פוקדים את קבריהם של ניצולי השואה שנפלו בקרבות העצמאות

כ-6,000 בני נוער מכל רחבי הארץ פקדו היום את קבריהם של 148 חללים ניצולי שואה, שקבורים בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ, ואין איש שפוקד אותם בימי הזיכרון וההנצחה

חדשות כיפה 26/04/17 17:36 ל בניסן התשעז

פוקדים את קבריהם של ניצולי השואה שנפלו בקרבות העצמאות
באדיבות המצלם, צילום: באדיבות המצלם

עצרת נוער ממלכתית, לזכרם של חללי "נצר אחרון", ניצולי שואה שנפלו במלחמת העצמאות, התקיימה היום (ד') בצהריים. חללים אלו הם ניצולי שואה שנותרו שריד אחרון ממשפחתם הגרעינית (הורים, אחים, אחיות, בנים ובנות), וחוו על בשרם את איימי השואה בגטאות, במחנות הריכוז וההשמדה, או בלחימה לצד אנשי המחתרות.

כאשר הם עלו לישראל, הם לבשו מדים ויצאו למלחמת העצמאות ונפלו במערכה, כשהם אינם משאירים אחריהם אף בן או בת משפחה. בעצרת הנוער הממלכתית השתתפו סגן שר הביטחון אלי בן דהן, מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבוהב, נציג יד ושם, נציג ההסתדרות הציונית, נציג היחידה להנצחת החייל במשרד הביטחון אריה מועלם, יו"ר יד לבנים אלי בן שם, יו"ר אלמנות צה"ל, מנהל מינהל חברה ונוער במשרד החינוך דני רוזנר ועוד.

 

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, בנאומו בעצרת, חיזק את ידי התלמידים ואמר: "אתמול הרכנו ראש לזכר ששת המיליונים שנטבחו באירופה, ובהם מיליון וחצי ילדים. היום אנחנו ניצבים לצד הניצולים מהתופת שבחרו בגבורה להילחם לתקומת המדינה. מאבני החורבן הקמנו אבן לראש פינה. מדינת ישראל הוקמה בלהט הקרב של מלחמת השחרור, וידעה רצף של מערכות קרב. כשהדגל יורד לחצי התורן, נספר את סיפורם של גיבורי צה"ל שהם השריד האחרון למשפחתם. וכשהדגל יורם בערב יום העצמאות, נספר את סיפורה של אומה שקמה לתחיה".

 

פעילות זו היא חלק מתוכנית חינוכית-ערכית של אגף של"ח וידיעת הארץ - "דרך ארץ-בדרכי הארץ". במסגרת הפעילות, התלמידים החלו את היום בביקור ב"יד ושם", המשיכו משם לסיור ב"שביל המחבר", שביל שמחבר בין יד ושם לבין הר הרצל – ובאופן סימבולי "בין הפזורה היהודית למולדת העם היהודי, בין גלות וחורבן בניכר לחיים של בניין ותקווה במדינת ישראל המתחדשת". בהמשך, פקדו התלמידים את קברי חללי "הנצר האחרון".

שיאו של היום היה בעצרת ממלכתית שהתקיימה בהר הרצל, בסמוך לחלקת גדולי האומה, והשתתפו בה כ-2,000 בני נוער ממחוזות ירושלים וחיפה. כמו כן, עוד כ-4,000 תלמידים מכל רחבי הארץ צעדו במהלך היום בעקבות מורשתם של חללי "הנצר האחרון", פקדו את קבריהם, וקיימו טקסים בבתי העלמין הצבאיים בקרית ענבים, נהריה, נגבה ורחובות.

במסגרת הפעילות, נחשפו התלמידים לסיפורים אישיים של "חללי נצר אחרון", והעלו על נס את פועלם. האירוע, שהחל הבוקר, שילב סיורים באתרי יד ושם: בקעת הקהילות, פרטיזנים, הקרון, גן חסידי אומות העולם, אנדרטת רפפורט ועוד. בתום העצרת, התקיימו סיורים באתרי הר הרצל: צנחני היישוב, חללי גוש עציון, חללי המערכה על הקסטל ועוד.