סיכום שבת חיי שרה: אלפים התארחו בחברון

בישוב היהודי בחברון מספרים על 25,000 איש ואישה שהתארחו השבת, שבת חיי שרה, בחברון ובקרית ארבע. אורית סטרוק אירחה את הרב שמואל אליהו, את הרב אלי בן דהן ואת ציפי חוטובלי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/11/14 16:49 כג בחשון התשעה

סיכום שבת חיי שרה: אלפים התארחו בחברון
דוברות חברון, צילום: דוברות חברון

לא פחות מ-25 אלף משתתפים הגיעו בשבת האחרונה, פרשת חיי שרה, לעיר חברון ולקרית ארבע והתארחו באכסניות, בבתי הספר ובבתי תושבים, כך אומרים מארגני השבת ביישוב היהודי בחברון. המארגנים מציינים בסיפוק כי מדובר בפעם ה-20 בה מתקיימת השבת בחברון ואין ספק כי השבת הגיע לסיומה בהצלחה רבה. "הצירוף של המוני האנשים והרוחניות הקיימת בעיר האבות יצר תחושה מיוחדת והנאה גדולה בקרב המשתתפים. כמו-כן, זו היתה הזדמנות של הציבור לפגוש בצורה בלתי אמצעית את נבחריו שהגיעו לעיר - חברי הכנסת זאב אלקין, גילה גמליאל, הרב אלי בן דהן ונוספים, וגם את חברת הכנסת אורית סטרוק, תושבת חברון". חברי הכנסת ואישי הציבור הרבים התארחו בחברון, כשבין היתר אצל תושבת חברון אורית סטרוק התארחו רב העיר צפת הרב שמואל אליהו, סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן וסגנית שר התחבורה ציפי חוטובלי.

(צילום: דוברות חברון)

בשבת התקיימו סיורים רבים, וביניהם סיורים מאובטחים בקסבה, הסגורה ליהודים מלבד באירועים מיוחדים. מערת המכפלה היתה פתוחה כולה להמונים, ונערכו שיעורים והרצאות מפי דוברים שונים. בערב שבת נערך עונג שבת מרכזי ברחבת מערת המכפלה בהשתתפות נציגי ארבעת ערי הקודש - הרב שמואל אליהו מצפת, הרב שאול דמרי מטבריה, איש ירושלים הוותיק הרב ישראל גליס, הרב יאיר קרטמן מישיבת בית אורות בהר הזיתים בירושלים, ונציגי חברון - הרב הלל הורוביץ ונעם ארנון. ארנון הזכיר בדבריו את הרב שלמה גורן, שהשבוע ביום שני מציינים 20 שנה לפטירתו, וסיפר על תרומתו הרבה לחברון במלחמת ששת הימים ולאחריה.

בצל האירועים, נרשם מעצר של צעיר בחשד כי יידה אבנים לעבר תושבי חברון ערביים בקסבה. על פי הטענה, הצעיר היהודי יידה את האבנים לאחר שראה צעירים ערביים משוחחים עם בנות יהודיות. הצעיר נלקח למשטרת חברון. כמו כן התרחשו עוד מספר עימותים בין יהודים לערביים בעיר אך בסך הכל האווירה הייתה רגועה.

לקראת השבת שלח ראש הממשלה בנימין נתניהו את ברכתו לישוב היהודי ולאורחים שהיו עתידים להגיע: "דור הבנים הגיע והתחבר מחדש אל עיר האות לאחר מלחמת ששת הימים. הישוב היהודי בחברון החזיר עטרה ליושנה... אני מאחל לכם ש'שבת חברון', בהשתתפות אלפים רבים, תחזק את מורשת חברון ותעמיק את יסודות קיומנו בארץ - בהווה ובעתיד". אישים נוספים שלחו את ברכתם, וביניהם נשיא המדינה רובי ריבלין.

בישוב היהודי בחברון הודו לכל עשרות אלפי המשתתפים שבחרו להגיע לשבת על-אף המצב הביטחוני, ואמרו כי ההגעה דווקא בתקופות אלו מעוררת הערכה והוקרה. מנכ"ל הישוב אורי קרזן סיכם ואמר כי "השבת שיקפה את החוזק הקיים בעם, שהגיע בהמוניו לעיר האבות והאמהות, ורבים ישנו באוהלים ברחבת המערה ולא פעלו משיקולי נוחות. השבת, שהכילה אנשים מכל גווני הקשת, הוכיחה כי אנו עם מאוחד ומלוכד ואנו חזקים ומחזיקים בארצנו ללא פחד".

מלאכי לוינגר - ראש מועצת קרית ארבע חברון הוסיף כי "בפרשה זו מצוין הקניין הראשון בארץ ישראל ע"י קניית שדה מערת המכפלה מעפרון החיתי. קניין זה הוא היסוד לאמת הפשוטה על זכותנו ההיסטורית לקנות בית בכל מקום ובכל עיר ברחבי ארץ ישראל כולה מכוח ההבטחה האלוקית, אני מברך את קהל האורחים הרב שהגיעו בברכת האבות ושיזכו הם ואנו יחד איתם לקבל עוצמה וגבורה מרוח האבות והאימהות אשר חיו כאן בקרית ארבע חברון ונטמנו במערת המכפלה ואני מודה לכלל התושבים, הגופים והארגונים אשר פתחו את ביתם להצלחת שבת זו".