עימות בכנס הלהט"ב של איגוד רבני קהילות

בפתח הכנס שדן בנושא הלהט"ב, התעמתו הרב עמיחי אליהו ונציגי 'חברותא' שלא הורשו להיכנס. "הכנס יועד לרבנים. הם ידעו שהם לא יכולים להכנס ובאו בכל זאת". יו"ר 'חברותא': "באנו רק לשמוע. כנס חשוב"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/04/17 15:00 כב בניסן התשעז

עימות בכנס הלהט"ב של איגוד רבני קהילות
יחצ, צילום: יחצ

לאחר שבארגון בית הלל הוציאו נייר עמדה על הצורך בהכלת הלהט"בים הדתיים בקהילות השונות, גם באיגוד רבני קהילות החליטו להרים את הכפפה ולדון בנושא הבוער ומעורר המחלוקת. כנס 'קדושים תהיו' שנערך היום (ג') בירושלים, נגע בסוגיית הלהט"ב ולראשונה מהזווית היותר שמרנית בציונות הדתית.

בתחילת הכנס, שלפי המארגנים יועד לרבני קהילות ערים ויישובים, נוצר עימות בין נציגי איגוד רבני קהילות לאנשי ארגון 'חברותא'. חברי הארגון המשמש כקהילה להומואים דתיים, ניסו לקחת חלק בכנס אך נחסמו ע"י המארגנים בטענה שהוא מיועד לרבנים בלבד.

באגוד רבני קהילות אומרים כי הפעילים אמנם קנו מראש כרטיסים, אך ניסו להזדהות כרבנים. מנכ"ל האיגוד הרב עמיחי אליהו, שיזם את הכנס אמר: "הם ידעו שהם לא יכולים להכנס ובאו בכל זאת. בהמשך ניסינו לפתוח עמם בדיאלוג ותוך כדי הם ניסו להקליט אותנו".

בהמשך הוא הוסיף: "אנחנו באים לומר את דבר התורה בגאון ולפתוח את הפה לרבנים שהתרגלו לפחד בגלל השתקות והטייה מכוונת. לא עוד. אנחנו מאמינים שמי שרוצה תמיכה וסיוע מרב הקהילה זכאי לקבל אותו והרבנים שלנו חייבים להכיר את האפשרויות. הגיעו לכאן 200 רבנים עם אמירה ברורה ואנחנו שמחים על כך".

יו"ר 'חברותא' דניאל יונס הגיב לטענות ואמר ל'כיפה' כי הם בסה"כ באו לשמוע, "קנינו כרטיסים באמצעות האינטרנט ובאנו רק לשמוע. בשום שלב לא חשבנו להפגין, לפוצץ או בכלל להתערב בדיונים. יותר מזה אנחנו הפצנו בארגונים נוספים של הקהילה הגאה בקשה להימנע משליחת פעילים לכנס כדי שלא יתפתחו עימותים מיותרים, כי בעינינו כנס כזה הוא מבורך וחשוב".

על הטענה כי הכנס כוון לרבנים בלבד הוא אמר כי "ניתן לראות בתמונות שלא בטוח שכל הנוכחים הם רבנים, מה גם שבכניסה אף אחד לא נדרש להציג איזה אישור או תעודה שהוא רב". יונס גם סיפר כי הרב עמיחי אליהו אכן יצא אליהם ו-"הסביר לנו מדוע לא נותנים לנו להיכנס. למרות שהראנו לו את ההתכתבויות הפנימיות שלנו עם ארגונים אחרים בהם קראו שלא להגיע לכנס, הוא אמר שהוא לא מכיר אותנו לכן קשה לו לסמוך עלינו". עם זאת הוא ציין שהנושא נסגר ברוח טובה, "בסופו של דבר החלפנו טלפונים ואני מקווה שבהמשך ניפגש ונוכל להתקדם משם".

בנוגע לכנס עצמו אמר יונס כי הוא לא מצפה לדברים ומסקנות ברוח ארגון 'בית הלל', "ניתן לראות זאת מההצהרות ומשמות הדוברים. בכנס גם ידברו על האפשרות 'לצאת מזה' ועל כך שניתן לחיות חיים נורמטיביים עם אשה, דברים שאנחנו כמובן לא מסכימים איתם לחלוטין". בהמשך הוא הוסיף כי למרות זאת, "עצם העובדה שמקיימים שיח כזה בפומבי, שיח בכותרת הכנס נכתב המונח להט"ב, מה שלא קרה בעבר, אנחנו בהחלט רואים בכך עדות להתקדמות ואנחנו מקווים שהדיאלוג הקצר שהחל עם הרב עמיחי אליהו מחוץ לכנס יתפתח בהמשך ואולי בכנס הבא אנחנו נהיה גם חלק מהשיח והדיון עצמו".

(צילום: יחצ)

ד"ר אליהו אקרמן, פסיכולוג חינוכי ויו"ר מרכז 'בקדושה' להעצמת חיי המשפחה, אמר בכנס כי הוא מתנגד ל-"מושג טיפולי המרה, אך מותר לנו לסייע לאנשים שפונים אלינו, למרות שמנסים לצייר את זה כלא חוקי". לדבריו, "יש חבר'ה שסובלים מאד, לא חיי יום ולא חיי לילה. הם יושבים בישיבה או בתנועות נוער, הם נראים מצוין, אבל הם לבד עם עצמם, וחווים סיוט אחד גדול, סוג של פיצול אישיות".

ד"ר אקרמן הוסיף כי יש צורך באנשים מקצועיים שיתמודדו עם הנושא, "הטיפול דורש מיומנות, מקצועיות, אהבה והרבה עבודה. זה פיקוח נפשות. אנשים נפתחים לפני רב הקהילה ותגובה נכונה יכולה להרים אותו ולקדם אותו. לעומת זאת, תגובה לא נכונה והוא נופל.תפקיד רב הקהילה והקהילה עצמה, הוא לתת הרבה אהבה, עידוד, תקוה ואמון ביכולת לשנות ולהתקדם".

הרב ארהל'ה הראל אמר כי "ספרות המחקר ממומנת ומתוזמנת. צריך לדעת שיש הרבה סוגים של משיכות, ולא כל מי שחש משיכה כלשהיא לבן מינו נחשב מקהילת הלהט"ב, למרות שמחקרים אוהבים להכניס אותם בפנים כדי להוציא נתונים משמעותיים".

הרב הראל תקף את ארגוני הלהט"ב הדתיים ואמר כי "לא ברור איך אדם דתי שנמשך לגברים ולנשים יכול לדרוש לגיטימציה תורנית למעשיו? ארגוני הלהט"ב הדתיים מקיימים קמפיין גם עבורם, למרות שהם יכולים לחיות עם נשים ללא כל בעיה. פעמים רבות נערים בוחרים לעצב את הנטייה שלהם מחוסר הבנה או מגורמים נוספים, עד שבסוף אין להם בחירה. "יש ארגונים דתיים שעושים טרור. הם משכנעים שזה מותר וזה בסדר ולגיטימי. הרבנים חייבים להכיר את זה ולדעת להגיב. מנגד, יש ארגונים חיוביים כמו ארגון 'כמוך' שמחוייב להלכה וחשוב שהרבנים יכירו אותו וישתפו איתו פעולה".

לדבריו, "אין בתורה זוגיות ללא מיניות, ולכן אין כל לגיטימציה לזוגיות בין גברים לפי התורה. התורה מתנגדת לא רק למשכב זכר אלא גם לזוגיות בין גברים. יש שלילה מוחלטת בדבר הזה, ואין שום רב שמתיר את זה".

בהמשך הוא ציין את הטיפול השגוי שלדעתו עושים חלק מהרבנים, "רבנים מפנים לפסיכולוג לא דתי ועושים טעויות קריטית, הפסיכולוגים החילוניים רואים בזה משהו טוב, וקבני"ם בצבא משכנעים בחורים שהם הומאים. הם לא מבינים את השפה הדתית. הם לא מבינים מה עובר אדם דתי עם ההתמודדות. אסור להשתמש במילה 'סוטים', כלי התקשורת והקהל מכבדים אם משתמשים במינוחים מכבדים. אנחנו צריכים להוציא מהלקסיקון מילים מביישות, ואנחנו צריכים לדבר בלשון התורה".

בסיום דבריו הדגיש הרב הראל כי "התורה מתנגדת לכל פעילות מינית, אבל יש גם מצווה בתורה לעזור. אנחנו רוצים להקים קבוצות תמיכה לנערים דתיים אבל אין מימון, משרד החינוך לא רוצה לשמוע מזה. הרבנים עצמם צריכים להיות אוזן קשבת ולפעמים להלין בביתם נערים שנזרקו מביתם בגלל נטייתם המינית".