סטודנטיות יצרו "תפילין" פמיניסטיות לנשים

לקראת יום האישה הבינלאומי החליטו במחלקה לאמנות רב תחומית בשנקר ליצור 'תפילין' חדשניות לנשים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 08/03/15 14:02 יז באדר התשעה

סטודנטיות יצרו "תפילין" פמיניסטיות לנשים
תות שגיא, צילום: תות שגיא

במחלקה לאמנות רב תחומית בשנקר החליטו לקראת יום האשה הבינלאומי שחל היום (א') לנסות "לחדש" משהו מהמסורת ולתת לו כיוון אמנותי עכשווי, התוצאה הייתה שילוב שרבים יגדירו אותו כמגוחך אותו הם כינו - 'תפילין לנשים' .

"בפועל לקחנו כלים והתחלנו לברור אותם- הגענו לתפילין וראינו שהכול נעשה היום באופן ידני לכן החלטנו לנסות לשלב בעבודה הידנית גם חלק בטכנולוגיות עדכניות שאפשר להנדס במחשב. בחירה לפנות דווקא לנשים הייתה אמירה פמיניסטית וגם אמירה קונקרטית שיש נשים בעולם שמשתמשות בתפילין וזה פונה אליהם" סיפרה תות שגיא, אחת הסטודנטיות בסדנא.

היא הוסיפה, כי הם החליטו ליצור רק תפילין שמכוון כנגד הלב, "עניין אותנו יותר לכוון אל הלב שלדעתנו זה יותר מתאים לנשים, כאשר כלי פולחני לנשים אמור להתאים לעולם ולעומק הנשי".

שגיא הבהירה, כי לא הייתה כוונה להתריס או לפגוע במשהו, "עשינו את זה מתוך מקום אוהב ומסור למסורת היהודית ולא מתוך מקום הורס או התרסה, אלא ניסיון לחדש וליצור שיח יהודי עדכני פמיניסטי שמכבד את המסורת והולך בשילוב ובחיבור לא מתוך רצון לנתק". עם זאת היא סיפרה כי לפחות סטודנט אחד כעס ולא קיבל את הרעיון "האמנותי".

ניכר כי יוצרות 'התפילין' אינן בקיאות במיוחד במקורות התפילין והיותן 'הלכה למשה מסיני' והרעיונות העומדים מאחורי בתי התפילין המסורתיים והן החליטו כי התפילין אינן צריכות להיות שחורות או מרובעות. כמו כן, הן ויתרו על פרשיות התפילין הנהוגות ובחרו במקומן להטביע על דסקיות מתכת שמות נשים מפורסמות במסורת כמרים ודבורה ולהכניס אותן לתוך הבתים.

"כשחשבנו לשים את שמות הפרשה למשל בפרשת "בנות צלפחד" שם הפרשה הוא "פנחס" והרגשנו שלא נכון לנו לרשום את השם הזה אלא את השם הנשי", טענה שגיא. היוצרות התגאו שאת "הפרשיות" כלשונן, הן הכינו בעבודת יד. מסתבר שיוצרי ה'תפילין' שכחו שמטרת התפילין להניחן בשעת התפילה לבורא עולם ולא כאביזר הנצחה לאשה חשובה ככל שתהיה.