נס פך השמן בפוליטיקה

בכל פעם שנראה שהקריירה הפוליטית של ציפי לבני עומדת להסתיים, היא מצליחה למתג את עצמה מחדש, משל היתה שמעון פרס. איך היא עושה את זה? חנוכה כבר אמרנו?

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/12/16 16:20 כח בכסלו התשעז

נס פך השמן בפוליטיקה

דן מרידור, שאול מופז, ציפי לבני, רוני מילא ומתן וילנאי. מי יוצאת הדופן ומה משותף לשאר? ארבעת הגברים שבחבורה מילאו בשלב זה או אחר של הקריירה הפוליטית שלהם, את תפקיד המושיע או לפחות הפוליטיקאי עם העתיד הורוד והמבטיח. אך בזה אחר זה ירדו כולם מהבמה הציבורית המרכזית, איש איש לעיסוקיו השונים. מה כל כך יוצא דופן בלבני? הרי גם היא הוגדרה כאחת מנסיכות הפוליטיקה הישראלית וגם היא לא הצליחה לעשות צעד נוסף לעבר 'כס המלוכה'. מה שמיוחד הוא שבאורח פלא, המתאים כל כך לחג החנוכה, למרות המכות הפוליטיות שספגה והתמיכה הציבורית ההולכת ומתמעטת עם השנים, מצליחה לבני פעם אחר פעם להמציא את עצמה מחדש ולהצליח להישאר בתודעה הציבורית כדמות פוליטית שעוד יש לה מה למכור.

תיאור הנס

לאחר קריירה קצרה ב'מוסד', לימודי משפטים ועיסוק בעריכת דין, פנתה ציפי לבני לשדה הפוליטי. לבני היא בתו של איתן לבני, קצין המבצעים של האצ"ל ולימים חבר הכנסת מטעם הליכוד ושרה לבני שבעצמה לחמה באצ"ל. עם רזומה כזה, היא נסתה להתברג לרשימת הליכוד בבחירות המקדימות שנערכו לקראת בחירות 1996. לבסוף היא נבחרה למקום ה-54 והלא ריאלי, אולי בגלל הסלוגן שבחרה, "ציפי לבני - שם שהוא מוסד".

[embed]

]

לכנסת ה-14 ציפי לא נכנסה, אך כעבור שלוש שנים הצליחה לראשונה בחייה בגיל 41, לקבל מושב עור במליאה ונראה שכוכבה החל לדרוך. בשנת 2001 עם עלייתה של ממשלת שרון, היא מונתה לתפקיד השרה לפיתוח אזורי ולאחר מכן לתפקיד שרת החקלאות. בשנת 2003 מונתה לשרת הקליטה ועם התפטרותו של אפי איתם בעקבות תכנית ההתנתקות, קיבלה גם את משרד הבינוי והשיכון.

שנה לאחר מכן, המשיכה לבני בדהרה אל עבר משרד המשפטים, כשבשנת 2005 קיבלה את השדרוג, שלימים יתברר כפסגת הקריירה הפוליטית שלה, שרת החוץ (האשה השניה אי פעם) ובהמשך ממלאת מקום ראש הממשלה (האשה הראשונה בתפקיד). במאי 2007, אז כבר כחברת מפלגת קדימה, קבלה לבני גושפנקא בינלאומית להיותה מטאור פוליטי כשנבחרה על ידי ה'טיים מגזין' האמריקאי, לאחת ממאה האנשים המשפיעים ביותר בעולם, ואחת מעשרים המנהיגים והפוליטיקאים המשפיעים ביותר לשנה זו.

בשנת 2008 כבשה פסגה נוספת ולראשונה נבחרה לעמוד בראש מפלגה, כשגברה על שאול מופז ונבחרה להוביל את המפלגה כמועמדת מטעמה לראשות הממשלה. בבחירות 2009 זכתה קדימה במנדט אחד יותר מאשר הליכוד של נתניהו, אך בסופו של דבר לא הצליחה להקים ממשלה ונשלחה יחד עם חברי מפלגתה למדבר הפוליטי באופוזיציה ולמה שנראה כתחילת ההתדרדרות של קריירה פוליטית מבטיחה.

החיים באופוזיציה לא היו קלים ולקראת סוף הקדנציה בשנת 2012, חוותה לבני מפלה נוספת כשהודחה מראשות קדימה לאחר שהפסידה בבחירות המקדימות לשאול מופז. נסיכת הליכוד לשעבר החליטה להתפטר מהכנסת ולראשונה מזה 13 שנה לא כיהנה בתפקיד פוליטי.

[embed]

]

סוף פסוק? ממש לא. חצי שנה לאחר התפטרותה הקימה לבני מפלגה חדשה בשם 'התנועה', שזכתה בבחירות של שנת 2013 לשישה מנדטים. שוב אופוזיציה? ממש לא. חבירה לממשלת נתניהו זיכתה אותה בתפקיד שרת המשפטים וכממונה על המו"מ עם הפלסטינים.

ה'רומן' המחודש עם נתניהו לא החזיק מעמד זמן רב ובסוף 2014 פוטרה לבני מהממשלה, לקראת מערכת הבחירות שהתקרבה. סוף הקריירה הפוליטית? ממש לא. לבני הצליחה להמציא את עצמה מחדש במהירות וכשבוע לאחר שפוטרה מן הממשלה, הוא הודיע על חבירת 'התנועה' למפלגת העבודה לריצה משותפת תחת השם 'המחנה הציוני'. בכך השלימה לבני סיבוב של 180 מעלות מביתו החם של המחנה הלאומי הישר לזרועות השמאל, כשהיא ממוקמת במקום השני ברשימה לכנסת.

בבחירות 2015 עקף נתניהו את הרצוג ולבני בסיבוב והותיר עאת המטאור הפוליטי לשעבר באופוזיציה הידועה לשמצה. מאז מנסה "השם שהוא מוסד" להישאר כמה שרק אפשר בתודעה, תוך כדי תקווה שבעתיד יקרה ה-נס שיצליח להעפיל אפילו על נס המכבים וציפי לבני תצליח להיות ראשת הממשלה.

ציטוטים נבחרים של בעלת הנס

"די לסחטנות - הולכים לבחירות!"

"לא צריך להיות גאון במתמטיקה כדי להבין ש־28 מנדטים זה יותר מ־27."

"תהיה גבר, תתקפל."

מה אמרו עליה קנאים חסרי נסים?

"ציפיטפוט"

"פיצי לבני"