נשיא ארה"ב ברק אובמה: פרס היה מהמעטים ששינו את ההיסטוריה האנושית

נשיא ארה"ב מסר שיגיע להלווייתו של נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, שנפטר הלילה והוא בן 93. שר החינוך, בנט, הורה למוסדות החינוך לפתוח את הימים הבאים בציון דרכו של פרס. "פרס הוא מערך חינוך שלם של איש אחד"

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/09/16 07:36 כה באלול התשעו

נשיא ארה"ב ברק אובמה: פרס היה מהמעטים ששינו את ההיסטוריה האנושית
Kobi Gideon / GPO/FLASH90, צילום: Kobi Gideon / GPO/FLASH90

הלילה נפטר שמעון פרס בגיל 93. לאחר עשרות שנים של פעילות ציבורית, אישים רבים בארץ ובעולם ממשיכים להספיד את ראש הממשלה ונשיא המדינה לשעבר. ממשלת ישראל תתכנס בשעה 10:00 לישיבת אבל מיוחדת. לאחר מכן תתכנס ועדת השרים לסמלים וטקסים. סדרי הלוויה ייקבעו יחד עם המשפחה.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שיגיע להלוויתו של פרס אמר כי "יש מעט אנשים שחלקנו עמם את העולם הזה וששינו את מסלולה של ההיסטוריה האנושית. לא רק דרך תפקידם באירועים אנושיים, אלא גם מאחר שהם הרחיבו את הדמיון המוסרי שלנו וחייבו אותנו לצפות ליותר מעצמנו. חברי שמעון היה אחד מאותם אנשים. אורו כבה, אך התקווה שהעניק לנו תבער לנצח".

ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר התייחס גם לנשיא לשעבר: "אין מלים היכולות לתאר את הצער שאני חש. מדובר באדם שהיה ענק פוליטי, אחד המדינאים הגדולים בזמננו ובכל הזמנים, ומישהו שאהבתי עמוקות. הוא היה עבורי השראה, מורה דרך, וחבר. האינטלקט שלו, יכולת ההבעה הרהוטה לאין שיעור, והכרתו את העולם וכיצד הוא משתנה היו יוצאי דופן".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הנשיא לשעבר פרס היה "מעל הכל, איש של שלום. תנחומיי הכנים ליקירו ולעם בישראל". נשיא מקסיקו פנה אנריקה נייטו כתב בחשבונו כי "אני מביע תנחומים על מותו של זוכה פרס נובל לשלום שמעון פרס"

בנו של פרס, חמי, מסר אמר בשם המשפחה כי "ברוב 70 שנות שליחותו הציבורית, פעל למען המדינה בנאמנות ובמסירות, כראש ממשלתה, כשר הביטחון ובשורה ארוכה של תפקידים נוספים. אבא נהג לומר: 'גדולתו של אדם כגודל העניין אותו הוא משרת'. לא היה לו עניין אחר אלא לשרת את עם ישראל בו האמין ואותו אהב עד נשמת אפו האחרונה", הוסיף. "בחייו, אבא ציווה לנו את המחר. שנבנה את עתיד ישראל בתעוזה ובחכמה. שנסלול נתיבים של שלום. הייתה לנו זכות גדולה להיות בני משפחתו, אבל אנחנו חשים שהאובדן הוא של עם ישראל כולו".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד: "שמעון פרס ישנו. גם במותו הוא כאן אתנו. הוא כאן מפני שאנחנו מוקפים בתוצאות מעשיו. מערכת הבטחון, הכור בדימונה, הדמוקרטיה הישראלית, מעמדנו הבינלאומי, כל המרכיבים היסודיים שמהם נוצקה מדינת ישראל. על כל אחד מאלה הוא טבע את החותם הייחודי שלו".