משרד הביטחון על יהודה הישראלי: "בלית ברירה, נמצא ערוץ עממי שבו גוייס הכסף. נכון- זה די עקום"

בדיון בכנסת בנושא הפצוע הקשה ביותר של מבצע צוק איתן אמר ח"כ מוטי יוגב "הרבה שרצים פלסטינים מערכת הביטחון ידעה להכשיר, צריך למצוא את היצירתיות הזו גם פה, זו החלטה פוליטית". איריס הישראלי העידה כי הפסיקו לקבל החזר על הפסד ימי עבודה ממשרד הביטחון "תלכו לעבוד וגם תטפלו בו"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 28/07/16 10:36 כב בתמוז התשעו

משרד הביטחון על יהודה הישראלי: "בלית ברירה, נמצא ערוץ עממי שבו גוייס הכסף. נכון- זה די עקום"
צילום מסך, צילום: צילום מסך

הבוקר התקיים דיון בוועדת החוץ והביטחון בכנסת בנושא הטיפול הלקוי של משרד הביטחון בחייל יהודה הישראלי. את הדיון יזם ח"כ אמיר אוחנה ונכחו בו נצגיי משרד הביטחון, משפחתו של יהודה הישראלי, ראש מועצת בנימין אבי רואה וחברי כנסת.

"משרד הביטחון לפחות בתחילת הדרך לא העביר את הכספים להקמת יחידת הדיור שעל פי מומחים נקבע שהיא נדרשת, עקב מצבו הרפואי ופציעתו הקשה של יהודה לכן היה צורך בגיוס שעם ישראל התגייס כדי לממן וכדי לבצע את עבודות הבנייה שאמור היה משרד הביטחון לבצע" אמר ח"כ אמיר אוחנה בפתח הדיון.

"הישראלי היפה התגייס למען הישראלי הפצוע, וזו מחווה שככל שהיא מחממת לב, ברור שזה היה ועודנו תפקידה של מדינת ישראל לדאוג לחייל צה"ל, יהודה ישראלי הוא הפצוע הכי קשה שלנו בצוק איתן, זכינו שהוא נשאר איתנו כי היינו כחוט הסערה מלאבד אותו. עכשיו אחרי שסיכן את חייו למעננו אנחנו צריכים לעשות את הכל כדי שיוכל לחיות את חייו באופן המיטבי עבורו. יש לטפל בו במסגרת הדין או לפנים משורת הדין" אמר ח"כ אוחנה." צריך לבדוק איפה עומדות העבודות, מה אנחנו כוועדה שמפקחת על מערכת הביטחון צריכים ויכולים לעשות כדי להסיר את העיכובים ככל שישנם כאלה".

נציגי משרד הביטחון טענו בתגובה כי ידיהם כבולות "אכן זה מקרה קשה, ומציג דילמה מאוד קשה וחריפה אבל הגענו למצב שלא הייתה לנו ברירה. משרד הביטחון באופן חריג היה מוכן לממן בית מגורים ליהודה הישראלי בחצר בית הוריו בעפרה, כי זה מה שהם רצו, ולסייע בעניין הזה בסכום שהוא הרבה מעל המקובל בדרך כלל. לצורך זה היה צריך באופן פורמאלי אישור מוועדת ל', אך לא הומצא היתר בנייה, הסף הוא שצריך להביא היתר בנייה על מנת שהמדינה תסייע בבניית בית. המדינה לא יכולה להעלים עין מבחינת מטרת הכסף, לכן בלית ברירה, נמצא הערוץ הזה שהוא ערוץ עממי שבו גוייס כסף על מנת שהיחידה תיבנה. נכון שזה די עקום ואין ספק שמשרד הביטחון היה רוצה לעשות את זה במקום הציבור אבל לא יכולנו למלא את האחריות הזאת".

ח"כ מוטי יוגב התפרץ במהלך הדיון "הרבה שרצים פלסטינים מערכת הביטחון ידעה להכשיר. הכשרת כפרים שלמים, עשרות מבנים בלתי חוקיים. משרד הביטחון צריך למצוא את היצירתיות הזו גם פה. זו החלטה פוליטית. את העורוות האלה צריך לנקות. מדינת ישראל יודעת לעשות הכל, היא יכולה להגיע לירח. צריך להתעלם מהיועצים המשפטיים".

"אני יושבת כאן וכולי כואבת והכאב הזה כבר הוא בלתי נסבל" אמרה איריס ישראלי, אמו של יהודה שנכחה בדיון. "אנחנו כמעט שנתיים אחרי הפציעה הקשה מאוד של הבן שלי. מי שמכיר אותנו יודע כמה אנחנו אוהבי המדינה הזאת, עד כמה אנחנו מנסים לדון לכף זכות ותרום למדינה הזאת כמה שיותר. שלחתי את הבן שלי לצבא, לא בדקתי מה יקרה אם תהיה פציעה. אני עכשיו כבר לא יודעת אם אני צריכה לשלוח או לא צריכה לשלוח, אני מבולבלת, כוסעת וכואבת. התשובות האלה הן אבסורדיות, אנחנו באנו לעפרה, עפרה הוקמה על ידי מדינת ישראל, אני שילמתי ומשלמת משכנתא, אני חיה כמו כל אזרח אחר. אין שום סיבה שהבן שלי, אחרי פציעה כזאת ואחרי שחטפנו מכה כל כך קשה, ואחרי שהוא חטף את הפציעה הזו מהכוח שלנו ואנחנו לא כועסים על עם ישראל אבל אנחנו לא יכולים לשתוק על זה שאין לבן שלנו את הזכות הבסיסית לחזור הבייתה. השיקום הזה הוא שיקום קשה, שדורש הרבה משאבים, אבל מה לעשות? אנחנו בחרנו בזה?" אמרה הישראלי בכעס.

"הילד שלי צריך לחזור הבייתה פלוס כל הצרכים האחרים שלו. אנחנו יצאנו מבית החולים למתחם תל השומר כי אין לנו פתרון דיור כרגע ופתאום חלים אלינו חוקים אחרים. למשל אם קיבלנו החזר על הפסד ימי עבודה- פתאום אנחנו לא מקבלים, תלכו לעבוד! תעבדו 16 שעות, תטפלו בו, תעבדו קשה. אני קוראת מפה לעשות מהפכה שלמה בחוקים האלה ובראש ובראשונה להגיד שחייל שמסר את נפשו צריך לקבל את מה שמגיע לו, אם זה לחזור הבייתה ואם זה בכל התחומים האחרים, המשפחה שלו צריכה לקבל את כל היכולת לשקם אותו ולהחזיר את החיים שלו, הילד הזה איבד את החיים שלו. המדינה שלחה אותו והמדינה צריכה להחזיר אותו והיא צריכה לטפל בכל מה שקשור לשיקום שלו, לא על כל דבר שנותנים לנו צריך להגיד 'נתנו לכם, תגידו תודה, תגידו תודה, נתנו לכם לפנים משורת הדין, חריגים, נתנו לכם ונתנו לכם', החוקים הם חוקים אטומים, אני רוצה שהוא יחזור לבית שלו, שם הזיכרונות שלו, זה המקום שלו. מדינת ישראל הקימה את עופרה ושלחה אותו לצבא אנחנו רוצים אותו חזרה".

סמל יהודה הישראלי נפצע אנושות במהלך מבצע 'צוק איתן', בשעה שניסה לחלץ את החייל הדר גולדין ז"ל. הישראלי זכאי לסיוע של משרד הביטחון במימון התאמת ביתו למגבלות פציעתו. ועדה של משרד הביטחון קבעה שצריך להקים יחידת דיור חדשה צמודה לבית הוריו של יהודה. מכיוון שהוריו של הישראלי תושבי הישוב עופרה, הנתון בהליך של הקפאת בנייה, כל הרחבה והתאמה של הבית אינה מאושרת על ידי משרד הביטחון. יהודה הישראלי ובני משפחתו עומדים מול ביורוקרטיה קשה המונעת ממנו את הטיפול לו הוא זקוק ואת האפשרות לחיות את חייו באופן מלא ומבלי להוות נטל על סביבתו.

לפני כחודשיים עורר סיפורו המקומם של הישראלי זעם רב ובתנועת 'ישראל שלי' הרימו את הכפפה ופתחו בפרויקט מימון המונים על סך 600 אלף ש"ח כדי להתחיל בעבודות שנדרשת כדי לאפשר את שיקומו של הישראלי בביתו. הפרוייקט צבר תהודה ציבורית רבה ותוך פחות מ-18 שעות נאסף סכום של למעלה מ-600 אלף ש"ח. העלות הכוללת של בניית יחידת דיור מותאמת ליהודה הישראלי עמדה על 1.2 מיליון ש"ח, הפרוייקט הסתיים לאחר כחודש עם למעלה מ-1.5 מיליון ש"ח עבור הישראלי.

מי שמבצע את עבודות השיפוץ בביתו של יהודה הישראלי בימים אלה, בהתנדבות מלאה, הוא המפק"ץ של יהודה רם בירן.

"זו הזדמנות לפחות לקרוא למדינה להסדיר את היישובים בעפרה כדי שלא נגיע שוב לבעיות כאלה ואחרות" אמר ח"כ אמיר אוחנה בדיון.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן