מרכז ליבה: 'רבנים לזכויות אדם' ליבו את האלימות באום אל חיראן

במכון המחקר NGO Monitor ובמרכז ליב"ה, משוכנעים שמי שיוצר את האווירה העויינת בין הבדואים לרשויות המדינה, אלו ארגוני שמאל קיצוני במימון זר. "ארגון 'רבנים לזכויות אדם' דחה את פסיקת בג"ץ וקרא להתנגד לפינוי הכפר". ארגון רבנים לזכויות אדם: "איננו תומכים באלימות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/01/17 11:59 כא בטבת התשעז

מרכז ליבה: 'רבנים לזכויות אדם' ליבו את האלימות באום אל חיראן
Melanie Fidler /Flash90, צילום: Melanie Fidler /Flash90

העימותים האלימים אתמול ביישוב הבלתי חוקי אום אל חיראן, במהלכם נרצח רס"מ ארז לוי, הוא תוצר של פעילותם של ארגוני שמאל קיצוני כדוגמת 'עדאלה', פורום דו קיום בנגב' ו-'רבנים למען זכויות אדם. כך טוענים במכון המחקר NGO Monitor באתר nrg.

לפי המכון, פעילות הארגונים, הנהנים ממימון ממשלתי אירופי, תורמות לליבוי היצרים והקצנת עמדת התושבים בכפרים הבדואים. "הפעילות של הארגונים הללו תורמת לאווירה שבה אין מקום לפשרה הוגנת, וחשוב לזכור שגם למממנים באירופה יש אחריות לכך", אומר פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor. "התוצאות הטרגיות של פעילותם נראות עכשיו בבירור".

כבר בשנת 2013, פרסם מכון המחקר דו"ח המתעד כיצד ארגונים פוליטיים מנצלים את סוגיית הבדואים בנגב, על מנת לקדם את האג'נדה הפוליטית שלהם. לטענת המכון, ישנו גם תיעוד כיצד ארגונים כמו 'עדאלה', 'רבנים לזכויות אדם' ו'פורום דו-קיום בנגב', מלבים את המתח בין האוכלוסייה הבדואית למדינת ישראל.

פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor: "הפעילות של הארגונים הללו תורמת לאווירה שבה אין מקום לפשרה הוגנת. חשוב לזכור שגם למממנים באירופה יש אחריות לכך. במשך שנים, ארגונים אלו התעלמו מהמורכבות בסוגיה זו ותרמו באופן משמעותי לדה-מוניזציה ודה-לגיטימציה. על ארגונים הטוענים לקדם את שלטון החוק וזכויות אדם מוטלת החובה לשקול את אמירותיהם ולנהוג באחריות. התוצאות הטרגיות של פעילותם נראות עכשיו בבירור".

[embed]

]

במרכז ליב"ה טוענים שאין זו הפעם הראשונה שארגון 'רבנים למען זכויות אדם' מתנהל בצורה שפוגעת בריבונותה של ישראל. לטענתם הארגון עומד לצידו של שעואן ג'אברין, מנכ"ל ארגון זכויות אדם, שהורשע בפעילות טרור.

"במהלך האירועים האלימים שהתרחשו אתמול בכפר הבלתי חוקי אום אל-חיראן", אומרים במרכז, "נחשף כיצד ארגוני שמאל קיצוני מלבים את המתח בין האוכלוסייה הבדואית למדינה, ביניהם ארגון רבנים לזכויות אדם שערך קמפיין מתמשך נגד פינוי הכפר אם אל-חיראן".

לדבריהם, "הארגון דחה את פסיקת בג"ץ בעניין וקרא לפעילים להגיע לכפר כדי להתנגד לפינויו והריסתו. אנשיו היו שותפים למהומות שהתרחשו במקום. לא הופתענו למצוא קשר בין מי שפועל נגד זהותה היהודית של המדינה לבין הפועלים נגד ריבונותה".

מארגון רבנים לזכויות אדם נמסר בתגובה:

"ברכות, הצלחתם לשבור את שיא הסילופים בכתבה אחת: 1. האיש שבתמונה - הרב אריק אשרמן - כלל לא עובד או חבר ברבנים למען זכויות האדם; 2. בניגוד לנטען, אנשינו כלל לא היו בשטח באום אל חיראן בעת האירועים בכפר או בתקופה שקדמה להם; 3. אנו אכן מתנגדים להרס הכפר אום אל חיראן אך קוראים לדרכי מחאה לא אלימות, דבר לגיטימי בדמוקרטיה ולא בגדר "ליבוי אלימות"; 4. גם שאר הטענות מופרכות. קריאה להליך הוגן ביחס למנהל ארגון אל חאק (אגב, יחד עם עוד 10 ארגונים), איננה תמיכה בו או בעמדותיו, אלא תמיכה בהתנהלות משפטית תקינה. אם היו נגד אותו אדם חשדות בטרור יכולה הייתה ישראל לעצור אותו ולהעמידו לדין. בקצרה, בכתבה זו עברתם על הציווי "מדבר שקר תרחק", בצורה הבוטה ביותר".