סערת השבת בצה"ל - לדיון בועדת החינוך

יו"ר הועדה, ח"כ זבולון אורלב: "כדי לשמור על צה"ל כמאחד את כל חלקי העם, לא ייתכן שיחייבו חיילים במדים לחלל שבת שלא למטרות מבצעיות"

חדשות כיפה אורי פולק 30/05/10 00:00 יז בסיון התשע

סערת השבת בצה"ל - לדיון בועדת החינוך

סערת חילול השבת בצה"ל ממשיכה להכות גלים במערכת הפוליטית: בהמשך לדיווח כי פקודת מטכ"ל חדשה תתיר לחיילים בשירות סדיר את הפעלת גלי צה"ל בשבת, שוקל יו"ר ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, ח"כ זבולון אורלב, לקיים דיון מיוחד בנושא במסגרת הוועדה.

"כדי לשמור על צה"ל כמאחד את כל חלקי העם, לא ייתכן שיחייבו חיילים במדים לחלל שבת שלא למטרות מבצעיות. חיילי צה"ל החילוניים אינם גויים של שבת. במסגרת אחריות ועדת החינוך והתרבות על השידור הציבורי ", אומר ח"כ אורלב בשיחה עם כיפה.

"אני מצפה מהרמטכ"ל למצוא פתרונות אחרים ובלבד שיישמר העיקרון לפיו חיילי צה"ל מקיימים את מצוות שמירת ביטחון ישראל גם אם הדבר כרוך בחילול שבת, אך אינם מחללים את השבת לצרכים לא מבצעיים", הוסיף אורלב.


מצפה מהרמטכ"ל למצוא פתרונות אחרים (צילום: אלנתן גוטווירט)


ביום חמישי האחרון התראיין הרב אבי רונצקי, הרב הצבאי היוצא, לתחנת הרדיו "רשת ב" והתייחס לפקודת מטכ"ל החדשה. הרב רונצקי הדגיש כי לא הסכים לחתום על הפקודה המדוברת: "היה דיון שהשתתפנו בו, וכמובן הבענו את דעתנו באופן הנחרץ לשינוי הפקודה הקיימת. ממש לא הסכמתי לחתום".

לדבריו, חרף מאמצי הרבנות הצבאית הראשית - לא הייתה כל ברירה כדי למנוע את הנעשה. "מה שעושים אחר כך הצבא, משרד הביטחון וגורמים נוספים המקבלים החלטות אחרות - זה לא בידינו. אנחנו כרבנות צבאית ודאי התנגדנו לשינוי הפקודות הרגילות - שמה שמותר לעשות בשבת זה רק דברים שקשורים לפיקוח-נפש", אמר.

כזכור, ועדה מיוחדת בצה"ל גיבשה באחרונה פקודת מטכ"ל יסודית שתתיר לחיילים בשירות סדיר את הפעלת גלי צה"ל בשבת. טיוטה סופית של הפקודה כבר הועברה לחתימתם של בכירים בצה"ל ובראשם הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי. הפקודה החדשה מסדירה לראשונה את ההתנהלות שאיננה מבצעית המתבצעת כיום בצה"ל, וצפויה להכשיר את חילול השבת בצה"ל לכתחילה. מדובר בפגיעה אנושה בצביון השבת, כפי שהוא בא לידי ביטוי למן הקמת צה"ל ועד היום.