נתניהו: "הלקחים שהופקו אינם נמצאים בדו"ח". שקד: "בנט גילה מנהיגות"

במערכת הפוליטית ומחוצה לה מגיבים למסקנות מבקר המדינה על מבצע צוק איתן. ראש הממשלה: "איום המנהרות הוצג לקבינט בכל חומרתו". ח"כ יחימוביץ': "בנט אובססיבי בקיבוע תמונת ניצחון אישית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/02/17 17:00 ב באדר התשעז

נתניהו: "הלקחים שהופקו אינם נמצאים בדו"ח". שקד: "בנט גילה מנהיגות"
Marc Israel Sellem/פלאש 90, צילום: Marc Israel Sellem/פלאש 90

במערכת הפוליטית מגיבים למסקנות דו"ח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן. המשפחות השכולות זועמות על כך שלא היתה התייחסות לאופן ניהול הבצע.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, התנער ממסקנות הדו"ח שהעביר עליו לא מעט ביקורת ואמר כי "איום המנהרות הוצג לקבינט בכל חומרתו". בנוסף לכך הוא ציין ש-"הלקחים המשמעותיים והאמתיים מצוק איתן כבר מיושמים בפועל - ביסודיות, באחריות ובשקט. לקחים אלו אינם מופיעים בדו״ח המבקר".

שרת המשפטים איילת שקד, בחרה לכצפוי לשים דגש על חלקו החיובי יחסית, של יו"ר מפלגתה במסקנות מבקר המדינה. לדבריה, "דו״ח המבקר קובע שבנט גילה מנהיגות בטחונית, הציג בפני הקבינט בפרוטרוט את איום המנהרות , דרש לטפל בהם ובכך למנוע טרור אסטרטגי נגד ישראל".

במפלגת האיחוד הלאומי בחרו גם הם להחמיא לשר בנט ואמרו: "ברגע קשה וכואב, אנו מחזקים את המשפחות השכולות שאיבדו את בנם במלחמה למען המולדת. ביקורת מועילה כשהיא מדויקת ומידתית, וצופה פני עתיד. אנו מחזקים את יו"ר הבית היהודי,השר נפתלי בנט שלא בחר במובן מאליו, פעל מתוך אחריות, וגילה מנהיגות יוצאת דופן. דו"ח המבקר מצביע על פער קיים במערכת היחסים בפועל בין הקבינט לצה"ל".

המשפחות השכולות תקפו את העובדה שהדו"ח לא עסק באופן ניהול המבצע ע"י הדרג הצבאי והמדיני. מי שזעמו במיוחד הם בני משפחת שאול שהלינו על אי ההתייחסות לכשלי חטיפת גופות החיילים של בנם ושל הדר גולדין, וכן לגבי הליך קביעת המוות שבעיניהם היה שנוי במחלוקת.

בשמאל "חגגו" את פרסום הדו"ח. יו"ר המחנה הציוני ח"כ יצחק הרצוג אמר כי "הדוח חושף כיצד רה"מ והקבינט כשלו בהבנת האיומים, בקביעת האסטרטגיה, בהבנת המציאות ובהכנה נאותה של החיילים והאזרחים". ח"כ שלי יחימוביץ' הציעה "לבנט לחדול מהעיסוק האובססיבי של קיבוע תמונת ניצחון אישית מדומה".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני אמרה כי: "ההתנהלות של השרים בהווה ובעבר סביב דו"ח מבקר המדינה, צריכה להעציב כל אזרח במדינה. לא הפקת הלקחים מעניינת אותם, אלא גזירת קופונים פוליטיים או מניעתם מאחרים. מי שמנצח על קרקס הציניות והאופורטוניזם הוא הדייר מבית הקלפים ברחוב בלפור, שבוחר שוב ושוב בהתקפה ובשיסוי בכדי להסיט את האש ממחדליו שלו. אחרי שהאשים את התקשורת, השמאל, חוקרי המשטרה ובג״ץ הקורבן התורן הוא מבקר המדינה שפירא".

בצה"ל הגיבו לטענות, כאילו הצבא לא נערך כראוי לאיום המנהרות: "צה"ל הבהיר את המשמעויות המבצעיות, ובדיוני הקבינט הגדיר את איום המנהרות כאחד מחמשת האיומים המרכזיים".