נחנכה "דרך עולי הרגל" מימי בית שני

בטקס חגיגי נפתחה הדרך ששימשה את עולי הרגל בימי בית המקדש השני והובילה ממעיין השילוח ועד בית המקדש. מדובר ברחוב באורך 600 מטרים שהתגלה בעקבות חפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 28/12/16 08:19 כח בכסלו התשעז

נחנכה "דרך עולי הרגל" מימי בית שני
מירי שמעונוביץ, לעמ, צילום: מירי שמעונוביץ, לעמ

אתמול נפתחה לראשונה "דרך עולי הרגל", הדרך ששימשה את עולי הרגל בימי בית שני. בטקס חגיגי שהתקיים בגן הלאומי עיר דוד, בנוכחות הרב הראשי של ירושלים, שלמה עמאר וראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, נחנכה הדרך. על פי רשות העתיקות מדובר ברחוב באורך שש מאות מטרים ששימש כמרכז למסחר, עסקים ומפגש לפני כאלפיים שנה, בימי בית המקדש השני. תעלת הניקוז ההרודיאנית שנחשפה ראשונה עזרה בגילוי הרחוב עצמו.

שרת התרבות והספורט, מירי רגב הסירה את הלוט מעל "דרך עולי הרגל" וחשפה את הרחוב ההיסטורי. "מיסטר פרזידנט ברק אובמה, אני עומדת כאן, היום, חנוכה תשע"ז, בדרך בה הלכו אבות אבותיי, לפני 2000 שנה. שום החלטה בשום פורום בין לאומי, לא חזקה כמו האבנים האיתנות של הרחוב הזה", אמרה השרה רגב באירוע. "אין עוד עם אחד בעולם שיש לו כזה קשר, וכזו זיקה לארצו".

"לפני חמישים שנים, הפכנו את התקוות למציאות: ירושלים, בירת ישראל, חזרה להיות מאוחדת - ולעולם לא נסכים שתחולק בשנית", הוסיפה השרה רגב.

(צילום: מירי שמעונוביץ, לעמ) השרה מירי רגב וראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, בכניסה לדרך הולכי הרגל.


החפירות לגילוי הדרך נעשו בשכונת סילוואן שבמזרח ירושלים, הדרך מובילה ממעיין השילוח עד למקום המקדש ואיפשרה לעולים לרגל לטבול ולעלות למקדש. ככלל רשות העתיקות נמנעת מביצוע חפירות ארכיאולוגיות מתחת להר הבית, כחלק מהסטטוס קוו. העבדות עוררו זעם רב בקרב האוכלוסיה הפלשתינית, בתנועה האיסלאמית טוענים כי החפירות מפירות את הסדר הסטטוס קוו.

(צילום: מירי שמעונוביץ, לעמ)


בטקס השתתפו גם שלושת הצנחנים שהתפרסמו בזכות תמונתו המכוננת של הצלם דוד רובינגר, רגעים ספורים לאחר שחרור הכותל המערבי ביומה השלישי של מלחמת ששת הימים. השלושה הצטלמו עם רגב ועם תמונתם מ-1967.

"אני מתרגש להיות כאן היום באירוע הזה של חשיפת דרך עולי הרגל סמוך לכותל ששחררנו לפני 50 שנה. שום דבר ושום החלטה באו"ם לא תיקח מאיתנו את הכותל המערבי - המקום הקדוש לעם היהודי", אמר ציון כרסנטי אחד משלושת הצנחנים.