נגמרו הבעיות? משרד הבריאות נגד 'מתנת חיים'

כנראה שבחדרי המיון כבר יש מיטות ומצב בתי האבות השתפר: במשרד בריאות טוענים כי העמותה משתפת פעולה עם התניית התרומה ליהודים בלבד וכן מנהלת רשימת המתנה נפרדת. 'מתנת חיים: "פועלים ללא הבדל דת גזע ומין"

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/03/17 10:47 כט באדר התשעז

נגמרו הבעיות? משרד הבריאות נגד 'מתנת חיים'
אלי סגל, צילום: אלי סגל

במשרד הבריאות יוצאים נגד הקריטריונים של עמותת 'מתנת חיים' להשתלת כליה. במשרד לא אוהבים את העובדה שיש לעמותה רשימת המתנה נפרדת וכן שהתרומה יכולה להינתן ליהודים בלבד.

ההתנגדות של משרד הבריאות לרשימת ההמתנה הנפרדת, נעוצה בכך שלטענתם ברשימה של המשרד רשומים רק חולים שמצבם הידרדר והם החלו בטיפולי דיאליזה. לעומת זאת, הם אומרים, בעמותה רשומים גם כאלה שמצבם הרפואי קל יחסית ושאינם זכאים להיכלל ברשימה הלאומית.

"לא ברור על פי אילו פרמטרים קובעים בעמותה מי יקבל תרומת כליה", אומר בכיר במשרד הבריאות לחדשות 2, "כואב לי כשאני רואה אדם שמקבל תרומת כליה, עוד לפני שבכלל התחיל טיפולי דיאליזה, וזה בזמן שברשימת ההמתנה של המרכז הלאומי להשתלות, יכול להיות חולה שממתין כבר אפילו ארבע שנים בטיפולי דיאליזה".

בעיה נוספת שעלתה מצד משרדו של השר ליצמן, היא העובדה שהעמותה מעמידה לתורמים דרכה אפשרות להתנות את תרומתם בכך שהנתרמים יהיו יהודים בלבד.

מעמותת "מתנת חיים" נמסר בתגובה כי "עמותת מתנת חיים מייסודו של הרב ישעיהו הבר פועלת זה כעשור במטרה לעודד את הציבור לתרומת כליה בהתנדבות, והצילה עד היום למעלה מ-400 חולי כליות. לפני כניסתה לתחום זה לא הייתה מודעות בנושא ומתנת חיים הצליחה לחולל מהפך במספר התורמים. לאורך כל שנות קיומה, פעלה העמותה מול כל שכבות האוכלוסייה, ללא הבדל דת, גזע, מין או מקום מגורים וכך תמשיך עד אשר תעמוד ביעדיה.

מתנת חיים פועלת בשיתוף פעולה למופת עם משרד הבריאות כאשר היעד המנחה אותה הוא חיסול רשימת הממתינים להשתלת כליה והקלה על סבלם של חולים עוד בטרם נזקקים לטיפול דיאליזה. באופן מובן, העמותה קשובה לבקשות התורמים באשר לתרומתם.

יחד עם זה, העמותה מבהירה באופן פומבי, כולל לתורמים עצמם, כי היא מתחייבת להמשיך בפעולתה הברוכה למען כל אזרחי מדינת ישראל הנזקקים לה ללא כל הבדל וללא כל אפליה".

בראיון שנתן הבוקר הרב ישעיהו הבר ראש העמותה מייסדה בגלי ישראל הבהיר הרב הבר: "לתת כליה זו מתנה שאדם נותן מבלי שהוא מחויב. זה לא מיסים. הוא נותן מתנה והוא רשאי להחליט למי הוא נותן אותה. או לאחיו ממש או לאחיו שהוא בן העם שלו. זו זכותו המליאה".

עוד הדגיש הרב הבר כי העמותה עובדת בצמוד להנחיות גדולי ישראל ובראשם הרב אביגדור נבנצאל.

לפני כשבועיים פורסם ב'כיפה' כי הרבנית נעמי שפירא היא אחת מהתורמות דרך העמותה. "הסתובבתי הרבה זמן עם המחשבה הזאת", היא אמרה,ש"הנה אני בת 55 ואחרי שב"ה ילדתי 11 ילדים אני אמנם לא אלד שוב, אך אני עדיין יכולה להעניק חיים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן