עליזה לביא: יש היום איפה להתלונן על הטרדה מינית

סקר בנוגע לאחוז ההטרדות המיניות במגזר הדתי לאומי קובע כי 53% מהנשים במגזר הדתי לאומי חוו הטרדה מינית מילולית. ארגון "קולך": "הניסיון לצייר את החברה הדתית ככזו שבה מתרחשות פחות הטרדות מיניות אינה נכונה ומחקרים בעבר הראו זאת"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 20/11/16 17:33 יט בחשון התשעז

עליזה לביא: יש היום איפה להתלונן על הטרדה מינית
רונן פדידה, צילום: רונן פדידה

בעקבות פרסום הסקר על נתוני ההטרדות המיניות בציבור הדתי לאומי, אומרת ח"כ עליזה לביא מטעם מפלגת 'יש עתיד' כי "אם עד לפני כמה שנים ההנחה הרווחת בציבור הדתי הייתה ש'אצלנו זה לא קורה', היום ברור שתופעת ההטרדות המיניות קיימת גם במגזר הדתי כפי שקיימת בכל ציבור אחר. ישנו קושי משמעותי ללכת כיום למשטרה גם בציבור הכללי, ועל אחת כמה וכמה בציבור הדתי והחרדי, אלא שבשונה מבעבר יש היום לאן לפנות".

"אם זה דרך רכזות השירות הלאומי-אזרחי (שעוברות כעת הכשרה מקצועית למניעה וטיפול בהטרדות מיניות), אם דרך 'פורום תקנה' וגופים כדוגמתו שהחוק נגד הטרדה מינית מאפשר פעילותם, אשר מהווים חלופות מעשיות ולעיתים בלעדיות עבור אותן נפגעות ונפגעים מיוסרים שהקושי מלווה אותן עוד שנים לאחר מכן" מדגישה לביא.

"התיקון מתחיל במודעות, וחשוב מאד להעלות את התופעה, לעודד את הנפגעות והנפגעים לשתף ולחלוק תחושות הקשורות לפגיעות מיניות, לא להסתיר ולא לשתוק. ברוך ה׳ הזמנים השתנו, ואני משוכנעת שעצם הדיון הציבורי בנושא יכול לסייע גם להקלה על סבלן של הנפגעות שיודעות שאינן לבד, וגם להרתעתם של תוקפים ומטרידים בעתיד. 'והיה מחנך קדוש'".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה בעקבות פרסום הסקר כי "המאבק בהטרדות מיניות חוצה מגזרים והוא מאבק חשוב של החברה הישראלית. קיימים מרכזי סיוע ייחודיים לציבור הדתי, שעוזרים לנשים דתיות במצוקה ויש לסייע לדברים להגיע לרשויות החקירה המוסמכות".

מארגון קולך נמסר כי "הניסיון לצייר מקומות תעסוקה שבהם מועסקים יותר דתיים כמוגנים מפני הטרדה מינית אינה נכונה, ומחקרים בעבר הראו כי לצערנו אף מקום אינו חף מהתופעה. יש עוד הרבה מה לעשות על מנת להבטיח סביבת עבודה בטוחה ולאפשר לנפגעות להתלונן ולקבל מענה ראוי".

על פי הסקר, שנעשה מטעם מכון "מסקר", ופורסם היום ב'כיפה', 53% מהנשים מגזר הדתי לאומי חוו הטרדה מינית מילולית ו-41% מנשות המגזר חוו על גופן הטרדה מינית פיזית. 30% מהנשאלות היו עדות להטרדה מינית מילולית שהופנתה למישהי אחרת במקום עבודתן ו-5% היו עדות להטרדה פיזית באותן נסיבות.

ממצא נוסף שעלה מהסקר הוא שבמקומות עבודה בהם יש רוב של עובדים דתיים, ישנם פחות דיווחים על הטרדות מיניות. במקום עבודה בו רוב מוחלט של העובדים אינם דתיים, העידו 38% מהנשאלות בסקר כי היו עדות להטרדה מינית מילולית כלפי אחת העובדות. לעומת זאת במקומות עבודה שבהם לפחות מחצית מהעובדים דתיים העידו 23%-24% מהנשים כי היו עדות להטרדה מינית מילולית.

במקום עבודה בו רוב העובדים אינם דתיים, 33% מהנשים העידו כי חוו בעצמן הטרדה מינית מילולית לעומת 23% במקום עבודה בו הרכב העובדים הוא חצי דתי וחצי חילוני. בקרב נשים העובדות במקומות עבודה שמורכבים רובם או כולם מעובדים דתיים, רק 10% מהנשים העידו שחוו הטרדה מינית מילולית.