הפרצה קוראת לגנב, כמות הפלסטינים יותר גבוהה מהישראלים ויש פיתוי גדול לחטוף נשק מחיילים. מבחינה ביטחונית אני מתריע שיש פרצה גדולה. התופעה הזאת גם מעודדת שב"חים לצאת לעבודה בצורה בלתי חוקית, כי עכשיו יש להם איך לחזור. על פי בדיקות של ראש המנהל האזרחי, כמות השבחי"ם שחוזרים באוטובוסים גבוהה. מגיע לכל תושב לצאת מהעבודה ולחזור לעבודה אבל זה לא צריך לפגוע בביטחון התושבים".

ח"כ משה פייגלין (תושב קרני שומרון בעצמו) אמר בדיון: "אני לא מאשר לילדים שלי לנסוע באוטובוסים ומוציא הרבה כסף על הסעות פרטיות. זה התחיל ביללות של 'אפרטהייד' עם השוואות לכושים בדרום אפריקה, הדמגוגיה הזאת הביאה לכך שהקווים הנפרדים בוטלו."

פייגלין הוסיף "הרעיון הוא להפסיק לפחד מדמגוגים של 'הארץ' ואצל רזי ברקאי, חייבים להפריד בין האוכלוסיות זה לא גזענות זה פיקוח נפש. לא ייתכן שתממן אוטובוס ממוגן ירי מפני פלסטינים ואח"כ לדחוף לשם את הפלסטינים עצמם לתוך האוטובוסים. גם מבחינה כלכלית, האוטובוסים האלה מסובסדים. הסבסוד הזה הוא לערבים ולא ליהודים. ממש מדינת 'חלם' מכל כיוון אפשרי. אם הבעיה היא של שב"חים אז צריך להציב מאבטח בכל אוטובוס שיבדוק את הפלסטינים כמו בבתי קפה - הסיכון באוטובוס יותר גבוהה מבתי הקפה"

ראש מועצת קרני שומרון, יגאל להב, אמר בדיון: "מאז הדיון הקודם אין שום התקדמות. המצב אפילו יותר גרוע - גניבות של תיקים מתא המטען, הטרדות מיניות, אלימות. ברגע שחייל עומד שם זו סכנת חיים. סיר הלחץ הזה לקראת התפוצצות. אנשים מפחדים לבוא לגור בקרני שומרון. בדיון הקודם התרעתי שהדבר יוביל לרצח ויום לאחר מכן נרצן החייל עדן אטיאס בעפולה. למה מחכים?"

בוועדה נאמר ששר התחבורה אכן הוסיף 43 מיליון ש"ח לתוספת אוטובוסים בכדי לפתור את עמסי התחבורה הבלתי אפשריים שומרון. גם שר הביטחון הורה לאלוף פיקוד המרכז לממש פתרונות ש"יסגרו מעגל" לחזרת הפועלים הפלסטינים במעבר אייל, דבר שימנע את חזרתם על כביש חוצה שומרון, מעבר חופשי שעודד אלפי שב"חים לצאת ליישובי הקו הירוק בדרכים שונות ולחזור בדרך המלך באוטובוסים של התחבורה הציבורית ליישובים היהודים.

לסיכום, תבעה הוועדה מהאלוף ניצן אלון לממש פתרון שישיב את התושבים היהודים הביתה בתחבורה הציבורית בביטחון ושיטפל באלפי השב"חים הנכנסים ליישובי הקו הירוק מדי יום.

ח"כ יוגב מציין ש"כחלק מהמאבק בתופעת כניסת השוהים הבלתי חוקיים ולאור רציחתם של החייל עדן אטיאס באוטובוס בעפולה, אני מקדם את הצעת החוק להחמרת הענישה על מסיעי, מעסיקי ומליני שב"חים והיא תעלה בקרוב להצבעה בוועדת שרים".