עובדי מקור ראשון נגד בנט: שיקולים פסולים עלולים לחרוץ את גורל העיתון

ביום חמישי הקרוב ייסגר מקור ראשון אם הממונה על ההגבלים העסקיים לא יאשר את המכירה לישראל היום. העובדים מפנים אצבע מאשימה כלפי בנט. אורי אליצור: "אם לא תתקבל החלטה העיתון ימות ויהפוך פגר"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/04/14 15:55 כז בניסן התשעד

עובדי מקור ראשון נגד בנט: שיקולים פסולים עלולים לחרוץ את גורל העיתון
מקור ראשון, צילום: מקור ראשון

ישיבת חירום של עובדי מקור ראשון ואתר NRG התקיימה היום (א') במשרדי המערכת בירושלים. הכינוס התקיים בעקבות הודעתו של הנאמן, רו"ח חן ברדיצ'ב, לפיה אם הממונה על ההגבלים לא יאשר את עסקת מכירת העיתון ואתר האינטרנט עד סוף השבוע הקרוב לקבוצת ישראל היום, הוא יאלץ לסגור את כלי התקשורת ולפטר את כל העובדים.

בתום הפגישה סיכמו העובדים כי עליהם להחריף את צעדי המחאה נגד הממונה על ההגבלים העסקיים בדרישה לאשר לאלתר את עסקת הרכישה של כלי התקשורת.

מחר(ב') , במהלך יום השואה, תוקפא פעילות המחאה של עובדי העיתון ותחודש למחרת ביום שלישי בבוקר. בשלב הראשון מתוכננת הפגנה של העובדים מול משרדי הממונה על ההגבלים העסקיים בדרישה לאשר את העסקה.

הכתב המדיני של מקור ראשון, אריאל כהנא: "הגענו למצב קריטי, להיות או לחדול. אנחנו על שעון עצר עד יום חמישי בערב, כשהסיפור כולו נמצא בידי הממונה על ההגבלים העסקיים. כרגע, לנוכח הודעת נאמן בית המשפט, פסילת הרכישה על-ידי קבוצת אדלסון היא למעשה סגירה. לא ייתכן שבשם החופש העסקי יסגרו עיתון".
העורך הראשי של מקור ראשון, אורי אליצור, אמר: "אנחנו בתקופה רצינית ועצובה. אם לא תתקבל החלטה עד חמישי, העיתון ימות ויהפוך פגר. עיתון שלא יוצא הוא פגר, ואני לא בטוח שהממונה על ההגבלים מבין את זה. כולנו צריכים להישמע לטובת הדמוקרטיה הישראלית וחופש הביטוי, לסתום לנו את הפה בטענה של הגבלה עסקית - זה רעיון מופרך", האשים את שר הכלכלה נפתלי בנט שהביע את מורת רוחו מכך שהעיתון יימכר לישראל היום.

בימים האחרונים, מאשימים עובדים בעיתון את בנט בכך שהוא משהה בכוונה את החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, שאמור לקבל החלטה האם ניתן למכור את מקור ראשון לישראל היום בשל נתח השוק של האחרונים.

ביום שישי פורסם בעמוד הראשי של העיתון "מקור ראשון" מאמר מטעם העורכים בו הם קוראים לממונה ההגבלים לאשר את עסקת קניית העיתון ואתר NRG. במאמר נכתב: "לעיתון שאתם מחזיקים ביד נשקפת סכנת סגירה מיידית, ולא בגלל חוסר ביקוש צרכני. אולי בגלל עודף ביקוש. ככל שנמשכת הסחבת בעניין עתידו נעשה קשה יותר ויותר להתעלם מן החשש ששיקולים פסולים עלולים לחרוץ את גורלו".

"לצערנו טיפול הממונה אורך זמן רב, והוא אינו מכריע לכאן ולכאן. לפי דרישתו סיפקו לו כל הגורמים הנוגעים בדבר תשובות מקיפות לשאלות שהציג, ואף על פי כן ההחלטה מתמהמהת כבר שבועות, וצינור החמצן הזמני של העיתון הולך ומתקצר".

"אמש הודיע הנאמן ברדיצ‘ב לבית המשפט כי הוא נערך לסגור את העיתון ולפטר את כל עובדיו. פירוש הדבר הוא שהדפסת ‘מקור ראשון‘ תושעה, ושעל עתידו ירחף סימן שאלה גדול. אסור להשלים עם כך שעיתון חיוני מאוד בישראל יחדל מלהופיע בגלל ביורוקרטיה במקרה הטוב, ובגלל פוליטיקה במקרה הרע".

לסיום נכתב במאמר: "אנחנו אומרים לממונה, ברגע האחרון ממש: אזור אומץ ואשר את העסקה לאלתר. אל תסגור עיתון בישראל".

תגובת הממונה על ההגבלים העסקיים:

״הרשות משקיעה משאבים גדולים על מנת להאיץ את הבדיקה האם המהלך המוצע עלול לפגוע בתחרות ובציבור. אורכה הממוצע של בדיקה כזו היא כחודש וחצי. ביום חמישי האחרון הודיעו נציגי הממונה לנאמן כי הממונה נכון לאשר מיידית רכישת nrg על ידי ישראל היום, מהלך שהיה יכול להזרים כסף לטובת העובדים. לצורך האישור הנאמן צריך להפריד בין ההצעות של רכישת האתר ורכישת מקור ראשון, דבר שטרם נעשה. בית המשפט קבע מועד לדיון ליום ה׳ הקרוב, והממונה יעשה מאמץ כביר על מנת לסיים את הבדיקה עד מועד זה״.

״הבדיקה של הרשות את המיזוג, ככל בדיקות הרשות, היא בדיקה מקצועית. בשום שלב במהלך הבדיקה לא הייתה שום פניה מגורם פוליטי כלשהו בניסיון לשכנע את הממונה לגבי החלטתו".